Rödbeta: Så påverkar den din uthållighet

Nitratrik supergrönsak

Rödbetor är just nu något av träningsvärldens hetaste ämnen och hyllas för sitt rika innehåll av nitrater. Speciellt uthållighetsidrottare kan ha nytta av rödbetans superkrafter.

  • Nitratets funktion
  • Tillskott med rödbeta

Rödbetstillskott

 
Beet it
 
Beet Speed
 
Rödbetspulver
 
Beet Boost

Nitratets funktion

Rödbetan, tillsammans med andra färgrika grönsaker så som spenat och grönsallad, har många intressanta näringsämnen för vår allmänna hälsa. Ur en idrottares perspektiv finns även ett extraordinärt ämne som kan gynna våra prestationer i löpspåret eller i cykelsadeln, nämligen nitrat. Nitrat är en lättlöslig kväveform som förekommer naturligt i jord och mark. Nitrat är även en förelöpare till kväveoxid, som är det egentligt intressanta ämnet här.

Rödbetsjuice är rikt på nitrat

Kväveoxid bidrar till att blodkärlen vidgas så att ett ökat blodflöde är möjligt. Våra muskler får tillgång till mer syre och vi blir således mer uthålliga och får en högre mjölksyratröskel. Processen tar några timmar innan effekten är helt maximal.

Dessutom tycks ett ökat intag av rödbetsjuice även effektivisera mitokondriernas arbete på så vis att mindre syre går åt i energiproduktionen. Mitokondrier fungerar som musklernas små kraftverk där syre tillsammans med energivande näringsämnen från maten omvandlas till energi som går åt när musklerna arbetar. I en undersökning (2) lät man testa friska idrottare som fick en nitratrik kost (200-300 gram spenat) under tre dagar och därefter fick de cykla medan man analyserade lårmusklerna. Resultatet jämfördes med personer som fått placebo och det visade sig att nitratintaget gav påtagligt förbättrade resultat hos mitokondrierna. Mindre syreförbrukning och ökad bildning av ATP, en perfekt kombination för idrottaren.

Nitrat får även betydelse för styrketräning när det förekommer tillsammans med kreatin. Kreatin förekommer naturligt i kroppen som kreatinfosfat och är vanligt som sporttillskott med många dokumenterade effekter. Kreatin laddar upp musklernas ATP, den energi som används vid kortvarigt och intensivt muskelarbete, exempelvis vid uppstart och intensitetsökningar. Kreatin har främst effekt för dig som tränar explosiva idrotter, så som styrkesporter, kampsporter eller sprintdistanser. Kreatin-nitrat blir extra effektivt, då nitratet verkar hjälpa till att bättre utnyttja ATP i musklerna. Tillskott med kreatin-nitrat har därför exploderat på marknaden.

Tillskott med rödbeta

För att få effekt av rödbeta bör man äta eller dricka det under minst en vecka för att märka skillnad och helst en stund före träningspasset. Effekten blir detsamma av att äta rödbeta, som att dricka juicen av den, men det kan kännas lättare att dricka för att komma upp i samma mängd. Ungefär 0,5 till 1 liter juice är lagom som dagligt intag under en veckas tid innan du exempelvis har en stundande tävling. Vill du förenkla ytterligare för dig finns det rödbetspulver att blanda i exempelvis juice eller rödbeta i tablettform.

Referens:

1. Nitrat förbättrar mitokondriefunktion. Ki.se 2014

2. Acute dietary nitrate supplementation improves dry static apnea performance. H K Engan, A M Jones, F Ehrenberg, E Schagatay. 2012.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Så påverkar kreatin-nitrat din träning

Nya lovande tillskott dyker hela tiden upp som t.ex. kreatin-nitratet.
 

Kondition: Kom igång med träningen

Förbättra din kondition och ta del av de positiva effekterna.
 

Så slipper du mjölksyra vid träning

Läs om vad mjölksyra är och hur du kan göra för att minska den!
 

Recept: Superdryck med hampa och rödbeta

En proteinfylld rödbetsdryck med en underbar kombination av frukt och grönt!
 

Kondition: Optimera din träning och kost

Optimera din kosthållning och träning för att förbättra din kondition.
 

Så bra är mjölksyrabakterier för din mage

Mjölksyrabakterier finns naturligt tarmarna och skyddar från skadliga bakterier.
 

Kondition: Så gör du uppladdning inför lopp

Ladda upp rätt inför konditionsinriktad tävling och prestera på topp.
 

Så får du bättre kondition med kosttillskott

Optimera din konditionsträning med rätt kosttillskott, för maximala resultat.
 

Stor PWO-guide: Påverka din prestation och uthållighet

Välj rätt PWO med hjälp av PWO guiden!
 

Styrketräning för dig som konditionstränar

Hur kan en konditionstränande dra nytta av styrketräning? Svaret får du här.
Visa fler