Snabba frågor

Finns det någon fysisk butik man kan handla i?
Svar: För att erbjuda bästa möjliga priser sker i dagsläget all försäljning via internet.

Kan man beställa från er butik på nätet och sedan hämta ut det hos er?
Svar: Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot kunder för paketutlämning på vårt lager, men vår lagerpersonal skickar snabbt hem varorna till er i stället.

Vad gör jag om jag inte har en e-postadress?
Svar: Om du inte har tillgång till en e-postadress kan du ringa vår kundtjänst på 0220-601 001, vardagar mellan kl. 10:00-15:00, så hjälper de dig gärna att lägga en beställning.

Varför måste man ha en e-postadress för att beställa?
Svar: För att vi ska kunna skicka en orderbekräftelse till dig på ett snabbt och smidigt sätt så att du ser att all information och dina kontaktuppgifter stämmer överens samt så att du kan ska kunna skapa ett konto och samla poäng på alla dina köp.

Finns det möjlighet att lägga en beställning på något annat sätt än via er nätbutik?
Svar: Det går även bra att ringa in till kundtjänsten på 0220-601 001, vardagar mellan 10:00-15:00, och lägga en beställning på telefon eller så kan man maila in till vår kundtjänst.

Går det att beställa till utlandet?
Svar: I dagsläget kan vi bara leverera till kunder i Sverige. Via vår danska butik www.svenskkosttilskud.dk kan man dock beställa varor till Danmark.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?
Svar: Om du inte kommer ihåg ditt lösenord eller om du har problem att logga in på Mina Sidor kan du skicka ett mail till kundtjänsten och säga att du vill ha ett nytt lösenord, så kommer de skicka ut ett nytt.

Kan jag beställa produkter hos er om jag är under 18 år?
Svar: För att handla hos oss måste du vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av oss utan ansvar för att detta uppfylls ligger på dig och målsman.

Finns det ett max eller minimum belopp man får handla för?
Svar: Nej, vi har inga max eller minimum belopp man måste handla för. Men handlar du för 100 kr eller mer bjuder vi på frakten.

Hur använder jag mig av öppet köp, och vad är det som gäller?
Svar: Om du vill använda dig av öppet köp kontaktar du kundtjänsten senast 14 dagar efter du mottagit din beställning och meddelar att du vill använda dig av din ångerrätt och skicka tillbaka varorna till oss. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i oförändrat skick, för att erhålla full återbetalning. Öppet köp gäller ej på produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. Om du returnerar underkläder, strumpor, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter krävs p.g.a. hälso- och hygienskäl att förseglingen eller plomberingen inte brutits för att ångerrätten ska gälla. Maila till kundtjänsten och be om en returfraktsedel om du inte fått med en i din beställning så att du kan skicka tillbaka produkterna till oss. Svenskt Kosttillskott har också ett standardformulär för nyttjande av ångerrätten som du kan nå här.

Om jag gör en beställning med en kampanjprodukt som följer med på köpet, måste gratisprodukten returneras om jag returnerar de andra produkterna?
Svar: Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.

Hur gör jag om jag vill använda mig av min bytesrätt?
Svar: Bytesrätten gäller för kläder och oöppnade produkter dock ej för de som är märkta med defekt. Kontakta kundtjänst om du vill använda dig av din bytesrätt och ange vad du vill byta och till vilken ny vara, så skickar vi ut en returfraktsedel till dig som du använder vid returen. Sedan skickar du tillbaka varan till oss och så fort vi får in din retur så kommer vi skicka den nya varan till dig kostnadsfritt. Varorna ska skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick, för att full bytesrätt ska gälla.

Vad menas med smakgarantin?
Svar: De produkter som är märkta med symbolen smakgaranti kan du beställa hem och om du inte är nöjd med produkten så kan du skicka tillbaka den till oss och antingen byta till en annan smak eller få pengarna tillbaka. Smakgarantin gäller endast på en produkt per beställning. Kontakta kundtjänsten innan retur sker.

Leveransfrågor

Hur många dagar tar det efter jag har beställt tills ni skickar det?
Svar: Om din beställning skickas som ett Varubrev Klimat och din beställning kommer in till oss innan kl 14:00 så skickar vi din beställning samma dag.

Om din beställning skickas som ett postpaket så skickar vi alla beställningar som kommer in innan kl 16:00 varje dag.

Om du gör din beställning efter kl 14:00 respektive 16:00 skickar vi din beställning nästkommande vardag.

Vilka olika fraktsätt kan man välja på?
Svar: Vi har två olika fraktsätt att välja mellan antingen Varubrev Klimat eller Postpaket.

Varubrev Klimat skickas normalt med brevbäraren och levereras direkt i brevlådan. Om varubrevet är för stort för brevlådan kommer det att skickas till närmsta utlämningsställe och du kommer då få en avisering när den är redo att hämtas ut.

Postpaket skickas direkt till ditt närmaste utlämningsställe och du kommer få en avisering via sms eller brevpost när den är redo att hämtas ut.

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans om min beställning skickas med varubrev klimat?
Svar: Normal leveranstid för ett varubrev är 1-2 vardagar.

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans om min beställning skickas med postpaket?
Svar: Normal leveranstid på postpaket är 1-2 vardagar.

