Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Från nedbrytande till uppbyggande fas

Ordet gainer för tankarna osökt till viktuppgång, men faktum är att de flesta, och även du, kommer att få bättre resultat i träningen genom att inta rätt sorts gainer.

I denna artikel kommer du att få svar på följande frågor:

  • Vad är egentligen en gainer?
  • På vilket sätt gynnar det din träning?
  • Kommer du att gå i vikt om du dricker gainers?

Vad är då en gainer?

En gainer består främst av kolhydrater och protein, men kan i vissa fall innehålla vitaminer och mineraler. Det är dock kolhydraterna och proteinet som kan bidra till att dina resultat i träningen ökar. Kolhydraterna och proteinet gynnar dig via olika mekanismer men en stor del av effekten ligger i kombinationen av de två.

Kolhydrater- det optimala bränslet

Intag av rätt kolhydrater vid rätt tidpunkt är väldigt avgörande för huruvida du gör framsteg i din träning eller inte. Kolhydraterna utgör i första hand bränsle vid hög-intensiv fysisk aktivitet, d.v.s. all typ av anaerob aktivitet. För att kunna träna hårt nästa dag, eller kanske rentav redan senare samma dag, så måste du fylla på dina kolhydratslager. Efter hårda träningspass kommer dina muskler att vara utsvulten på bränsle och hungra efter kolhydrater. Det är därför otroligt mer fördelaktigt att tillföra kolhydrater direkt efter träningen, eftersom inlagringen i muskeln är optimal just vid detta tillfälle. Kolhydraterna ska vara lättsmälta och absorberas snabbt, d.v.s. ha ett högt glykemiskt index (GI), eftersom inlagringens effektivitet är beroende av upptagningshastigheten.

En mindre fördelaktig effekt i samband med träning är att utsöndringen av det muskelnedbrytande hormonet kortisol ökar. Kortisol är förvisso ett livsnödvändigt hormon, men för muskeltillväxt och framsteg i träningen har det en ödesdiger effekt. Vid intag av kolhydrater utsöndras insulin, som i detta fall är kortisolets nemesis, och bidrar till att den muskelnedbrytande effekten motverkas.

Utöver den muskelnedbrytande effekten, så bidrar kortisol även till att immunförsvaret hämmas. Genom intag av kolhydrater, så kan dock även denna oönskade effekt undvikas.

Snabbt protein för snabb muskeltillväxt

Proteinintag efter fysisk aktivitet gör att den uppbyggande signalen från träningen blir ännu kraftigare. Det är speciellt fördelaktigt att inta vassleprotein, eftersom det innehåller en hög andel essentiella aminosyror, har en snabb upptagningshastighet och har den högsta koncentrationen av de grenade aminosyrorna (BCAA) som i ett flertal studier visats stimulera muskeltillväxten.

Kommer du att gå upp i vikt?

Gainer innehåller som sagt kolhydrater och protein, varav båda givetvis bidrar med energi. Det är dock viktigt att poängtera att intag av gainer inte per automatik genererar en viktuppgång, utan att det beror på hur mycket kalorier du får i dig över dygnet.

För dig som vill utvecklas i din träning utan att för den delen gå upp vikt kan gainern användas primärt som återhämtningsdryck efter träningspass. Hör du däremot till den kategori av människor som kan äta hur mycket som helst utan att lägga på dig ett gram, så kan gainern även intas som mellanmål tillsammans med en frukt.
Att inta en gainer efter träningspasset kommer dock alltid att vara väl investerade kalorier för utveckling och prestation inom träningen.

Gainer

 
Core Gainer
 
Gigant Pro Mass
 
Whey Gainer

Biverkningar

Så länge rekommenderade anvisningar följs, så finns inga biverkningar. Magbsvär kan uppstå om koncetrationen på drinken blir för hög.

Sammanfattning

  • En gainer innehåller framförallt kolhydrater och protein. Fördelningen mellan dessa två näringsämnen kan variera, men oftast innehåller en gainer mer kolhydrater.
  • Kolhydraterna utgör bränsle i samband med träning.
  • Den typ av kolhydrater som finns i en gainer, tas upp snabbt vilket gynnar din återhämtning.
  • En gainer innehåller även protein som stimulerar muskeltillväxten.

Johns signatur

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Allt om kost för hardgainers

Allt om kost för hardgainers

Svårt att lägga på dig muskler? Här får du svaren när det gäller kosten.
  Guide: Gör din egen gainer

Guide: Gör din egen gainer

Lär dig hur du blandar till en egen gainer.
  Träningstips: För dig som har svårt att gå upp i vikt

Träningstips: För dig som har svårt att gå upp i vikt

Svårt att lägga på dig muskler? Här får du svaren när det gäller träningen.
  Guide: Välj rätt gainer

Guide: Välj rätt gainer

En guide till hur du väljer rätt gainer för dig.
  Recept: Gainerbars

Recept: Gainerbars

Energi- och näringstäta bars för alla tillfällen.
  Stor guide: Så bygger du muskler

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Stor guide: Gå upp i vikt

Stor guide: Gå upp i vikt

Hög ämnesomsättning? Så lägger du upp din kost för att gå upp i vikt.
  Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
  Så fungerar maltodextrin

Så fungerar maltodextrin

Maltodextrin är en kolhydrat som används främst i gainers eller sportdrycker.
  Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Fitness för tjejer: Uppbyggnad

Fitness för tjejer: Uppbyggnad

Vägen till fitnessformen börjar med muskeluppbyggnad.
  5 kosttips för ökad muskelmassa

5 kosttips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
  Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
  Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Så påverkas kroppen av fruktos

Så påverkas kroppen av fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som ofta används i gainers, sportdryck och bars.
  Så går du upp i vikt snabbt

Så går du upp i vikt snabbt

Detta är artikeln för dig som har svårt att gå upp i vikt!
  Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Kom i fitnessform - vi tipsar om bäst kost och träning för uppbyggnadsfasen.