Historien om Svenskt Kosttillskott - Stor intervju med grundare och VD Morgan Norrestam
Morgan Norrestam är upphovsmannen bakom Svenskt Kosttillskott och står idag som VD och grundare. Idén uppstod under tidigt 2000-tal och sedan dess har företaget expanderat kraftigt. Läs vår intervju med Morgan om visionen som driver honom framåt, vägen mot att bli marknadsledande och hur det kan vara att jobba med sin familj!
Morgan Norrestam, VD och grundare Svenskt Kosttillskott och Svensk Hälsokost.
Klockan är nio på morgonen och det bankar på dörren till den lilla ladan utanför Bålsta. Morgan Norrestam öppnar. Där står hans mamma som kliver in, går direkt ut på lagret i rummet intill och börjar packa varor. En stund senare ansluter Morgan och de jobbar några timmar tillsammans. Sedan jobbar Morgan vidare hela dagen, eftermiddagen och kvällen. Inte förrän det blir mörkt och klockan är närmare 2 på natten slutar han och går de få metrarna till sitt sovrum.
Året är 2005. Svenskt Kosttillskott har fötts, och Morgan vet att det är något att ta vara på.
Kan man prestera bättre genom att äta kosttillskott?
Den frågan ställde sig Morgan Norrestam, VD och grundare för Svenskt Kosttillskott. Han jobbade som tränare för en atlet i landslaget i gymnastik. Varje morgon promenerade han en milslång runda i Täby där han bodde, och det gav honom gott om tid att tänka. Hur skulle de lägga upp träningen? Kunde kosttillskott verkligen påverka träningsresultaten?
Han bestämde sig för att utföra ett experiment tillsammans med idrottaren.
– På den tiden hade jag inte förstått att kosten hade en så stor betydelse för prestationen, säger Morgan. Men när man tränar så pass hårt så påverkar den extremt mycket. Som elitatlet behöver man äta direkt efter träningen och inte alltid vänta tills man kommer hem, och där såg vi att kosttillskotten verkligen gjorde skillnad.
Resultatet blev dramatiskt – prestationen ökade nämnvärt och Morgan blev övertygad. Han sålde sin lägenhet och flyttade in i en liten lada på föräldrarnas gård där han gjorde om ett av rummen till lagerlokal. De 70 000 kronor han tjänat på lägenhetsförsäljningen blev den första insatsen i företaget.
– Jag har alltid gillat sovmorgnar så jag är ingen sådan som börjar jobba klockan sju på morgonen. Men jag började väl vid nio och sedan jobbade jag med någon enstaka paus fram till klockan två på natten. Det gjorde jag de första tre åren, sju dagar i veckan.
Det dröjde bara några månader innan han behövde säga upp sig från sitt deltidsarbete för att ägna sig åt Svenskt Kosttillskott på heltid. På de 50 kvadratmetrarna i ladan gjorde han allt: tog emot inleveranser, packade paketen, skötte kundservice och hade hand om all marknadsföring. För att få det att fungera blev familjen involverad och Morgans systrar och mamma hjälpte till och jobbade för en billig peng, eller om de hade tur – en gratis läsk.
Svenskt Kosttillskott startar år 2005 i en liten lada utanför Bålsta.
Trial and error – försök och lärdomar
Under tidigt 2000-tal låg nätbutikerna ännu i sin vagga, Google var förhållandevis nytt och det fanns en skepsis mot näthandlare. Kunde man lita på företag som inte hade en fysisk butik? Allting var ett avvägande och ett nytt steg i den digitala utvecklingen.
– Vi var ett av de första företagen som annonserade på Google. Då visste de flesta inte ens att man kunde göra så. I och med att vi inte har haft någon att lära oss från så har vi fått prova oss fram.
I den första annonsen i BK-sports Magazine råkade Morgan stava fel på företagsnamnet vilket ledde till att Svenskt Kosttillskott till en början registrerades under alla möjliga felstavningar; Svenskt Kostillskott, Svenstk Kosttillskott, Svenskt Kosttilskott …
– Jag hade ingen plan, jag ville göra något som jag trivdes med och få göra det som jag brann för. Jag brann för att hjälpa människor att få mer resultat i sin träning. När jag såg hur bra det gick växte visionen och jag kände att här kan man göra någonting som kan bli betydligt större.
Morgan Norrestam på Svenskt Kosttillskotts lager i Brunna som ligger i samma byggnad som kontoret.
Svenskt Kosttillskott och dotterbolaget Svensk Hälsokost
Efter en rekordbra start stod det klart att kosttillskott var något som efterfrågades på marknaden. Det egna varumärket Core lanserades nästan omgående med ett sortiment på cirka 40 basprodukter inom träning.
– Det var viktigt att ha en bra gainer, ett bra protein, ett bra kreatin, och så fat burners. Produktutveckling är en stor del av det som har fått oss att gå framåt. Vårt eget sortiment utgör kärnan i hela bolaget, menar Morgan.
Sortimentet var till en början enbart riktat mot träning men år 2010 startade han även dotterbolaget Svensk Hälsokost som fokuserar på produkter för ett friskt liv och hälsosamma vanor. I och med det lanserades också vad som senare skulle bli varumärket Healthwell.
Marknadsledande i Skandinavien
Svenskt Kosttillskott finns idag i Sverige, Danmark och Finland under namnet Core Nutrition by Svenskt Kosttillskott. I slutet av året är målet att öppna i Norge och bli marknadsledande i Skandinavien. Intresset för träning och hälsa är större än någonsin och Svenskt Kosttillskotts egen produktion har ökat stadigt – gamla favoriter har stannat kvar eller uppdaterats till förbättrad kvalitet.
20 år senare är Svenskt Kosttillskott fortfarande ett tryggt och stabilt familjeföretag där Morgans båda systrar jobbar kvar. Den största skillnaden märks i att lagret och kontoret nu kräver en yta på sammanlagt 6000 kvm och antalet anställda har ökat till närmare 70 personer.
Precis som i den lilla ladan utanför Bålsta ligger lager och kontor vägg i vägg, något som Morgan tycker är viktigt.
– Man får en bättre relation till verksamheten när man är bland sina produkter. Då lever de inte sitt eget liv utan vi lever med produkterna.
Morgan Norrestam, VD Svenskt Kosttillskott och Svensk Hälsokost.
Hur stor inblick har du i produkterna?
– Jag har väldigt stor inblick och jobbar själv med produktutvecklingen. Om man jobbar och driver ett företag entreprenöriellt så tror jag att man måste förstå slutresultatet, och för att förstå slutresultatet måste man förstå produkterna.
Vilken tycker du är den bästa produkten hos Svenskt Kosttillskott?
– Jag tror att NAC 600 är en av de bästa och viktigaste produkterna. Den avgiftar kroppen och är en kraftig antioxidant, men den kan även vara en oxidant, för kroppen måste oxideras med. Den anpassar sig efter behovet och rensar ut och detoxar kroppen. Sen finns det sjukt många som är bra, men jag vill inte välja en för tråkig produkt, skrattar Morgan.
Är du säker på att alla produkter funkar?
– Ja, det är jag säker på. Annars hade jag inte ätit dem själv.
Morgans favoriter
Nac 600, C-vitamin, D-vitamin, Zink, Multimineraler, Metylerat B-komplex, Acetyl L-karnitin, Tallbarksextrakt, Quercetin, Lutein, Betakaroten, Bikarbonat, pH-bas, Krillolja, Omega-3, Magnesium m.fl.
Om Morgan endast ska välja tre
Nac 600, C-vitamin och D-vitamin. Sen skulle jag lägga in Zink med.