Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Allt om: Antioxidanter

Du har säkert hört att frukt och grönt innehåller fullt av antioxidanter och att det är viktigt för oss att få i oss, men varför är det så viktigt och vad gör antioxidanterna i kroppen?

  • Antioxidanternas funktion
  • ORAC-värde
  • Livsmedel med mycket antioxidanter

Antioxidanter i kosttillskott

 
Vitamin E
 
Vitamin C
 
C-vitamin Pulver
 
Bio-Antioxidant

Antioxidanternas funktion

Hela tiden pågår en nedbrytningsprocess i kroppen som kallas oxidativ stress. Det sker när syre omsätts i kroppen, något som självklart måste ske för att vi ska kunna leva. Fria radikaler frisätts och bryter ner kroppens celler och föråldrar dem i förtid.

För att motverka detta har vi naturliga motpoler som förhindrar de fria radikalernas frammarsch, vilket också är fullständigt nödvändigt för att vi ska överleva. Flera hormon och enzymer har dessa egenskaper, men även ämnen från maten vi äter så som i frukt och grönt.

När oxidativ stress uppstår, betyder det att de fria radikalernas skadeverkan är högre än den antioxidanta processen. Det sker när vi exempelvis röker, äter bränd mat, solar eller utsätts för miljöföroreningar. Även när vi tränar hårt ökar denna process i kroppen och det är då extra viktigt att vi får i oss antioxidanter.

ORAC-värde

ORAC är ett sätt att rangordna och värdera olika livsmedel utefter hur mycket antioxidanter det innehåller. ORAC står för Oxygen Radical Absorbance Capacity (kapacitet att absorbera syreradikaler). Ju högre värdet är, desto mer antioxidanter innehåller det. Nedan följer en tabell på utvalda frukter och grönsaker, för att gestalta en jämförelse av dess näringsinnehåll. Tabellen är räknad med ett ca-värde på 100 gram råvara.

Chaga>100 000
Kakao26 000
Gojibär25 000
Granatäpple10 500
Blåbär4 500
Grönt te2 700
Spenat1 250
Rödbetor850
Majs400
Gurka60

Livsmedel med antioxidanter

Forskare har lyckats identifiera tusentals olika antioxidanter i livsmedel, och många av dem är sådana som vi även klassificerar som vitaminer och mineraler. Nedan följer några av våra vanliga antioxidanter och i vilka livsmedel vi hittar dem.

Vitamin C är ett av våra mest allmänt kända vitamin som även fungerar som en antioxidant. Vitamin C kan vi inte tillverka själva, utan är beroende av den från maten i äter. C-vitamin är vattenlösligt och finns i de flesta frukter och grönsaker, med en extra hög koncentration i citrusfrukter och bär.

Vitamin E, eller tokoferoler, är fettlösliga vitamin som transporteras via levern vidare till vävnader där det skyddar celler och fleromättat fett. Tack vare dessa egenskaper används E-vitamin även som tillsatsämne i fettrika produkter för att motverka härskning, exempelvis i fiskoljetillskott. E-vitamin förekommer i vegetabiliska fettkällor så som avokado och nötter.

Polyfenoler är en grupp antioxidanter, med exempelvis flavonoider som finns i kakao och catechiner som finns i grönt te. Alla dessa ämnen verkar aktivt antioxidanta i kroppen.

Karotenoider, som är det orangeröda färgämnet i frukt och grönt, fungerar som antioxidanter. Karotenoider kan sedan delas in vidare i exempelvis betakaroten, astaxantin och lutein. Betakaroten hittar du rikligt i morötter och lutein är en välkänd komponent i blåbär. Karotenoidernas främsta funktion är att skydda mot fria radikaler i bland annat ögat.

Klorofyll är det gröna färgämnet i grönsaker, där det bland annat ansvarar för växtens syre- och näringsupptag. Hos oss har ämnet en kraftfull antioxidant verkan. Vi hittar rikligt med klorofyll i mörkgröna bladgrönsaker och alger.

Antioxidantrika livsmedel

 
Nyponpulver EKO
 
Spirulina EKO
 
Chlorella EKO
 
Super Greens
 
Chaga

När du väljer livsmedel och vill fånga in så mycket antioxidanter som möjligt, kan du gå efter hur stark färg livsmedlet har. Blåbär, rödbeta och spenat har exempelvis starka färger, och innehåller också mycket antioxidanter. För att få med olika typer av antioxidanter bör du också se till att välja grönsaker med olika färgskalor. Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på ca 500 gram frukt och grönt varje dag för att få i sig viktiga näringsämnen. I genomsnitt kan man räkna att försöka få i sig antioxidanter för ett värde av 3000 ORAC per dag.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
  Allt om superfrukten Acai

Allt om superfrukten Acai

Acaibäret är rikt på både näringsämnen och antioxidanter.
  Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
  Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
  Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
  Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
  Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
  Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
  Allt om: Björkaska

Allt om: Björkaska

Björkaska är rikt på mineraler och antioxidanter och används ofta vid detox.
  Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
  Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

I den här artikeln kan du läsa mer om RDI och andra begrepp av betydelse.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Allt om vitamin C

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
  Allt om: Råmjölk - colostrum

Allt om: Råmjölk - colostrum

Colostrum är en extra näringsrik råmjölk som produceras hos kon efter kalvning.
  Allt om: BMI - Body Mass Index

Allt om: BMI - Body Mass Index

BMI är ett mått som uppskattar kroppsfettet och är mycket frekvent använt.