Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Guide: Välj rätt sportdryck

Sportdrycker är ett av världens mest sålda kostkomplement för tränande individer. Alla stora läsktillverkare har sitt eget märke och vissa företag specialiserar sig på just sportdrycker. Men vad är egentligen en sportdryck och vem bör dricka dem?

Man som dricker en sportdryck ur en shaker på gymmetVid lång och högintensivträning gör kroppen av med salter, vätska och kolhydrater och du kan snabbt behöva fylla på dessa. Då är en sportdryck ett perfekt alternativ!

Vad är en sportdryck?

En sportdryck är en dryck som är utformad för att hjälpa dig som tränar länge och högintensivt att återställa vätskenivåer, energi och elektrolyter som förloras under träning eller tävling. En sportdryck innehåller vanligtvis vatten för att återfukta, kolhydrater för snabb energi, salt och/eller elektrolyter såsom natrium, kalium och magnesium för att ersätta de mineralersom förloras genom svettning. De är utformade för att förbättra prestanda och återhämtning under intensiv fysisk aktivitet.

Vad innehåller en bra sportdryck?

För att en sportdryck över huvud taget ska kunna kallas en sportdryck måste den innehålla vatten, salt och kolhydrater. Det är just dessa tre näringsämnen man snabbt vill fylla på med under eller direkt efter ett hårt och intensivt pass för att kroppen ska orka med och kunna återhämta sig optimalt.

Kolhydrater

Kolhydraterna består oftast av dextros (druvsocker), maltodextrin, fruktos och/eller sackaros (vanligt socker) för att snabbt kunna tas upp av kroppen. Sackaros, som är vanligt socker, består i sin tur av dextros och fruktos så det är en 50-50 blandning av dessa man får i sig om det är sackaros i sportdrycken. Färdigblandad sportdryck som du köper i "vanliga" matbutiken innehåller ofta sackaros, som du bör undvika.

Maltodextrin är generellt sett den bästa kolhydraten att fylla på energiförråden med då den tas upp snabbt i kroppen och inte lika lätt orsakar magbesvär som de andra kan göra. En liten del fruktos har visat sig vara fördelaktig också, men mängden får inte bli för stor då fruktos mest utnyttjas av levern och inte av musklerna. En sportdryck får inte bli hyperton (vara mer högkoncentrerad) i jämförelse med blodet och det går att få i mer kolhydrater utan att den blir det om man använder maltodextrin istället för de andra kolhydraterna.

Även sportdrycker som innehåller en blandning av maltodextrin, dextros och fruktos är vanliga. Innehåller sportdrycken mer dextros än maltodextrin i innehållsförteckningen så kan du med fördel blanda ut produkten med lite mer vätska för att minska risken för magbesvär.

Salt

När det gäller salt behöver inte mängden vara stor alls. Salter behövs främst under långa aktivteter och under kortare aktiviteter är det vätska och kolhydrater som är det viktiga. Oftast behöver man inte bekymra sig om saltmängden då du inte tappar några större mängder salt om du inte utsätts för lång, högintensiv träning. Då kan det vara bra med salt i en dryck.

Vitaminer, mineraler och elektrolyter

Vissa vitaminer och mineraler tillsätts ibland till sportdrycker av olika anledningar. En del av dessa bidrar till att minska trötthet och utmattning och det är oftast av den anledningen de tillsätts. En av de vanligaste mineralerna som finns i en sportdryck är magnesium, natrium och kalium. Mineralerna är bra att tillsätta då en stor mängd lämnar kroppen när vi svettas och de bidrar till att hålla en normal elektrolytbalans i kroppen.

När ska jag använda en sportdryck?

Sportdrycker är oftast inget för en person som enbart styrketränar då det inte ger något vid den typen av träning. Det är främst till för uthållighetsidrottare och utövare av konditionskrävande aktiviteter då det under längre och mer intensiv träning vår kropp gör av med mer energi och vätska. Det har visat sig att tillförsel av kolhydrater, tillsammans med vätskan man alltid får i sig, ökar prestationsförmågan och vakenheten vilket i sin tur gör att man orkar lite mer. Detta gäller till exempel vid längre löppass och fotbollsmatcher eller annan typ av konditionskrävande träning. Kampsportare och många andra som ofta tränar i små lokaler med dålig ventilation där det kan bli mycket varmt kan också ha nytta av sportdryck då man svettas mer i ett varmare klimat.

Vem:När:
MotionärEfter träning
ElitlöpareUnder och efter träning
Fotboll, hockey etcUnder och efter träning
StyrketräningBehövs oftast inte, använd vid behov om du tränar länge där det är varmt och har svettats mycket.

Produkttips

 
Core Sports Drink+
 
Core Endurance
 
Core Electrolytes
 
Core Carbs
 
Core Carboloader
 
Instant Oats
 
Vitargo +Electrolyte
 
Enervit Isotonic
 
Enervit Salt Caps

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
 
Så fungerar maltodextrin

Så fungerar maltodextrin

Maltodextrin är en kolhydrat som används främst i gainers eller sportdrycker.
 
Så boostar du din träning med sportdryck

Så boostar du din träning med sportdryck

Lär dig mer om sportdrycken och dess beståndsdelar samt alla dess fördelar!
 
Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
 
Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 
Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
 
Nå beachformen - Ät rätt

Nå beachformen - Ät rätt

Planera din kost och träning och låt det här bli sommaren du kommer i form!
 
Guide: Så väljer du rätt aminosyror

Guide: Så väljer du rätt aminosyror

En guide bland alla aminosyror som finns på marknaden.
 
Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
 
Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
 
Guide: Välj rätt gainer

Guide: Välj rätt gainer

En guide till hur du väljer rätt gainer för dig.
 
Så väljer du rätt proteinbar

Så väljer du rätt proteinbar

En guide till vilken bar du ska välja beroende på just dina behov.
 
Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
 
Välj rätt fett och olja

Välj rätt fett och olja

Smör, margarin eller kokosolja? VIlket fett är bäst till vad? Lär dig mer här!
 
Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
 
Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning är ett snabbt och effektivt sätt att gå ner i vikt.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
 
Så behåller du energin under Vasaloppet

Så behåller du energin under Vasaloppet

Ladda upp på rätt sätt och behåll energin under hela Vasaloppet med dessa tips!
 
Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
 
Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.