Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Det här är vitamin B2 (riboflavin)

Riboflavin (vitamin B2) kallades tidigare för tillväxtfaktorn, eftersom det är nödvändigt för kroppens energiproduktion och är särskilt intressant för dig som går på diet.

  • Vad är riboflavin?
  • Ribloflavintillskott
  • Var finns riboflavin?

Vad är Riboflavin?

Riboflavin är ett vattenlösligt vitamin som vi måste tillföra via maten, eftersom kroppen varken kan producera eller lagra vitaminet. Riboflavin är nödvändigt för att vår förbränning ska fungera ordentligt.

Riboflavintillskott

Det genomsnittliga dagsbehovet hos vuxna ligger på strax över ett milligram. Brist på vitaminet förekommer sällan, men kan den som går under långvarig diet kan riskera att få i sig för lite. Riboflavin förekommer i princip enbart i multivitaminer och B-komplex där det ger dessa produkter en gul-orange färg. Vill du säkerställa ett fullgott intag så kan ett tillskott vara ett bra alternativ.

Vitaminkomplex

 
Core Vitamins
 
Vitamin B-Komplex
 
Vitamin B2

Biverkningar

Inga. Riboflavin är vattenlösligt och lagras inte i kroppen.

Var finns riboflavin?

Ägg och mjölk är fullkomligt överlägsna riboflavinkällor men det förekommer i mindre mängder i den mesta maten vi äter som inte är industriellt processad. För de som inte äter mjölk och ägg är spenat och svamp extra bra källor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt multivitamin

Hitta rätt bland multivitaminerna, några enkla tips om vad du ska leta efter.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

5 anledningar att äta D-vitamin

Vi listar 5 starka anledningar till varför du ska hålla koll på D-vitaminintaget
 

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
 

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
 

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
 

Stor guide: Allt om D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
 

Det här är vitamin B5 (pantotensyra)

Personer med svår akne äter ofta pantotensyra för att minska sina besvär.
 

Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

B6 används ofta i T-boosters för att reglera hormonaktiviteten.
 

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
 

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
 

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
 

Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Lär dig mer om näringsämnen som är extra viktiga vid glutenintolerans.
 

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
 

Det här är vitamin B9 (folsyra)

Folsyra rekommenderas av Livsmedelsverket för dig som är gravid.