Kan jag spåra min beställning på postens hemsida?
Svar: Ja och nej. Du kan spåra din beställning om du har beställt med postpaket eller hempaket, gå då in på www.posten.se och skriv in ditt kollinummer för att se vart det är. Varubrev Klimat går i dagsläget inte att spåra dock kan du få fram information om den kommit till ditt postombud.

Vad ligger fraktkostnaderna för postpaket på?
Svar: Fraktkostnaderna för postpaket ligger på 29 kronor.

Vad ligger fraktkostnaderna för varubrev klimat på?
Svar: Fraktkostnaderna för postpaket ligger på 29 kronor.

Har ni en fraktfri gräns?
Svar: Ja, den fraktfria gränsen ligger på 100 kronor.

Hur gör jag om jag har råkat radera min sms avisering?
Svar: Om du har raderat din sms avisering kan du skriva ett mail eller ringa kundtjänsten så kan de skicka eller ge dig ditt kollinummer och även vart din beställning ska hämtas ut.

Hur lång tid har jag på mig att hämta ut min beställning när den kommit till utlämningsstället?
Svar. Du har 14 dagar på dig att hämta ut din beställning från den dagen den kommit fram till utlämningsstället.

Vad händer om liggetiden har gått ut och jag inte hämtat min beställning?
Svar: Om liggetiden på 14 dagar har passerat kommer din beställning skickas tillbaka till oss. Då kommer den tillbaka till oss som outlöst paket och du debiteras då för kostnader gällande frakt, returfrakt, postförskott, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften för outlöst paket ligger på 250 kronor.

Om liggetiden gått ut men jag fortfarande vill ha min beställning, vad gör jag?
Svar: Om du vill att vi gör ett nytt utskick till dig så kontakta kundtjänsten antingen via mail eller på telefon. Då kan vi göra ett nytt utskick till dig när din beställning kommit i retur till oss för 99 kronor. Avgiften på 99 kronor är för frakt- och hanteringskostnader.

Får jag hem min beställning i brevlådan?
Svar: Om du beställt och fraktsättet blev Varubrev Klimat så kommer den delas ut av brevbäraren direkt i brevlådan. Det kan förekomma att varubrevet är för stort för din brevlåda och då kommer den skickas till närmsta utlämningsställe och en avi kommer att skickas till dig.

Betalsätt

Vilka olika betalsätt kan jag använda mig av?
Svar: De olika betalsätten vi har är postförskott, direktbetalning, bank-/kreditkort, faktura och delbetalning med faktura via Klarna och Klarna Direkt som betalas via Mobilt BankID. Klarna erbjuder även tjänsten One klick på Mina sidor, där du kan betala alla fakturor som går via Klarna.

Din beställning kommer automatiskt bli en faktura och efter du genomfört din beställning så kan du byta betalsätt till direktbetalning eller bank-/kreditkort. Vill du betala mot postförskott så byter du till det innan du bekräftar ditt köp.

Vad ligger postförskotts avgiften på?
Svar: Postförskotts avgiften ligger på 69 kronor. Du betalar den och produktsumman när du hämtar ut ditt paket från utlämningsstället.

Vad är det för avgift om jag betalar med bank-/kreditkort?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du betalar med bank-/kreditkort.

Det går inte att betala med mitt kort, vad gör jag?
Svar: Om du har problem att betala med kort, vänligen ta kontakt med din bank så kan de hjälpa dig att se vad som hänt.

Vad är det för avgift om jag gör en direktbetalning?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du gör en direktbetalning.

Vad är det för avgift om jag betalar med faktura?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du väljer faktura och din faktura kommer skickas till din mail. Vill du ha en pappersfaktura kan du välja det när du genomfört ditt köp och då tillkommer en avgift på 5 kronor.

Vad är det för avgift om jag betalar med delbetalning?
Svar: Betalningen kan delas upp på upp till 24 månader. På avbetalningen tillkommer aviavgift på 29 kronor per månad samt årsränta på f.n. 0 - 9,95 % och startavgift på 95-295 kronor beroende på vilken återbetalningstid du väljer. Du kan se aktuella villkor för delbetalning och vad månadsbeloppet blir på Klarnas hemsida här.

Vad innebär Mitt Klarna och One klick?
Svar: Under Mitt Klarna kan du enkelt logga in och ha översikt över dina betalda och obetalda fakturor. Här kan du på egen hand förlänga förfallodatum och lägga till påminnelser till dig själv. Med funktionen One Klick kan du på ett snabbt och säkert sätt betala dina fakturor direkt i Mitt Klarna, utan att behöva fylla i OCR-nummer. Det du behöver göra är att först ansluta din bank. Denna betalningsmetod har inga extra avgifter.

Hur betalar jag med mitt presentkort?
Svar: Om du har en presentkortskod så kan du i kassan fylla i den innan du bekräftar ditt köp.

Vad gör jag om jag har tappat bort min faktura?
Svar: Om du har raderat din faktura som skickats till din mail så kan du kontakta Klarna på 08-12012010 eller via länken nedan: https://klarna.com/sv

Vad gör jag om jag har glömt betala min faktura och nu har jag hamnat hos inkasso?
Svar: Om fakturan har gått vidare till inkasso så ber vi dig vänligen vända dig till inkassobolaget eller till  Klarna, då de har hand om all fakturering.