Svenskt KosttillskottS Historia

Peter Bláha och Jenny Adolfsson.

Det här är Svenskt Kosttillskott

Vår historia

Kan man prestera bättre om man äter kosttillskott? Det var den funderingen som kläckte idén till företaget Svenskt Kosttillskott. Det var år 2002 som Morgan Norrestam, som senare skulle komma att bli grundare och VD för Svenskt Kosttillskott, upptäckte att det faktiskt fanns kosttillskott som kunde göra skillnad. Han var både aktiv själv och tränare inom gymnastik, och efter att ha tränat hårt och testat kosttillskott bestämde han sig för att öppna en e-handelsbutik med egen produktion och som återförsäljare. Sedan starten har företaget vuxit år för år och skickar idag över 500 000 ordrar per år ut till kund, och har gått från ett fåtal anställda till över 40 personer fördelat på lager och kontor.

2005 - Svenskt Kosttillskott slår upp portarna & första produkten lanseras

Det började i en lada utanför Bålsta, där Morgan Norrestam tillhandahöll ett litet lager och ett ännu mindre kontor. Redan från början var hela familjen engagerad i verksamheten, där både systrar och föräldrar hjälptes åt att packa varor på lagret. Även om företaget har expanderat kraftigt sedan start, har familjeandan levt kvar.Redan under det första levnadsåret lanserades även den första produkten under Svenskt Kosttillskotts eget varumärke - 100 % Creatine. Kreatin är ett av de kosttillskott som tidigt uppmärksammades för sin påverkan på prestationen och dokumentationen är lång. 100 % Creatine finns fortfarande kvar, men är numera känd som Core Creatine, med en försäljning på över 6000 burkar per år.

2007 - Svenskt Kosttillskott flyttar till Bolinder strand i Järfälla

Svenskt Kosttillskott växte snabbt under sina två första år och den lilla ladan blev snart för liten. Företaget flyttade till nya lokaler i Bolinder Strand i Kallhäll utanför Stockholm, med gemensamt lager och kontor. Företaget började även anställa fler personer utanför familjekärnan, och successivt växte organisationen fram.

2010 - Svenskt Kosttillskott blir aktiebolag och startar ett dotterbolag

Fem år efter uppstart ombildades Svenskt Kosttillskott till aktiebolag med stora förändringar. Bland annat startades dotterbolaget Svensk Hälsokost, för att komplettera utbudet med mer fokus på wellness och ekologi.Produktserierna Core och RAW lanserades där de egentillverkade produkterna går under. Core är än idag Svenskt Kosttillskotts huvudserie av kosttillskott för sport och träning, medan RAW är mer fokuserad på extra högdoserade sporttillskott för styrkekrävande sport.

2011 - Varumärket Healthwell lanseras

Den egna produktionen av kosttillskott utökades år 2011 till varumärket Healthwell, som blev framförallt dotterbutiken Svensk Hälsokosts ögonsten. Healthwell står för prisvärda och kvalitativa kosttillskott med få ingredienser och balanserade doseringar, och som ska passa alla oavsett plånbok. Bland sortimentet finns vitaminer, mineraler, örter och näringsrika bär- och greenspulver.

2014 - Året då Svenskt Kosttillskott blir sponsor & Vitapost AB förvärvas

År 2014 tog Svenskt Kosttillskott klivet till att bli sponsor åt idrottare och atleter, och skapade Team Svenskt Kosttillskott med fitnessprofiler. Allt från simmare och friidrottare till kampsportare och crossfitatleter fungerar som ambassadörer för Svenskt Kosttillskott och många av dem med avundsvärda karriärer inom sin idrott och framstående meriter i Sverige och i världen.2014 förvärvade Svenskt Kosttillskott butiken Vitapost AB, med liknande utbud i grunden. Till en början upprätthölls butiken, men integrerades senare med Svensk Hälsokost.

2015 - Flytt till nya lokaler i Brunna, Kungsängen

Efter tio år i branschen och en stor utökning av såväl produkter som anställda, var det återigen dags för en företagsflytt. Från att ha varit ett fåtal anställda till över 30 man fördelat på lager och kontor, var det hög tid att uppdatera sig. Denna gång gick flyttlasset till en nybyggd och miljöanpassad byggnad i Brunna utanför Kungsängen, med höglager, stor kontorsyta och plats för gym. Lokalerna byggdes dessutom som miljöanpassade med energisnål uppvärmning och krav på källsortering.

2016 - Morgan Norrestam nomineras till Entrepreneur of the year

Med motiveringen att företaget expanderat kraftigt under ett fåtal år, med kunden fortsatt i fokus och en konstant strävan efter att utvecklas och hänga med på trender inom träning och hälsa, blev VD Morgan Norrestam nominerad till det prestigefyllda priset Entrepreneur of the year av företaget EY år 2016.

2017/2018 - Redesign på hemsidan

Hemsidan har ändrat utseende flera gånger genom åren, och den senaste ändringen har skapat ett helt nytt utseende på hela hemsidan, tillsammans med en rad nya funktioner för filtrering av produkter och bättre information till besökaren.

2018 - Utnämning till årets Gasellföretag

Varje år utser Dagens Industri ett antal företag som byggt upp sunda, lönsamma och snabbt växande företag och utnämner dessa till Gasellföretag. År 2018 fick Svenskt Kosttillskott den fina utnämningen vilket visar att företaget står som god förebild för andra och inspirerar fler att våga genomföra sina affärsidéer.

Produkter genom tiderna

Svenskt Kosttillskotts egen produktion av kosttillskott och hälsokost har ökat stadigt och fortsätter att öka. Gamla favoriter har stannat kvar eller uppdaterats till förbättrad kvalité. Genom åren har de bytt utseende många gånger, och man har förbättrat både emballage, innehåll och design.

Logotyper genom tiderna

När Svenskt Kosttillskott lanserades blev en stark man som lyfter tungt symbol för företaget, men man kom senare att byta logotyp för att bättre visa vad Svenskt Kosttillskott verkligen står för. Balans mellan kost, träning och vila anses vara betydelsefullt för bra resultat, och det fick den nya logotypen i svenska flaggans färger symbolisera.