Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Träningstips till utomhusgymmet

Flytta ut träningspasset och njut av frisk luft och sol! Alla utegym kan se olika ut och vara byggda i olika material, men vid de flesta redskap finns det alltid bra instruktioner på övningar som du kan göra. Här ger vi dig tips på olika övningar !

Kvinna som gör sit ups på ett utegymKombinera träningen med att samtidigt få frisk luft och solljus!

Uppvärmning

Innan du kör igång kan du värma upp genom olika rörlighetsövningar, ta en promenad till utegymmet eller springa en kortare löprunda på 10 minuter. Normalt när det gäller styrketräning brukar man prata om sets för antalet omgångar och reps för antalet repetitioner, men på utegym kan man få tänka annorlunda då det inte går att justera vikten på samma sätt. Här justerar du själv med kroppen eller med hjälp av en träningskompis. Det viktiga är att kunna utföra övningen tills du inte klarar av att göra fler reps. Försök att utmana dig själv!

Samma maskin för olika övningar

På utegym finns det alltid någon typ av smithmaskin, statisk stång i trä eller i vissa fall en vanlig skivstång med vikt på. Vid denna kan du göra flera olika övningar, bland annat knäböj, olika utfall och olika slags marklyft för att få benen att jobba.

För att träna överkroppen kan du göra övningar som armhävningar, pull-ups, axelpress, bicepscurls, tricepspress, dips, rodd med mera. Det som kan skilja sig från ditt vanliga gym när du exempelvis kör bänkpress, rodd eller axelpress är att stången kan vara statisk och det gör att det blir som att köra i en smithmaskin.

Kvinna som lyfter en skivstång på ett utegym

Pull-ups är en utmärkt övning för ryggen och det blir precis som på ett vanligt gym. När du kör pull-ups kan du även klämma in några set mage genom att köra hängande benlyft eller toes to bar. Numera brukar många utomhusgym även ha utrustning för att göra latsdrag vilket är perfekt för dig som inte kan göra pull-ups än.

Tips! Har du svårt att göra pull-ups kan du ta med dig ett gummiband för att underlätta.

Varierande träning på utegym

Ta dig till ditt närmsta utegym och utforska de olika redskapen som finns och få dig ett svettigt pass samtidigt som du är ute och njuter av vädret! Utegym passar inte bara på sommaren, de går att utnyttja ända in i hösten och tidigt på våren. Klär du dig varmt kanske det även kan vara en vintersyssla när du vill ha variation från det vanliga gymmet!

Ryggresningar är en bra övning för att stärka ländryggen, men du tränar även sätet och baksida lår sekundärt.

Gott före och efter träning

 
Core Gainer
 
Core Performance
 
Core Protein Pro
 
Core EAA Powder
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core BCAA Energy
 
Core PWO Zero
 
Core Protein Bar 2.0
 
Core PWO Power
 
PROBAR XL

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
 
Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
 
När ska jag ta mina kosttillskott?

När ska jag ta mina kosttillskott?

Olika kosttillskott passar att intas vid olika tidpunkter på dygnet.
 
Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vårt program för 5 dagar.
 
Nå beachformen - Muskeltillväxt

Nå beachformen - Muskeltillväxt

Detta är del 3 i vår artikelserie Nå Beachformen. Få till muskeltillväxten!
 
Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 
Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 
Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 
Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 
5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
 
Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
 
Kosttillskott för ögon och synen

Kosttillskott för ögon och synen

Vad ska man äta för att ta hand om sina ögon och sin syn? Här får du svaret.
 
Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
 
Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott är i ständig utveckling och lanserar nu varumärket QURE
 
Stor guide: Naturliga proteintillskott

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
 
Nå beachformen - Ät rätt

Nå beachformen - Ät rätt

Planera din kost och träning och låt det här bli sommaren du kommer i form!
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
 
Optimera dina muskler med rätt kosttillskott

Optimera dina muskler med rätt kosttillskott

Vill du optimera din muskeltillväxt? Då är det här artikeln för dig!
 
Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.