Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Celiaki innebär att kroppen reagerar på gluten och skapar en inflammation i tarmen, något som kan medföra att kroppens näringsupptag försämras och brist på flera vitaminer och mineraler kan uppstå. I denna artikel kan du läsa mer om vad celiaki är och vilka näringsämnen som är extra viktiga när gluten utesluts ur kosten.

  • Vad är celiaki och glutenallergi?
  • Vitaminer och mineraler vid glutenfri kost
  • Tillskott vid glutenintolerans

Vad är celiaki och glutenallergi?

Celiaki är en sjukdom där kroppen reagerar mycket kraftigt på gluten som förekommer i maten. Gluten finns i alla produkter som innehåller spannmål i form av vete, råg och korn. Havre innehåller inte gluten, men spår kan förekomma eftersom havregryn ofta bearbetas i samma fabriker som gluteninnehållande spannmål. Bröd, pasta och pizza är typiska maträtter och livsmedel som innehåller gluten.

När gluten från maten når tarmen aktiveras kroppens immunförsvar och en inflammation initieras i tarmen. Detta medför att det tarmludd som täcker tarmens yta mer eller mindre förstörs, vilket i sin tur försämrar tarmens upptag av näringsämnen från maten. Ju mer gluten man äter, desto större blir skadan på tarmen och desto sämre blir upptaget av näring från maten.

Celiaki kan ge upphov till en rad olika symtom om sjukdomen inte behandlas. De vanligaste symtomen inkluderar diarré, uppsvälldhet, trötthet, viktnedgång, illamående, blåsor i munnen och på huden samt skelettvärk. Symtomen kan vara mycket olika mellan olika personer och de kan också vara olika allvarliga. Misstänker man att man har celiaki bör man uppsöka läkare för att bli undersökt.

Glutenallergi är till skillnad från celiaki en typ av födoämnesallergi där kroppen reagerar med en allergisk reaktion mot gluten, på samma sätt som vissa personer reagerar på nötter, ägg eller äpplen. Glutenallergi är alltså inte samma sak som celiaki, och de två tillstånden ska inte förväxlas. Den gemensamma faktorn mellan celiaki och glutenintolerans är behandlingen, vilken sker i form av att alla produkter innehållande gluten utesluts ur kosten.

Nybakat bröd i skivor på en träskärbräda.

Vitaminer och mineraler vid glutenfri kost

Vid celiaki är det oftast de första delarna av tarmen som blir inflammerade och det är i denna tidiga del av tarmen som upptaget av järn och kalcium sker. Detta resulterar i att en person med obehandlad celiaki kan uppvisa brist på dessa mineraler. Dessutom är det även relativt vanligt att ha brist på mineralerna zink och koppar samt vitaminerna B12 och folsyra. Dessa brister uppkommer till följd av att tarmens yta är skadad och inte kan ta upp näringsämnen från maten på samma sätt som en frisk tarm.

När celiaki eller glutenallergi upptäcks och behandling med glutenfri kost påbörjas får tarmen chans att läka ihop och tillfriskna. Många upplever stor förbättring redan efter en kort tids behandling och många av de brister som är vanliga vid diagnostiseringen försvinner och värdena återgår till de normala. Dock kan den glutenfria kosten ge upphov till andra brister då ett flertal råvaror och livsmedel utesluts ur kosten. Efter en tid med glutenfri kost är det relativt vanligt att man uppvisar brist på fibrer samt på vitaminerna folsyra, niacin och vitamin B12. En glutenfri kost kan vara relativt fattig på fullkorn och det är därför viktigt att få i sig fullkorn och fibrer från andra källor. Detta gäller även för de vitaminer som kan vara speciellt kritiska vid glutenintolerans.

Fibrer finns rikligt i grönsaker, fullkornsris, glutenfria gryner, havre, rotfrukter och baljväxter. Niacin (vitamin B3) finns i kött, inälvsmat, nötter samt i baljväxter som bönor, linser och kikärter. Folsyra (vitamin B9) finns framför allt i mörkgröna bladgrönsaker som spenat och grönkål, men även i baljväxter, frukt och bär. Kobalamin (vitamin B12) finns i animaliska produkter som fisk, skaldjur, kött, ägg, mjölk och ost. För dig som vill säkerställa ett fullgott dagligt intag finns flera kosttillskott at välja mellan. Du kan läsa mer om tillskott för glutenintoleranta nedan.


Glutenfria livsmedel

 
Fyrkornsgröt
 
Protein Pancakes
 
Mandelmjöl
 
Havregryn
 
Ljust Bovetemjöl
 
Spaghetti

Tillskott vid glutenintolerans

För dig som vill komplettera din vanliga kost med ett kosttillskott finns det en stor mängd produkter att välja mellan. Välj glutenfria livsmedel rika på de viktiga vitaminerna och se ett tillskott som komplement till din vanliga kost. 

Niacin bidrar till en normalt fungerande ämnesomsättning, produktion av vissa hormoner samt till DNA-reparation. Niacin finns naturligt i fullkornsprodukter och eftersom många fullkornsprodukter innehåller gluten försvinner en källa till både fullkorn och niacin i och med en glutenfri kost.

Folsyra behövs för normalt fungerande celldelning och celltillväxt och är därför viktigt för kvinnor som är eller planerar att bli gravida. Det rekommenderade intaget för gravida är 400 mikrogram per dag och för alla andra ligger rekommendationen på 300 mikrogram per dag. Folsyra finns både som enskilt tillskott och tillsammans med andra B-vitaminer i så kallade B-komplex.

Vitamin B12 bidrar till hjärnans och nervsystemets normala funktion och behövs även för blodbildningen. Vitamin B12 finns både som enskilt tillskott och i B-komplex tillsammans med andra B-vitaminer.

Kostfibrer är en typ av kolhydrater som bidrar till att hålla tarmarna igång. Fibrerna tas inte upp som näring i kroppen, men är trots det mycket viktiga för att tarmarna ska hållas igång och må bra. Vi behöver få i oss mellan 25 och 35 gram fibrer per dag och för dig som har svårt att få i dig tillräckligt finns flera olika fibertillskott som kan fungera som komplement till din kost.

Bra att veta

B-vitaminerna är vattenlösliga, vilket innebär att det är svårt att överdosera dem, då ett eventuellt överskott utsöndras med urinen. Eftersom niacin, folsyra och kobalamin alla tillhör familjen B-vitaminer kan du således välja att använda tillskott av dessa utan att behöva oroa dig för biverkningar.

Tillskott för glutenintoleranta

 
Vitamin B-Komplex
 
Vitamin B12
 
Diet Fiber
 
Folsyra
 
Folsyra B6 B12
 
MultiVitamin


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
 

Mineraler för träning

Behöver du tänka på ditt mineralintag? Ta två minuter och ta reda på svaret.
 

Guide: Välj rätt multivitamin

Hitta rätt bland multivitaminerna, några enkla tips om vad du ska leta efter.
 

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Läs mer om vilka vitaminer och mineraler som är extra viktiga för dig som atlet.
 

Stor guide: Gå ner i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.
 

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
 

Stor guide: Att äta glutenfritt

Här kan du läsa om gluten, den glutenfria dieten och om glutenintolerans.
 

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
Visa fler