Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K har länge kommit lite i skymundan som viktig vitamin, eftersom det är svårt att lida allvarlig brist på den. K-vitamin har trots det flera viktiga funktioner i kroppen och senare års studier har påvisat intressanta samband mellan vitamin K och benhälsa.

Produkttips

 
Liposomal K2+D3
 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
K2 Menakinon-7
 
Vitamin D3/K2
 
Vitamin K2 200

Vad är vitamin K?

Vitamin K är ett samlingsnamn för flera substanser med K-vitaminliknande egenskaper. De viktigaste är K1 fyllokinon och K2 manakionon, där K1-vitamin främst finns i vegetabiliska källor och K2-vitamin finns i animaliska källor. K står för koagulation, eftersom det behövs för att blodet ska kunna levras. Utan det skulle sår inte kunna läka. Vitamin K är också viktigt för bentätheten där den samverkar med kalcium och D vitamin. D vitaminet hjälper kroppen att ta upp kalcium, medan K-vitaminet reglerar vad kalciumet sedan används till. Läs mer om D vitamin.

Färska spenatblad upphällda i en brun skål ståendes på träbord.Gröna grönsaker som spenat innehåller vitamin K.

Hur mycket K-vitamin behöver vi?

K-vitamin är fettlösligt och har en relativt hög omsättning i kroppen, vilket betyder att vi måste tillföra det kontinuerligt. Det tillverkas också till viss del av kroppen själv genom bakteriefloran i tarmen. Något rekommenderat dagligt intag är inte fastställt, men ett adekvat intag på runt 75 - 100 mcg för vuxna personer är det man brukar räkna med.

Senare års forskning har undersökt sambandet mellan K2-vitamin och förebyggande benskörhet och hjärt-kärlsjukdom. I Rotterdammstudien* studerades japanska kvinnor i östra kontra västra delen av Japan. Studien påvisade att västjapanska kvinnor i högre utsträckning hade problem med hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet gentemot kvinnor i östra Japan. Anledningen antogs vara den japanska natrionalrätten Natto med sitt rika innehåll av K2-vitamin, som regelbundet serveras i Japans östra del.

Tillskott av vitamin K

Vitamin K är sällsynt men förekommer som separata tillskott, ofta tillsammans med D vitamin som vitaminet samverkar med. Kosttillskott med K-vitamin marknadsförs främst för allmän benhälsa.

Var finns vitamin K?

Förutom det vitamin som tarmarna producerar själv, får vi även i oss det via maten. Gröna bladgrönsaker är rika källor till vitamin K1 liksom lever, ägg, ost och smör är källor till K2.

Referenser
*Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. JM Geleinse, C Vermeer, DE Grobbee, LJ Schurgers, MH Knapen, IM van der Meer, A Hofman, JC Witterman. 2004.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  Allt du behöver veta om B-komplex

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
  Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
  Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
  Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
  Allt om vitamin C

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
  Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
  Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
  Allt om superfrukten Acai

Allt om superfrukten Acai

Acaibäret är rikt på både näringsämnen och antioxidanter.
  Guide: Det här är vitamin A

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.