Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Allt om vitamin C

Vitamin C är ett av de mest välkända vitaminerna som vi tidigt fick lära oss kunde bota förkylningar. Hur mycket sanning ligger i det och hur mycket behöver vi egentligen? Här får du veta det viktigaste.

  • Vad är vitamin C?
  • Var finns vitamin C?
  • Rekommenderat dagligt intag av vitamin C
  • C-vitamin i samband med träning
  • Tillskott av vitamin C
  • Finns det biverkningar av C-vitamin?

Vitamin C

 
Vitamin C 1000+
 
QURE Liposomal C
 
Liposomal C Pure
 
Vitamin C Bioflavon
 
Vitamin C 500
 
Vitamin C pH-neutral
 
Vitamin C Pulver
 
C-Vitamin 1000 mg

Vad är vitamin C?

Vitamin C kallas även Askorbinsyra och är ett vattenlösligt vitamin som vi måste tillföra via maten. Det är nödvändigt för bildandet av kollagen, kroppens viktigaste armeringsprotein som bildar långa starka band i all bindväv. Även bildning av vissa hormoner kräver närvaro av C-vitamin för att fungera. Det fungerar också som en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidation, en föråldrande process som vi ständigt utsätts för. Du som tränar och stressar extra mycket utsätts ännu mer för de fria radikalier som bryter ner vår kropp och kan därför gynnas av att äta extra antioxidanter. Dessutom underlättar C-vitamin upptaget av flera mineraler, bland annat järn. Du fick säkert som liten höra att du skulle dricka apelsinjuice när det serverades blodpudding och det är just av den anledningen.

Var finns vitamin C?

Vitamin C finns rikligt i all frukt och grönt och de utstickande råvarorna är bland annat citrusfrukter, nypon och paprika.  C-vitamin är värme- och vattenkänsligt, så långvarig och upprepande värmehållning minskar innehållet av vitaminet i livsmedlet.

REkommenderat dagligt intag av C-vitamin

Ålder, kön och gruppRekommenderat dagligt intag
Spädbarn 6-11 månader20 milligram
Spädbarn 12-23 månader25 milligram
Barn 2-5 år30 milligram
Barn 6-9 år40 milligram
Barn 10-13 år50 milligram 
Vuxna75 milligram
Gravida85 milligram
Ammande100 milligram

Källa: Livsmedelsvärket

Det rekommenderade dagliga intaget för en vuxen person är 75 mg, men behovet varierar något beroende på livsstil. När du är sjuk, stressar eller tränar mycket kan du behöva lite extra. Brister är ovanligt nu för tiden, men ett för litet intag kan ge trötthet, större risk för infektioner, muskelsvaghet och depression.

C-vitamin i samband med träning

Vad de flesta inte tänker på är att träning faktiskt ökar behovet av vitaminer i och med att utsöndringen av dem är större. Vitamin C är vattenlösligt och om vi då gör av med mer vätska, kommer även förbrukningen att vara högre. Utan ett fullgott vitaminintag kommer kroppen inte kunna tillgodose sig alla de positiva egenskaper som övriga näringsämnen ger. Att få i sig för lite vitamin under en längre period kan med andra ord resultera i en sämre prestationsförmåga. Det har även gjorts studier på att C-vitamin skulle kunna motverka träningsvärk, men det finns också dementier för det.

Tillskott av vitamin C

Vitamin C är vanligt som tillskott, både i multivitaminer och ensamt och kan vara bra för dig som vill säkerställa ett fullgott intag. Det används också ofta i syfte att stärka immunförsvaret.

Det finns många teorier, men ännu inga riktigt fasta bevis, för att extra C-vitamin skulle kunna lindra och motverka förkylningssymptom. Men vitamin C är viktigt för ett väl fungerande immunförsvar och om det fungerar är i så fall mer troligt att det kan lindra förkylningssymptom snarare än förebygga dem. Om du vill testa vitamin C i syftet att lindra är en bra dosering 1 gram 2 - 3 gånger dagligen i några dagar, direkt när symptom uppstår.

Tips! Läs mer om varför vitaminer är viktiga för kroppen.

Finns det Biverkningar av vitamin c?

Eventuellt överskott av vitamin C utsöndras med urinen. Biverkningar av överdosering är därför oerhört ovanligt, men undvik att äta tillskott i gramdoser under en längre period. Antioxidanten kan då istället fungera som prooxidant och alltså öka den oxidativa stressen på cellerna, vilket verkligen inte är syftet med ett tillskott.

Viktigt att tänka på för dig som tränar är att du inte ska ta tillskottet direkt före träningen eftersom det finns studier som visar på att tillskott av antioxidanter före träning istället kan höja frisättningen av fria radikalier.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Allt du behöver veta om vitamin K

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
  Allt om: Antioxidanter

Allt om: Antioxidanter

Lär dig mer on antioxidanter och var du hittar dem i våra livsmedel.
  Allt du behöver veta om B-komplex

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
  Allt om superfrukten Acai

Allt om superfrukten Acai

Acaibäret är rikt på både näringsämnen och antioxidanter.
  Allt om antioxidanten Astaxanthin

Allt om antioxidanten Astaxanthin

Astaxanthin är en antioxidant med många potentiella hälsoeffekter.
  Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
  Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
  Guide: Det här är vitamin A

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!