Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Guide: Det här är vitamin A

Vitamin A finns i olika former i det mesta vi äter. Som enskilt tillskott är betakaroten den vanligaste formen, som lagras under huden där den potentiellt skyddar den och ger extra färg. I multivitaminer är vitamin A som retinol även vanligt.

  • Vad är vitamin A?
  • Tillskott
  • Var finns vitamin A?

Vad är vitamin A?

Vitamin A är ett fettlösligt vitamin och är nödvändigt för ögats funktion, speciellt mörkerseendet. Det hjälper även till att hålla oss resistenta mot infektioner och hjälper till vid celldelning. Gravida ska vara noga med att få i sig en lagom mängd vitamin A, eftersom det är viktigt för fostrets utveckling.  

Vitamin A förekommer i olika former, och retinol och karoten är de två stora grupperna. Retinol förekommer i animalisk föda, medan karoten är den vegetabiliska källan. A-vitamin lagras främst i levern, men betakaroten kan enligt flera studier även lagras i underhudsfettet där det potentiellt, som antioxidant, skyddar huden mot farliga solstrålar och bidrar med lite färg. Betakaroten är ett förstadium till vitamin A och kan omvandlas när det behövs.

Rekommenderat dagligt intag är runt 800 mcg för vuxna, och gravida och ammande rekommenderas att äta lite mer. För lite A-vitamin kan försämra ögats funktion, så att vi dels har svårt att se i mörker men också blir ljuskänsligare. Huden kan drabbas hårt av för lite A-vitamin och vi kan få akne, torr hud och mjäll. Dessutom ökar risken för infektioner hos oss.

Produkter med A-vitamin

 
Vitamin A 10000 IE
 
Mivitotal Plus
 
Core Vitamins

Tillskott

Tillskott av vitamin A ingår i alla väl sammansatta multivitaminer. Enskilda tillskott med rent vitamin A är ovanliga utan då är vitamin A i formen betakaroten som delvis omvandlas till vitamin A betydligt mer vanligt och populärt hos dem som vill förbättra sin solbränna. Genom extra inlagring av betakaroten under huden, får huden ett fint lyster och intrycket av en bra solbränna. Det finns även studier gjorda på betakaroten som visat att huden kanske kan skyddas mot de farliga solstrålarna. Det krävs fortfarande mer studier för att säkerställa detta, men om du äter betakaroten i detta syfte krävs en regelbunden användning i minst tio veckor. För att kunna ta upp A-vitamin krävs även att vi äter en liten mängd fett samtidigt. Så ta därför ditt tillskott tillsammans med måltid.

Läs mer i vår artikel » Betakaroten - Snabbare solbrun.

Betakaroten

 
Betakaroten
 
Maxosol

Biverkningar

Eftersom A-vitamin lagras finns det risk att få i sig för mycket vid extrema doser, men då är det främst retinol som man ska vara försiktig med. Betakaroten omvandlas bara till vitamin A om kroppen behöver det, och därför kan vi äta mer av det.

Var finns det?

Eftersom A-vitamin lagras i levern, är också lever från djur den rikligaste källan till retinol. Grönsaker och framför allt morötter är goda källor till karoten, och ett tips är att koka morötterna eftersom karotenet då frisätts.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så får du solbrun hud med betakaroten

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
  Allt du behöver veta om vitamin K

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
  Allt om vitamin C

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
  Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
  Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
  Det här är vitamin B3 (niacin)

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
  Det här är vitamin B7 (biotin)

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
  Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
  Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
  Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

B6 används ofta i T-boosters för att reglera hormonaktiviteten.