Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin (Vitamin B1) ingår i B-vitaminkomplexet och behövs för vår energiproduktion och förbränning. Behovet av vitaminet ökar för dig som tränar mycket, är gravid eller har ett högt kaloriintag.

  • Vad är tiamin?
  • Tiamintillskott
  • Var finns tiamin?

Vitaminkomplex

 
Vitamin B1
 
Vitamin B-Komplex
 
Female Vitamins
 
Core Vitamins

Vad är tiamin?

Tiamin är ett vattenlösligt B-vitamin som kontinuerligt måste tillföras via maten, eftersom det varken kan produceras eller lagras av kroppen. Vitaminet är nödvändigt för att vi ska kunna utvinna energi ur kolhydrater samt producera nervsignaler. Tiamin är mest känt för att en brist på vitaminet orsakar nervsjukdomen beriberi, men det förekommer numer bara i fattiga länder där man har en ensidig kosthållning av skalat ris. De första tecknen på att man har tiaminbrist är trötthet, irritation och nedstämdhet, men allvarligare bristsymptom är däremot mycket ovanligt hos friska personer.

Tallrik med pasta

Tiamintillskott

En vuxen person behöver strax över ett milligram tiamin om dagen, men behovet står främst i proportion till din fysiska aktivitet och hur stort kaloriintag du har. En kost med stor andel kolhydrater ökar behovet. I perioder då förbränningen är högre kan extra tiamin behövas, eftersom det är verksamt just i förbränningsprocessen. Tiamin finns väldigt sällan som enskilt tillskott utan förekommer normalt i multivitaminer och B-vitamintillskott. Ett sådant tillskott kan vara bra för dig som tränar hårt och ofta, är gravid eller vill säkra ett fullgott intag.

Biverkningar

Inga. Tiamin är vattenlösligt och lagras inte i kroppen.

Var finns tiamin?

Tiamin finns främst i fullkorn och kött. Raffinerade cerealier som vitt ris och vitt bröd innehåller inte tiamin, men kan vara berikat med det. Fläskkött är den rikaste källan, med ett innehåll som är mellan två och tre gånger så högt som övriga köttsorter. Även nötter och baljväxter är bra källor till tiamin.  Tiamin förstörs till viss del vid matlagning, men inte så mycket att det utgör någon hälsorisk.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt multivitamin

Hitta rätt bland multivitaminerna, några enkla tips om vad du ska leta efter.
 

Det här är vitamin B12 (kobalamin)

Du som är helvegetarian behöver med stor sannorlikhet ett tillskott av B12.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

5 anledningar att äta D-vitamin

Vi listar 5 starka anledningar till varför du ska hålla koll på D-vitaminintaget
 

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
 

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
 

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
Visa fler