Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Ordet gainer för tankarna osökt till viktuppgång, men faktum är att de flesta, och även du, kommer att få bättre resultat i träningen genom att inta rätt sorts gainer.

  • Vad är en gainer?
  • På vilket sätt gynnar det din träning?
  • Kommer du att gå i vikt om du dricker gainers?

Vad är en gainer?

En gainer består främst av kolhydrater och protein, men kan i vissa fall innehålla vitaminer och mineraler. Det är dock kolhydraterna och proteinet som kan bidra till att dina resultat i träningen ökar. Kolhydraterna och proteinet gynnar dig via olika mekanismer men en stor del av effekten ligger i kombinationen av de två.

Kolhydrater- det optimala bränslet

Intag av rätt kolhydrater vid rätt tidpunkt är väldigt avgörande för huruvida du gör framsteg i din träning eller inte. Kolhydraterna utgör i första hand bränsle vid hög-intensiv fysisk aktivitet, d.v.s. all typ av anaerob aktivitet. För att kunna träna hårt nästa dag, eller kanske rentav redan senare samma dag, så måste du fylla på dina kolhydratslager. Efter hårda träningspass kommer dina muskler att vara utsvulten på bränsle och hungra efter kolhydrater. Det är därför otroligt mer fördelaktigt att tillföra kolhydrater direkt efter träningen, eftersom inlagringen i muskeln är optimal just vid detta tillfälle. Kolhydraterna ska vara lättsmälta och absorberas snabbt, d.v.s. ha ett högt glykemiskt index (GI), eftersom inlagringens effektivitet är beroende av upptagningshastigheten.

En mindre fördelaktig effekt i samband med träning är att utsöndringen av det muskelnedbrytande hormonet kortisol ökar. Kortisol är förvisso ett livsnödvändigt hormon, men för muskeltillväxt och framsteg i träningen har det en ödesdiger effekt. Vid intag av kolhydrater utsöndras insulin, som i detta fall är kortisolets nemesis, och bidrar till att den muskelnedbrytande effekten motverkas.

Utöver den muskelnedbrytande effekten, så bidrar kortisol även till att immunförsvaret hämmas. Genom intag av kolhydrater, så kan dock även denna oönskade effekt undvikas.

Snabbt protein för snabb muskeltillväxt

Proteinintag efter fysisk aktivitet gör att den uppbyggande signalen från träningen blir ännu kraftigare. Det är speciellt fördelaktigt att inta vassleprotein, eftersom det innehåller en hög andel essentiella aminosyror, har en snabb upptagningshastighet och har den högsta koncentrationen av de grenade aminosyrorna (BCAA) som i ett flertal studier visats stimulera muskeltillväxten.

Kommer du att gå upp i vikt?

Gainer innehåller som sagt kolhydrater och protein, varav båda givetvis bidrar med energi. Det är dock viktigt att poängtera att intag av gainer inte per automatik genererar en viktuppgång, utan att det beror på hur mycket kalorier du får i dig över dygnet.

För dig som vill utvecklas i din träning utan att för den delen gå upp vikt kan gainern användas primärt som återhämtningsdryck efter träningspass. Hör du däremot till den kategori av människor som kan äta hur mycket som helst utan att lägga på dig ett gram, så kan gainern även intas som mellanmål tillsammans med en frukt. Att inta en gainer efter träningspasset kommer dock alltid att vara väl investerade kalorier för utveckling och prestation inom träningen.

Gainer

 
Core Gainer
 
Extreme Gains
 
Gigant Pro Mass
 
Mass Active Gainer

Biverkningar

Så länge rekommenderade anvisningar följs, så finns inga biverkningar. Magbsvär kan uppstå om koncetrationen på drinken blir för hög.

Sammanfattning

  • En gainer innehåller framförallt kolhydrater och protein. Fördelningen mellan dessa två näringsämnen kan variera, men oftast innehåller en gainer mer kolhydrater.
  • Kolhydraterna utgör bränsle i samband med träning.
  • Den typ av kolhydrater som finns i en gainer, tas upp snabbt vilket gynnar din återhämtning.
  • En gainer innehåller även protein som stimulerar muskeltillväxten.
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
  Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
  Allt om kost för hardgainers

Allt om kost för hardgainers

Svårt att lägga på dig muskler? Här får du svaren när det gäller kosten.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
  Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
  Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
  Guide: Gör din egen gainer

Guide: Gör din egen gainer

Lär dig hur du blandar till en egen gainer.
  Allt du behöver veta om B-komplex

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
  Allt du behöver veta om vitamin K

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
  Guide: Välj rätt gainer

Guide: Välj rätt gainer

En guide till hur du väljer rätt gainer för dig.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
  Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Stor guide: Allt om detox

Stor guide: Allt om detox

Detox är en renande kur där du maximerar kroppens reningsprocess.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
  Recept: Gainerbars

Recept: Gainerbars

Energi- och näringstäta bars för alla tillfällen.