Guide: Välj rätt proteinpulver

Ibland är det svårt att välja vilket proteintillskott man ska köpa. Det finns väldigt många olika sorter som alla påstås vara bäst. Vi hjälper dig att skilja på begreppen så att du kan välja rätt proteinpulver för dina behov.

De vanligaste proteinsorterna i kosttillskott är:

  • Vassle - snabbt upptag
  • Kasein - långsamt upptag
  • Ägg - medelsnabbt upptag
  • Soja - medelsnabbt upptag

Proteinpulver med shaker och träningsväska

Vassleprotein

Vassleprotein kommer från mjölk och är det protein som har högst biologiskt värde (BV). BV är ett mått på kvaliteten hos proteinet och mäts genom den mängd essentiella (livsnödvändiga) aminosyror det innehåller.

Vassleprotein tas upp snabbt i kroppen och passar därför bra i samband med träning och på morgonen. Efter ett träningspass vill du snabbt få i dig protein för att få igång återhämtningen och reparationen av musklerna, och på morgonen vill du få upp proteinnivåerna efter nattens fasta. Vassleprotein är därför det som oftast finns i en gainer.

Du kan även använda vassleprotein för att öka proteinmängden i måltider eller som mellanmål. Eftersom måltidens sammansättning gör att vassleproteinet tas upp långsammare går det alltså bra trots proteinets snabba upptagningsförmåga. Ska du bara ha ett slags proteinpulver rekommenderar vi vassle.

Tänk på att vasslekoncentrat innehåller laktos om du är laktosintolerant (isolat och hydrolysat är dock i princip laktosfria) och att vassleprotein är gjort på mjölk om du är mjölkproteinallergiker.

Vassle

 
Core Protein Pro
 
Core Whey Protein
 
Micro Whey Active
 
100% Whey
 
Protein

Kasein

Kasein kommer också från mjölkprotein. Kasein är kalciumrik och tas upp mycket långsamt tack vare sin komplexa struktur.  Detta gör att kasein lämpar sig bäst före nattsömn eller om lång tid går mellan måltiderna.  

Atlet styrketränar i gymmet

Många som är i muskelbyggningsfas väljer att ta kasein innan de går och lägger sig för att ständigt ha höga nivåer uppbyggande aminosyror i blodet och därmed motverka nedbrytning av muskelmassan.

Kasein mättar dessutom väldigt bra, och passar därför utmärkt under diet.

Kasein

 
Casein
 
100% Casein
 
Core Casein

Äggprotein

Proteinpulver från ägg har en upptagningshastighet som är lite långsammare än vassle, men inte lika långsam som kasein. Detta gör att det fungerar som ett slags mellanting mellan de båda. Äggprotein har också ett mycket högt BV.

Äggprotein är perfekt för den som är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker. Det är det mest högkvalitativa alternativet utöver vassle och passar till maten, som mellanmål eller i samband med träning.

Ägg

 
Egg Protein

Sojaprotein

Sojaproteinisolat är rent sojaprotein rensat från de hormonliknande ämnen som finns i sojabönan och kan därför konsumeras av såväl män som kvinnor. Sojaprotein är ett vegetabiliskt protein som är komplett i sig, det har alltså inte för låga nivåer av någon av de essentiella aminosyrorna vilket märks i och med att det har ett högre biologiskt värde än till exempel kasein. Sojaprotein är ett ganska långsamt protein.

Sojaprotein är perfekt för dig som är helvegetarian och som vill ha i dig ett högkvalitativt protein utan några animalier och kan användas som ett allroundprotein.

Soja

 
Core Soy Protein
 
ISO Soy
 
Soy Protein

Män bör undvika rena sojaproteinkoncentrat som innehåller så kallade fytoöstrogener som kan ha östrogena egenskaper. Håll dig till ett isolat!

ProteinsortPassar
VasslePå morgonen och i samband med träning
KaseinTill mellanmål och på kvällen
ÄggFör laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker som allroundprotein
SojaFör helvegetarianer som allroundprotein
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
 

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
 

Stor guide: Få resultat med proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
 

Hur bra är sojaprotein?

Sojaprotein är den vegetabiliska motsvarigheten till vassleprotein.
 

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
 

Därför är vassleproteinisolat kungen av proteinpulver

Vassleproteinisolat är en renare variant av vassleprotein med högre proteinhalt.
 

Fördelarna med hydrolyserat vassleprotein

Hydrolysat är mycket snabbupptagligt, minimalt med fett och kolhydrater.
 

Stor guide: Allt om protein

En guide kring hur protein fungerar och hur mycket vi behöver.
 

Så väljer du rätt proteinbar

En guide till vilken bar du ska välja beroende på just dina behov.
Visa fler