Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Allt om superfrukten Acai

Acaibär är näringsrika blåbärsliknande bär som växer i Amazonas och som på senare år fått stor uppmärksamhet även här i Norden. Bären är speciellt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler och bärens nyttiga egenskaper kan tas till vara på både i form av pulver och kapslar.

  • Näringsvärde
  • Så använder du acaibär

Acai är ett blålila bär som växer på Acaizeiropalmer i Amazonas djungler. På senare år har bäret kommit att bli mycket populärt, även i vår del av världen. Eftersom bären växer så långt härifrån är det vanligast att man i Sverige köper bären i pulver- eller kapselform. Anledningen till att det svåruttalade bäret blivit så populärt är att det är otroligt näringsrikt, så näringsrikt att det till och med räknas som superfood. Superfood är livsmedel som anses vara extra hälsosamma och som har speciellt högt näringsinnehåll. Just acai är speciellt rikt på vitaminer, mineraler, fettsyror och antioxidanter. För den som funderar över namnet så uttalas det ah-sigh-ee, och inte ah-kaj som många tror.

Näringsvärde

Eftersom acaibär klassas som superfood är det vedertaget att de är näringsrika och hälsosamma, men vad innehåller de egentligen? Acaibär innehåller stora mängder antioxidanter, upp mot 6 gånger så mycket som blåbär och 30 gånger så mycket som rödvin. Antioxidanter finns i flera olika former och det är framför allt antioxidanter av typen polyfenoler som förekommer i acaibär.

Att antioxidanter är så intressanta beror på att de bidrar till att skydda kroppens celler mot fria radikaler. Fria radikaler är mycket reaktiva föreningar som bildas naturligt i kroppen, men som i för stora mängder kan skada våra celler och få dem att åldras i förtid. Stress, rökning, överdriven solning och dåliga matvanor kan öka produktionen av fria radikaler i kroppen. När antalet fria radikaler ökar krävs också en ökad mängd antioxidanter för att ta hand om de fria radikalerna. Antioxidanter fångar nämligen upp radikalerna och förhindrar att de reagerar med cellernas membran och av denna anledning är det viktigt att få i sig tillräckligt med antioxidanter.

Förutom antioxidanter innehåller acaibär rikligt med vitaminer och mineraler, framför allt vitamin A och E samt mineralerna kalium, kalcium och järn. Utöver det är acaibären även rika på fibrer, vilka ju bidrar till att hålla igång mag- och tarmsystemet. Eftersom fibrer även sväller vid kontakt med vätska kan de bidra till att vi håller oss mätta under en längre period.

Sist men inte minst innehåller de blålila bären även rikligt med fett, där en relativt stor andel utgörs av omättade fettsyror i form av omega-6 och omega-9. Det är också fettsyrorna som bidrar med energiinnehållet i acaipulvret. Eftersom acai inte innehåller i stort sett något socker alls passar det perfekt att använda även vid lågkolhydratkost och dieter av olika slag. Ett mer exakt näringsinnehåll kan fås i tabellen nedan.

NäringsvärdePer 100 g acaipulver
Energi370 kcal
Protein7 g
Kolhydrater4 g
Fett22 g
-          Varav omega-63 g
-          Varav omega-913 g
Fibrer62 g
Vitamin A374 µg
Vitamin E30,3 mg
Järn100 mg
Kalium530 mg
Kalcium156 mg

Så använder du acaibär

I Sverige finns acaibär att köpa i form av pulver eller som kapslar. Acaipulver kan blandas i smoothies, yoghurt eller chiapuddingar för att tillföra både extra näring och smak. Smakmässigt påminner acai om en blandning mellan blåbär och choklad, vilket gör det användbart som just smaksättare i smoothies och liknande.

Om man vill ta del av acaibärets nyttigheter men inte dricker smoothies till vardags kan man även välja att äta det i kapselform. Acaipulver tillverkas genom att acaibär frystorkas och sedan mals till pulver. På samma sätt tillverkar man det acaipulver som säljs i kapselform. I kapslarna är koncentrationen acai ofta hög, vilket gör att man kan ta del av acaibärets nyttigheter även om man inte vill använda sig av acaipulver.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 
Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 
Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
 
Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
 
Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
 
Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
 
Allt om: Råmjölk - colostrum

Allt om: Råmjölk - colostrum

Colostrum är en extra näringsrik råmjölk som produceras hos kon efter kalvning.
 
Vegansk Acaiglass

Vegansk Acaiglass

En härlig glass som smakar sommar med banan, hallon och acai.
 
Allt om antioxidanten Astaxanthin

Allt om antioxidanten Astaxanthin

Astaxanthin är en antioxidant med många potentiella hälsoeffekter.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
 
Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

I den här artikeln kan du läsa mer om RDI och andra begrepp av betydelse.
 
Allt om: Björkaska

Allt om: Björkaska

Björkaska är rikt på mineraler och antioxidanter och används ofta vid detox.
 
Allt du behöver veta om alger

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
 
Stor guide: Allt om magnesium

Stor guide: Allt om magnesium

Magnesium behövs för att över 300 av kroppens enzymer ska kunna fungera.
 
Allt om macadamianöten

Allt om macadamianöten

Macadamianöten är näringsrika och användbara till både mat och hudvård.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
 
Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.