Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin (Vitamin B3) kallas även Nikotinsyra och är särskilt populärt hos de som vill öka muskeltrycket innan ett träningspass eftersom det är vanligt i så kallade pre-workout produkter.

  • Vad är niacin?
  • Niacintillskott
  • Var finns niacin?

Vitaminkomplex

 
Core Vitamins
 
Vitamin B-Komplex
 
Niacinamide

Vad är niacin?

Niacin är ett vattenlösligt B-vitamin vars funktion i kroppen framför allt finns i förbränningen av näringsämnen, produktion av vissa hormoner samt reparation av DNA. Niacin kan till skillnad från andra vitaminer produceras av kroppen själv till viss del, men den lilla mängd som blir täcker långt ifrån hela dagsbehovet. En långvarig brist på niacin orsakar hudsjukdomen pellagra som fortfarande förekommer i fattiga länder med mycket ensidig kost. Allvarlig niacinbrist är ovanligt i västvärlden, men ett för litet intag kan orsaka en sänkning av fettförbränningen.

Niacintillskott

Rekommendationerna för niacinintag är ungefär 16 milligram per dag och många av oss klarar att komma upp i den mängden. Extra tillskott kan vara användbart för dig som vill öka muskeltrycket vid din träning och flera pre-workoutprodukter innehåller extra tillskott av niacin av den anledningen, men det finns även som ensamt tillskott. Niacin ingår i övrigt mest i multivitamintillskott och B-komplex som är bra för dig som vill säkerställa ett fullgott intag. 

Biverkningar

En mycket hög dosering som kan finnas i pre-workout produkter, kan ge en rodnad känsla, känt som niacin flush, vilket kännetecknas av kliande och röd synlighet på huden. Denna effekt är normal och helt ofarligt och lägger sig efter några minuter och brukar ofta minska eller försvinna helt vid kontinuerlig användning. Den mängd som finns i multivitaminer och b-komplex ger inte denna effekt.

Var finns niacin?

Som vanligt är inälvsmat och framförallt lever en god källa, men även annat kött innehåller niacin. Nötter, baljväxter och fullkorn är också goda niacinkällor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  PWO-guiden: Så får du pump i musklerna

PWO-guiden: Så får du pump i musklerna

Läs om PWO:s för pump och dess mest vanligt förekommande ingredienser.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett ökat behov av vid olika tillfällen.
  Allt om vitamin C

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
  Allt du behöver veta om vitamin K

Allt du behöver veta om vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och reglerar kalcium.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Allt du inte visste om vitamin E

Allt du inte visste om vitamin E

Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler.
  Påverka din prestation och uthållighet med PWO

Påverka din prestation och uthållighet med PWO

Välj rätt PWO med hjälp av PWO guiden!
  Guide: Det här är vitamin A

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
  Så får du solbrun hud med betakaroten

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
  Det här är vitamin B7 (biotin)

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
  Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
  Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Lär dig mer om näringsämnen som är extra viktiga vid glutenintolerans.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Allt du behöver veta om B-komplex

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
  Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

B6 används ofta i T-boosters för att reglera hormonaktiviteten.
  Det här är vitamin B12 (kobalamin)

Det här är vitamin B12 (kobalamin)

Du som är helvegetarian behöver med stor sannorlikhet ett tillskott av B12.
  Det här är vitamin B2 (riboflavin)

Det här är vitamin B2 (riboflavin)

B2 är särskilt intresant om du går på diet, då det ingår i förbränningen.
  Det här är vitamin B9 (folsyra)

Det här är vitamin B9 (folsyra)

Folsyra rekommenderas av Livsmedelsverket för dig som är gravid.