Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Stor guide: allt om D-vitamin

Nästan 300 år efter erkännande för sin betydelse för att förhindra rakit, så har D-vitamin till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa. Faktum är att D-vitaminbrist faktiskt är en av de vanligaste bristerna världen över. I ett land som Sverige där solen lyser med sin frånvaro, så är ett fullgott intag av D-vitamin extra viktigt.   

Du kommer i denna artikel att få följande frågor besvarade:

  • Vilken funktion har D-vitamin?
  • Hur får du i dig D-vitamin?
  • Hur mycket D-vitamin behöver du?

Rekommenderade produkter

 
Vitamin D3 3000 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin D3+K2
 
Vitamin D3
 
Vitamin D3 5000 IE+

Mer än bara friskt skelett

De senaste tio åren, så har åtskilliga studier gjorts på D-vitamin och dess roll för vår hälsa. Även om forskningen framförallt fokuserat på dess betydelse för vårt skelett, så har en rad övriga funktioner med tiden utkristalliserat sig. I senare studier har ökad exponering för solljus, ökat intag av D-vitamin och ökad nivåer av D-vitamin i blodet visat sig reducera risken för olika infektionssjukdomar, åtminstone 20 cancertyper, både bakterie- och virusinfektioner samt både typ 1 diabetes och typ 2 diabetes.

Nödvändigt för alla celler

D-vitamin har en central roll för regleringen av kalcium i alla celler. Kalciumkoncentrationen i cellen är av största vikt för att cellen ska kunna fungera normalt.

Starkt och friskt skelett

Både kalcium och D-vitamin krävs för normal bildning av skelett. D-vitaminbrist kan bl.a. orsaka rakit där symtomen är mjukt och missformat skelett. I studier på kvinnor inom militären, så har D-vitamin dessutom visat sig reducera risken för stressfrakturer.

D-vitamin verkar dessutom ha en roll när det gäller styrka. Tillskott av D-vitamin till personer med D-vitaminbrist har visat sig medföra en styrkeökning både hos äldre och yngre individer.

Metabola sjukdomar

Antalet människor med diabetes typ 2 ökar ständigt hos både barn och vuxna. De främsta riskfaktorerna är dålig kost och övervikt, men även D-vitamin verkar ha en roll. Faktum är att D-vitamin främjar insulinkänsligheten och insulinutsöndringen hos både djur och människor. I långtidsstudier har även D-vitaminstatusen visat sig vara en prediktor för diabetes typ 2.

Håll dig frisk

En måhända rätt oväntad fördel med en fullgod D-vitaminstatus är reducerad risk för både bakterie- och virusinfektioner.  Detta sker dels genom att D-vitamin stimulerar vita blodkroppar att producera olika anti-mikrobiella ämnen.

Utöver denna effekt, så reducerar D-vitamin risken för influensa. En teori som börjar få allt mer stöd är att brist på solljus och således D-vitaminbrist är orsaken till att antalet fall av influensa ökar drastiskt under vinterhalvåret.

Hur mycket D-vitamin behöver du?

Du får som nämnts i dig D-vitamin dels via kosten och dels via solljuset. Idag är rekommendationen 7,5 mikrogram per dag. Ibland anges D-vitaminmängden även i internationella enheter (IE), som är ett mått på den biologiska aktiviteten. När det gäller D-vitamin så motsvarar 1 mikrogram D-vitamin 40 IE.

D-vitamintillskott

 
Vitamin D3 3000 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin D3
 
Vitamin D3 5000 IE+

Källor

D-vitamin finns framförallt i fet fisk såsom lax, mjölk, margarin, kött och ägg.

Sammanfattning

  • D-vitamin har i ett fleratal studier visat sig ha betydelse för vår hälsa på många olika sätt.
  • D-vitamin reglerar kalciumupptag, påverkar benvävnad och reducerar risk för bakterie- och virusinfektioner
  • Bra D-vitaminkällor, förutom solen, är fet fisk, mjölk, kött och ägg
  • Du bör få i dig åtminstone 7,5 mikrogram D-vitamin per dag

Johns signatur

Vidareläsning

Läs mer om » D-vitamin.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
 
Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
 
Stor guide: Allt om magnesium

Stor guide: Allt om magnesium

Magnesium behövs för att över 300 av kroppens enzymer ska kunna fungera.
 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
 
Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
 
Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
 
Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 
Allt du behöver veta om D-vitamin

Allt du behöver veta om D-vitamin

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 
Stor guide: Allt om detox

Stor guide: Allt om detox

Detox är en renande kur där du maximerar kroppens reningsprocess.
 
Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
 
Allt om superfrukten Acai

Allt om superfrukten Acai

Acaibäret är rikt på både näringsämnen och antioxidanter.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 
Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
 
Stor guide om kreatin

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 
Stor guide: Naturliga proteintillskott

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
 
Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!