Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K har länge kommit lite i skymundan som viktig vitamin, eftersom det är svårt att lida allvarlig brist på den. K-vitamin har trots det flera viktiga funktioner i kroppen och senare års studier har påvisat intressanta samband mellan vitamin K och benhälsa.

  • Vad är vitamin K?
  • Tillskott
  • Var finns vitamin K?

Produkttips

 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
K2
 
Vitamin K2
 
D3+K2 Spray

Vad är vitamin K?

Vitamin K är ett samlingsnamn för flera substanser med K-vitaminliknande egenskaper. De viktigaste är K1 fyllokinon och K2 manakionon, där K1-vitamin främst finns i vegetabiliska källor och K2-vitamin finns i animaliska källor. K står för koagulation, eftersom det behövs för att blodet ska kunna levras. Utan det skulle sår inte kunna läka. Vitamin K är också viktigt för bentätheten där den samverkar med kalcium och vitamin D. D-vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium, medan K-vitaminet reglerar vad kalciumet sedan används till.

Grön bladspenat med vitamin K

K-vitamin är fettlösligt och har en relativt hög omsättning i kroppen, vilket betyder att vi måste tillföra det kontinuerligt. Det tillverkas också till viss del av kroppen själv genom bakteriefloran i tarmen. Något rekommenderat dagligt intag är inte fastställt, men ett adekvat intag på runt 75 - 100 mcg för vuxna personer är det man brukar räkna med.

Senare års forskning har undersökt sambandet mellan K2-vitamin och förebyggande benskörhet och hjärt-kärlsjukdom. I Rotterdammstudien* studerades japanska kvinnor i östra kontra västra delen av Japan. Studien påvisade att västjapanska kvinnor i högre utsträckning hade problem med hjärt-kärlsjukdomar och bensköhet gentemot kvinnor i östra Japan. Anledningen antogs vara den japanska natrionalrätten Natto med sitt rika innehåll av K2-vitamin, som regelbundet serveras i Japans östra del.

Tillskott

Vitamin K är sällsynt men förekommer som separata tillskott, ofta tillsammans med vitamin D som vitaminet samverkar med. Kosttillskott med K-vitamin marknadsförs främst för allmän benhälsa.

Var finns Vitamin K?

Förutom det vitamin som tarmarna producerar själv, får vi även i oss det via maten. Gröna bladgrönsaker är rika källor till vitamin K1 liksom lever, ägg, ost och smör är källor till K2.

*Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. JM Geleinse, C Vermeer, DE Grobbee, LJ Schurgers, MH Knapen, IM van der Meer, A Hofman, JC Witterman. 2004.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt multivitamin

Hitta rätt bland multivitaminerna, några enkla tips om vad du ska leta efter.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
 

5 anledningar att äta D-vitamin

Vi listar 5 starka anledningar till varför du ska hålla koll på D-vitaminintaget
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
 

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
 

Stor guide: Allt om D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
Visa fler