Stor guide: Allt om D-vitamin

Det multifunktionella solvitaminet

Nästan 300 år efter erkännande för sin betydelse för att förhindra rakit, så har D-vitamin till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa. Faktum är att D-vitaminbrist faktiskt är en av de vanligaste bristerna världen över. I ett land som Sverige där solen lyser med sin frånvaro, så är ett fullgott intag av D-vitamin extra viktigt.   

Du kommer i denna artikel att få följande frågor besvarade:

  • Vilken funktion har D-vitamin?
  • Hur får du i dig D-vitamin?
  • Hur mycket D-vitamin behöver du?

Rekommenderade produkter

 
Vitamin D+K
 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin D3 4000 IE

Mer än bara friskt skelett

De senaste tio åren, så har åtskilliga studier gjorts på D-vitamin och dess roll för vår hälsa. Även om forskningen framförallt fokuserat på dess betydelse för vårt skelett, så har en rad övriga funktioner med tiden utkristalliserat sig. I senare studier har ökad exponering för solljus, ökat intag av D-vitamin och ökad nivåer av D-vitamin i blodet visat sig reducera risken för olika infektionssjukdomar, åtminstone 20 cancertyper, både bakterie- och virusinfektioner samt både typ 1 diabetes och typ 2 diabetes.

Vitaminkapsel i solen

Nödvändigt för alla celler

D-vitamin har en central roll för regleringen av kalcium i alla celler. Kalciumkoncentrationen i cellen är av största vikt för att cellen ska kunna fungera normalt.

Starkt och friskt skelett

Både kalcium och D-vitamin krävs för normal bildning av skelett. D-vitaminbrist kan bl.a. orsaka rakit där symtomen är mjukt och missformat skelett. I studier på kvinnor inom militären, så har D-vitamin dessutom visat sig reducera risken för stressfrakturer.

D-vitamin verkar dessutom ha en roll när det gäller styrka. Tillskott av D-vitamin till personer med D-vitaminbrist har visat sig medföra en styrkeökning både hos äldre och yngre individer.

Metabola sjukdomar

Antalet människor med diabetes typ 2 ökar ständigt hos både barn och vuxna. De främsta riskfaktorerna är dålig kost och övervikt, men även D-vitamin verkar ha en roll. Faktum är att D-vitamin främjar insulinkänsligheten och insulinutsöndringen hos både djur och människor. I långtidsstudier har även D-vitaminstatusen visat sig vara en prediktor för diabetes typ 2.

Håll dig frisk

En måhända rätt oväntad fördel med en fullgod D-vitaminstatus är reducerad risk för både bakterie- och virusinfektioner.  Detta sker dels genom att D-vitamin stimulerar vita blodkroppar att producera olika anti-mikrobiella ämnen.

Utöver denna effekt, så reducerar D-vitamin risken för influensa. En teori som börjar få allt mer stöd är att brist på solljus och således D-vitaminbrist är orsaken till att antalet fall av influensa ökar drastiskt under vinterhalvåret.

Hur mycket D-vitamin behöver du?

Du får som nämnts i dig D-vitamin dels via kosten och dels via solljuset. Idag är rekommendationen 7,5 mikrogram per dag. Ibland anges D-vitaminmängden även i internationella enheter (IE), som är ett mått på den biologiska aktiviteten. När det gäller D-vitamin så motsvarar 1 mikrogram D-vitamin 40 IE.

D-vitamintillskott

 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin D3 4000 IE
 
D-vitamin 500 IE
 
D3 Vitamin 2500 IE

Källor

D-vitamin finns framförallt i fet fisk såsom lax, mjölk, margarin, kött och ägg.

Sammanfattning

  • D-vitamin har i ett fleratal studier visat sig ha betydelse för vår hälsa på många olika sätt.
  • D-vitamin reglerar kalciumupptag, påverkar benvävnad och reducerar risk för bakterie- och virusinfektioner
  • Bra D-vitaminkällor, förutom solen, är fet fisk, mjölk, kött och ägg
  • Du bör få i dig åtminstone 7,5 mikrogram D-vitamin per dag

Johns signatur

Vidareläsning

Läs mer om » D-vitamin.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

5 anledningar att äta D-vitamin

Vi listar 5 starka anledningar till varför du ska hålla koll på D-vitaminintaget
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 

Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
 

Stor guide: Så blir du stark

9 tips som är avgörande för din styrkeutveckling.
 

Därför behöver vi kalcium

Kalcium är ett av kroppens viktigaste mineraler, läs om det här.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
 

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Läs mer om vilka vitaminer och mineraler som är extra viktiga för dig som atlet.
Visa fler