Stor guide: Allt om magnesium

Magnesium finns i alla levande celler och många viktiga enzymer är beroende av magnesium. Det är ett viktigt mineral som är involverat i många av kroppens processer. Magnesium är viktigt för neuromuskulära funktioner och du som upplever kramp i musklerna kan potentiellt känna av en förbättring vid tillskott av magnesium.

  • Vad är magnesium?
  • Magnesiumtillskott
  • Var finns magnesium?

Magnesiumtillskott

 
Magnesium 800
 
Core ZMA
 
Kalcium + magn.
 
Magnesium
 
Elexir Magnesium
 

Vad är magnesium?

Magnesium behövs för att över 300 av kroppens enzymer ska kunna fungera. Det behövs också för kroppens energibärare, ATP, samt för att arvsmassan ska fungera.

Magnesium har också en roll i nervsignaleringen där det kan sägas ha en motsatt effekt till kalcium. Magnesium är med och får musklerna att slappna av medan kalcium får dem att kontrahera och båda behövs.

Magnesiumtillskott

Det rekommenderade dagliga intaget av magnesium är 280 mg för kvinnor och 350 mg för män. Rekommendationen är något högre för den som är gravid eller ammar och det är även de som lider störst risk för brist. För litet intag av magnesium kan leda till hämmad tillväxt och beteendestörningar, något för den gravida att tänka på. Ofta talas det om doser på 600 mg magnesium dagligen under några månader för personer som har brist för att komma upp i normala nivåer.

Muskelkramp i vaden

Magnesium är viktigt för normala neuromuskulära funktioner och vissa upplever att magnesiumtillskott kan minska kramp i musklerna. Ett tillskott kan därför passa dig som ofta drabbas av kramp eller sträckningar vid träning.

Magnesium finns som separat tillskott eller ofta tillsammans med kalcium. Magnesiumkarbonat eller kelaterat magnesium som till exempel magnesiumcitrat, -aspartat eller -glukonat är bra varianter på magnesiumtillskott. Det är viktigt att du väljer ett tillskott som redovisar mängden rent, elementärt magnesium. Som ett exempel betyder inte 600 mg magnesiumkarbonat att produkten innehåller 600 mg magnesium. Om magnesiummängden i magnesiumkarbonat är 29%, innehåller 600 mg magnesiumkarbonat alltså 175 mg magnesium. Det du ska undvika är magnesiumoxid, som knappt tas upp i kroppen alls.

Magnesium ingår också i det populära tillskottet ZMA tillsammans med zink och vitamin B6. Magnesiumtillskott är ofta lämpade att ta innan nattsömn, på grund av dess påverkan på muskelavslappning.

Biverkningar

Inga vid normal användning. Med tänk på att kalcium är magnesiumets motpol och de både mineralerna konkurrerar med varandra i kroppen. Det kan därför även vara bra med ett tillskott av kalcium samtidigt som du äter magnesium.

Var finns magnesium?

Många gröna grönsaker som till exempel spenat innehåller en del magnesium på grund av klorofyllet, som är det som färgar växten grön. Nötter, frön och fullkornsprodukter är också goda källor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Vad är ZMA?

ZMA består av zink, magnesium och vitamin B6. ZMA sägs kunna påverka sömnen.
 

Så mycket förbränner du när du tränar

Så många kcal bränns vid träning och så lång promenad krävs för att bränna godis
 

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.
 

Tomatpasta med tonfisk

Ladda upp inför träningen med en god och proteinrik pastarätt med tonfisk.
 

Mineraler för träning

Behöver du tänka på ditt mineralintag? Ta två minuter och ta reda på svaret.
 

Därför är kalium viktigt vid träning

Kalium är en viktigt mineral och behovet ökar om du tränar eller går på diet.
 

Recept: Energibollar

Energifyllda små bollar med mycket protein. Perfekta som snacks och mellanmål.
 

Recept: Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Recept: Goda energibars

Hemmagjorda energibars med nötter och torkade bär. Mixa dina favoriter!
 

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
Visa fler