Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Vitaminer är ämnen som är mycket viktiga för oss människor, och medverkar i diverse processer i kroppen. Vårt behov kan se lite olika ut beroende på vår ålder, aktivitetsgrad och kön samt om man är gravid eller ammar. Vitaminerna kan grovt delas in i två grupper; fettlösliga och vattenlösliga.

  • Vitaminer, vad är det?
  • Vitaminer för din hälsa
  • Fettlösliga vitaminer
  • Vattenlösliga vitaminer

  • Multivitaminer

     
    Multivitamin Premium
     
    Female Vitamins
     
    Core Vitamins
     
    Multivit. Metylerad
     
    MultiVitaminer
     
    Multivitamin Vegan
     
    Multi Vitamins

Vitaminer, vad är det?

Vitaminer behövs för att vi ska må bra. De behövs inte i några stora mängder, men är ändå livsnödvändiga eftersom att vi människor inte kan producera dem själva. Det finns 13 ämnen som idag klassas som livsnödvändiga vitaminer. Detta antal har förändrats lite med åren i och med att definitionen av ett vitamin har ändrats. Vitaminerna delas grovt upp i två grupper efter deras löslighet och de fettlösliga vitaminerna är A, D, E och K. De andra vitaminerna är vattenlösliga.

Tjej och kille som sitter på gräset utomhus och stretchar.
Vitaminer behövs för att din kropp ska må bra och är livsnödvändiga då vi själva inte kan tillverka dem.

Vad som skiljer de två grupperna mest är deras egenskaper att kunna lagras i kroppen. De fettlösliga vitaminerna kan lagras i fettet i kroppen om man intar mer än vad kroppen behöver, medan de vattenlösliga vitaminerna inte kan lagras. Därför bör man tänka lite extra på att kontinuerligt tillföra de vattenlösliga vitaminerna till kroppen.

Vitaminer för din hälsa

Man skulle kunna se vitaminer lite som små delar i en motor, de kan ses som onödiga eftersom att de är så små men ändå fungerar inte motorn utan dem. Alla de olika vitaminerna bistår i olika processer i kroppen. Exempelvis ingår många av vitaminerna i enzymer som bidrar till kroppens metabolism och förbränning, och ett lågt intag skulle därför kunna påverka vår ork.

C vitamin och E vitamin är lite speciella då de bland annat fungerar som antioxidanter. Antioxidanter är ämnen som i kroppen bidrar till cellernas skydd mot oxidativ stress. Vitamin C är även av betydelse för ett normalt fungerande immunsystem och för bildningen av våra skelett. Förutom det är vitamin C av betydelse för järnupptaget, och ett godtyckligt vitamin C intag kan därför vara bra för kvinnor i fertil ålder i och med att det bidrar till ett förbättrat järnupptag. Läs mer och C vitamin.

D vitamin är ett vitamin som man lätt får i sig för lite av under vintern här i Sverige, om man inte äter mycket fet fisk. Det är nämligen så att ett av de sätt som vi kan få tillgång till D vitamin är genom huden, men för att huden ska kunna bilda vitaminet i dess aktiva form behövs solljus. Och som vi alla vet kan solljus vara en bristvara under vintern i Sverige. Eftersom att vi riskerar att få för lite D vitamin så är en del livsmedel i Sverige berikade med vitaminet. Exempel på berikade produkter är mini-, lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar. D vitamin bidrar bland annat till regleringen av kalciumbalansen i våra skelett och tänder. Läs vår stora guide om D vitamin.

Vitamin B12 och folsyra är viktiga för bildningen av röda blodkroppar, vilka hjälper till att förse kroppens alla delar med syre. De är även de som fraktar bort koldioxid från cellerna ut till våra lungor och utandningsluften. I och med detta har både vitamin B12 och folsyra en viss inverkan på vår kapacitet och ork. Om man har en mycket aktiv livsstil så kan det påverka vårt behov av vitaminer i och med att omsättningen av vitaminerna ökar.

Fettlösliga vitaminer

VitaminVad gör det för mig?Var finns det?
ABidrar till din syn, hud och slemhinnors normala funktion. Betydelse under den tidiga delen av graviditeten.Inälvsmat, matfett, mjölk samt grönsaker och rotfrukter
DBidrar till immunsystemets funktion samt reglering av kacliumbalansen i skelett och tänder.Fet fisk och solens strålar
EFungerar som antioxidant, skydd mot oxidativ stress.Frön, avokado, vegetabilisk olja
KFör blodets koagulering och bentätheten.Gröna bladgrönsaker, kött, ägg

Fettlösliga vitaminer

 
Vitamin D3 5000 IE+
 
Vitamin E
 
Core Betakaroten
 
Vitamin K2 200
 
QURE Liposomal D3
 
Liposomal K2+D3

Vattenlösliga vitaminer

VitaminVad gör det för mig?Var finns det?
Tiamin, B1Bidrar till ämnesomsättning av kolhydrater och proteiner.fläskkött, bönor, ärtor och spannmål
Riboflavin, B2Behövs för nedbrytning av fett, kolhydrater och protein.kött, fågel, ägg och mjölk.
Niacin, B3För omsättning av fett, kolhydrater och protein.Kyckling, fisk, kött, spannmål
Pantotensyra, B5Bidrar till omsättning av kolhydrater och fett.Kött, balväxter och fullkornsprodukter
Pyridoxin, B6Viktig för proteinomsättningen.Animaliska produkter och potatis samt spannmål
Biotin, B7Del av viktiga enzymer och bidrar till fettsyraomsättningen.Lever, havregryn, vetegryn, äggula
Folsyra, B9För bildning av nya celler och röda blodkroppar.Lever, mörkgröna bladgrönsaker, bönor, kikärtor
Kobalamin, Vitamin B12Bidrar till bildningen av blodkroppar och till cellernas ämnesomsättning.Fisk, kött, skaldjur, lever och mjölk
Askorbinsyra, vitamin CFungerar som en antioxidant och bidrar till skydd mot oxidation samt till uppbyggnad av brosk. och benväv.Citrusfrukter, bär, grönsaker

vattenlösliga vitaminer

 
Vitamin C Bioflavon
 
Vitamin B6 25
 
Vitamin B5
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin C Tuggtabl
 
B12 1000 Metylerad
 
Vitamin C 1000 +
 
Premium Vitamin B5
 
Vitamin B2 100
 
Vitamin B1 100
 
Vitamin C pH-neutral
 
QURE Liposomal C
 
Liposomal C Pure
 
QURE Liposomal B12
 
Solgar Vitamin C

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
  Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Lär dig mer om näringsämnen som är extra viktiga vid glutenintolerans.
  Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
  Allt du behöver veta om B-komplex

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
  Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Allt du behöver veta om vitamin K

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
  Därför är psylliumfrön bra för magen

Därför är psylliumfrön bra för magen

Psylliumfrön är rika på fiber och används vid magproblem och viktminskning.
  Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
  Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fiber är och vad det har för funktion.
  Guide: Det här är vitamin A

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
  Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.