Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Vad är PABA?

PABA är ett vitaminliknande ämne som ingår i proteinomsättningen. Det finns normalt inte som enskilt tillskott, men ingår ofta som en del i B-vitaminkomplex.

  • Vad är PABA?
  • Tillskott

Vad är PABA?

PABA, eller paraaminobensyra, är ingen erkänd B-vitamin men kallas ibland vitamin Bx på grund av dess vitaminlikande egenskaper. Det ingår främst i proteinomsättningen, precis som andra B-vitaminer. Dessutom hjälper det till vid bildningen av röda blodkroppar och stödjer tarmfloran där det bildas folsyra. Upptaget av protein, vitamin B5 och folsyra förbättras med närvaro av PABA.  PABA ingår även i produkter som har en positiv inverkan på hår-, hud- och nagelkvalitén.

En skål med groddar

PABA återfinns främst i lever, ägg, vetegroddar och solrosfrön och det rekommenderade intaget är 10-25 mg dagligen. PABA är inte farligt i högre doser, men extremt intag på över 8000 mg (8 g) kan ge biverkningar i form av feber och leversjukdom. Men dessa mängder är mycket svårt att komma upp i och finns inte i några kosttillskott, varför du inte behöver oroa dig.

Tillskott

PABA finns sällan som enskilt tillskott, men ingår ibland i B-vitaminkomplex som rekommenderas för sina positiva hälsomässiga egenskaper och för upprätthållande av normal förbränning och mental prestation. PABA ingår även i vissa tillskott som gynnar hår och hud.

Vitamintillskott med PABA

 
Core Vitamins

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Allt du behöver veta om B-komplex

Vad är ett B-komplex och vem behöver det? Det får du svar på i denna artikel.
 

Recept: Jordnöt och chokladsmoothie

Smoothie i samband med fysisk träning för att snabbt ge extra energi
 

Träna dig till mental prestation

8 effektiva tips på hur du förbättrar din mentala vardagsprestation.
 

Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Lär dig mer om näringsämnen som är extra viktiga vid glutenintolerans.
 

Vad är inositol: Komplett guide och produkttips

Inositol tillhör B-vitaminerna och ingår i förbränningen.
 

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
 

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
 

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
 

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 

Stor guide: Allt om MSM

MSM är en svavelförening som finns naturligt i all vår bindväv.
 

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 

Det här är vitamin B3 (niacin)

Niacin är vanligt i Pre-workout produkter för att öka muskeltrycket.
 

Det här är vitamin B5 (pantotensyra)

Personer med svår akne äter ofta pantotensyra för att minska sina besvär.
 

BeachForm för tjejer - Del 2

Kom i sommarform med detta fyrastegsprogram! Här är del 2.
 

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
 

Så tar du din löpning till nästa nivå

Fyra anledningar till att intensifiera din löpträning och hur du gör det.
 

BeachForm för killar - Del 2

Kom i form till strandsäsongen med detta fyrastegsprogram! Här är del två.
 

Recept: Kalorisnål kyckling med bönor

Bönor i maten ger långsamma kolhydrater och proteiner som förlänger mättnaden.
 

Recept: Kyckling med sweet chili-sås

Kyckling med chilisås som ger en smakrik hetta i maten och tillför C-vitamin.