Allt du behöver veta om B-komplex

B-komplex är ett samlingsnamn på multivitamin med alla B-vitaminer i samma tillskott. Många aktiva eller stressade personer som vill ta vara på sin prestationsförmåga är de som för det mesta använder ett B-komplex och kan få mest ut av dess effekter.

Trött löpare pustar ut

  • Vem har användning av ett B-komplex?
  • B-vitaminernas verkan i kroppen
  • Att tänka på kring kosttillskott med B-vitaminer

B-komplex

 
Vitamin B-Komplex
 
B-Vitamin Spray
 
Basic B Complex

Vem behöver extra B-vitamin?

B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer som inte kan lagras i kroppen, vilket innebär att vi kontinuerligt måste tillföra dem via kosten. Eftersom de inte går att lagra är de också svårt att överdosera. Personer som tränar mycket eller lever ett hektiskt liv förbrukar näringsämnen i högre grad och har därmed ett högre behov av dem. Även den som går på diet eller äter ensidig kost kan ha svårt att få i sig en tillräcklig mängd. B-vitaminer har en rad funktioner i kroppen och de flesta ingår i ämnesomsättningen. Du som går på diet kan därför gynnas av att få i dig alla B-vitaminer. Flera B-vitaminer påverkar även vår prestationsförmåga.

B-vitaminernas funktion

VitaminFunktion
B1, tiaminEnergiproduktion
B2, riboflavinEnergiproduktion
B3, niacinEnergiproduktion, hormonproduktion
B5, pantotensyraPrestationsförmåga, hår- och hudkvalitet
B6, pyridoxinEnergiproduktion, hormonreglering, prestationsförmåga
B7, biotinHårkvalitet, blodsockerkontroll
B9, folsyraFosterutveckling, blodbildning
B12, kobalaminBlodbildning, nervsystem, hjärnfunktion
InositolEnergiproduktion
PABAProteinomsättning, blodbildning

Bra att veta om B-komplex

B-vitaminer ingår i multivitaminer och förekommer även som enskilda tillskott, samt förstås i B-komplex som är multivitamin med bara B-vitaminerna. Ett bra B-komplex bör innehålla en balanserad mängd av alla B-vitaminer, runt 50 mg per vitamin är standard med undantag för B12, B6, B7 och B9 som behövs i lägre doser.

Tränar du mycket eller är du ofta stressad? Testa ett B-vitamin för ett fullgott intag.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
 

Det här är vitamin B5 (patotensyra)

Personer med svår akne äter ofta pantotensyra för att minska sina besvär.
 

Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

B6 används ofta i T-boosters för att reglera hormonaktiviteten.
 

Det här är vitamin B9 (folsyra)

Folsyra rekommenderas av Livsmedelsverket för dig som är gravid.
 

Det här är vitamin B2 (riboflavin)

B2 är särskilt intresant om du går på diet, då det ingår i förbränningen.
 

Det här är vitamin B12 (kobalamin)

Du som är helvegetarian behöver med stor sannorlikhet ett tillskott av B12.
 

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
 

Vad är ZMA?

ZMA består av zink, magnesium och vitamin B6. ZMA sägs kunna påverka sömnen.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
Visa fler