Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Så påverkar glukosamin rörligheten

Glukosamin är ett kroppseget ämne som ofta sammankopplas med ledhälsa, inte sällan tillsammans med kondriotin och MSM. Läs mer om vad glukosamin är och dess effekter.

  • Vad är glukosamin bra för?
  • Glukosamin med kondroitin och MSM
  • Var finns glukosamin naturligt?

Glukosamin

 
Glukosamin
 
Glukosamin
 
Glukosaminsulfat

Tränande tjej övar röligheten.

Vad är glukosamin bra för?

Glukosamin (glukosaminsulfat) är ett kroppseget ämne som bildas med hjälp av glukos i kroppen. Glukosamin används i kroppen vid syntesen av flera substanser som är nödvändiga för att ledvätskan och brosket ska fungera optimalt. Glukosaminet främjar den naturliga uppbyggnaden av ledbrosk, samt motverkar det enzym som bryter ned brosket. Väl fungerande ledvätska och brosk är grundläggande för vår ledhälsa. Ledbrosket gör att lederna inte skaver mot varandra, medan ledvätskan smörjer lederna och ger näring till brosket.

Glukosamin förekommer ofta i studier sammankopplade med ledhälsa och ledproblem, som exempelvis artros. I en studie* testade man kristallin glukosamin som långtidsverkande ämne. En testgrupp med artros i knäet fick dagligen 1500 mg glukosaminsulfat under ett års tid, med resultatet minskad smärta och förbättrad funktion.

Glukosamin med kondroitin och MSM

Glukosamin samverkar med kondroitin i kroppen, och verkar vara mest effektivt tillsammans med detta ämne. Kondroitin hjälper till att bevara brosket och fungerar som en stabilisator i bindvävsstrukturen.

Kompletterande kosttillskott

 
MSM Pulver
 
Vitamin D3 2500 IE
 
MSM Kapslar

Studier har undersökt effekten av glukosamin tillsammans med kondroitin, och även med MSM som också är ett verksamt ämne för lederna. I en undersökning** fick 32 personer med artros dela upp sig i två testgrupper under 16 veckors testperiod. Den ena gruppen fick dagligt tillskott med glukosamin, kondroitin, MSM och vitamin D, medan den andra gruppen fick placebo. Resultatet visade en klar förbättringar av både kollagen och hyaluron hos testgruppen, medan inga förändringar visade alls hos placebogruppen.

Tips! Läs mer om Muskel- och ledhälsa, samt om MSM och kondroitin.

Var finns glukosamin naturligt?

Glukosamin finns naturligt i kroppen, och som ämne i produkter utvinns det ofta från skaldjur. Personer med skaldjursallergi bör därför vara aktsamma med glukosaminprodukter.

Referenser:

*Crystallineglucosamine sulfate in the management of knee osteoarthritis: efficacy, saftey, and pharmackineticproperties. Rovati, Girolami, Persiani. 2012.

**Effect of glucosamine-based combination supplement containing chondroitin sulfate ant antioxidant micronutrients in subjects with symptomatic knee osteoarthritis: A pilot study. Nakasone, Watabe, Watanabe, Tomonaga, Nagaoka, Yamamoto, Yamaguchi. 2011.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Det här är: Kondroitin

Det här är: Kondroitin

Kondoritin är ett kroppseget ämne som finns i tillskott designade för ledhälsa.
  Stor guide: Allt om MSM

Stor guide: Allt om MSM

MSM är en svavelförening som finns naturligt i all vår bindväv.
  Därför är nypon naturligt näringsrika

Därför är nypon naturligt näringsrika

Nyponet har många näringsämnen och sägs kunna påverka vår ledrörlighet.
  Därför är fiskolja bra för oss

Därför är fiskolja bra för oss

Fiskolja innehåller fett som bidrar till hjärtat och hjärnans normala funktion.
  Kost för fiidrott: Höjdhopp och längdhopp

Kost för fiidrott: Höjdhopp och längdhopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Gurkmeja innehåller curcumin som aktiv ingrediens, en kraftfull antioxidant.
  Så håller kollagen huden ung

Så håller kollagen huden ung

Kollagen bygger upp leder, brosk, hår och hud.
  Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
  Därför är kisel bra för dig som tränar

Därför är kisel bra för dig som tränar

Kisel är ett spårämne som bland annat är betydelsefullt för vår ledhälsa.
  Så fungerar ingefära och gingeroler

Så fungerar ingefära och gingeroler

Ingefäran är inte bara god utan även rik på nyttigheter.