Så bra är mjölksyrabakterier för din mage

Magens bästa vän

Våra tarmar har en egen liten koloni av bakterier, som utgör en stor del av vårt immunsystem. Ibland kan vi få magproblem som både orsakar och orsakas av att tarmfloran är i obalans. Mjölksyrabakterier kan då komma till vår räddning.

  • Hur fungerar mjölksyrabakterier?
  • Pro- och prebiotika
  • Hur får vi i oss dem?

Magvänliga bakterier

 
Probio Vital
 
Probi Mage
 
Probioplex
 
UltraFlora Plus
 
Rubicon
 
Pure Biotic
 
Pure Biotic

Hur fungerar mjölksyrabakterierna?

En normal tarmflora består av flera miljarder bakterier från över 500 olika bakteriestammar. De sätter sig längs slemhinnan och bildar ett slags syratåligt försvar mot andra bakterier som bildar giftämnen och gör oss sjuka. Upp till 90 % av immunsystemets celler finns i tarmen och med hjälp av bakteriefloran klarar tarmarna av att reagera normalt på olika ämnen utan att överreagera på ett sätt som vi mår dåligt av.

Ibland rubbas vår tarmflora av olika skäl och vi drabbas av magbesvär och av andra sjukdomar orsakade av ett nedsatt försvar. Vi kan då behöva stärka upp floran på nytt genom att tillföra nya mjölksyrabakterier som hjälper till att återställa balansen och hämma de skadliga bakterierna.

Hjärtformade händer på mage

Pro- och prebiotika

Probiotika är ett samlingsnamn på de goda bakterierna som har en bevisad hälsosam effekt. Prebiotika kallas den näring som bakterierna använder för att växa. Prebiotika är lösliga och gelbildande fibrer som stimulerar tillväxten, exempelvis betaglukaner i havre och chiafrön. En sista benämning som ibland används är synbiotika, som är probiotika och prebiotika i samverkan för allra bästa effekt. För att ytterligare gynna tarmfloran, bör du därför se till att äta både probiotika, alltså goda mjölksyrabakterier, samtidigt som du även fyller på med prebiotika som främjar dess tillväxt i tarmen.

Var finns mjölksyrabakterier i kosten?

Mjölksyrabakterier bildas naturligt inne i tarmen, men kan även fyllas på genom kosten. Det är främst sura livsmedel, som filmjölk och fermenterade grönsaker som innehåller en större mängd bakterier. Det är även vanligt att vissa livsmedel och kosttillskott är berikade med mjölksyrabakterier för att gynna magen. I dagens samhälle behöver vi inte fermentera livsmedel tack vare nya möjligheter att kyla och förvara mat, vilket resulterat i att vi får i oss mindre av både onda och goda bakterier och det har blivit svårare att tillföra något nytt till tarmen.

Enskilda kosttillskott med mjölksyrabakterier innehåller ofta flera miljarder bakterier från några olika stammar. Det kan gynna dig som ofta har problem med magen, eller fått en tillfällig obalans i tarmarna på grund av exempelvis magsjuka eller andra orsaker. Probiotikan kan då hjälpa till att snabbare återupprätta tarmfloran.

Har du problem med obalans i magen kan mjölksyrabakterier bli din bästa vän. Testa själv för att upptäcka om det är produkten för dig.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Det här är skönhetstillskottet selen bra för

Selen fungerar som en antioxidant. Det är vanligt för att vårda hår och naglar
 

Så boostas håret med koppar

Koppar är livsnödvändigt och vanligt i kosttillskott för hår och hud.
 

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fiber är och vad det har för funktion.
 

Vi tipsar: Så får du en hälsosam livsstil

Grundläggande tips för bättre välmående
 

Ginseng - populärt örttillskott världen över

Ginseng är en rot som främst används som stimulerande medel vid trötthet.
 

Det här är: Oligosackarider

Oligosackarider är en typ av kolhydrater med intressanta funktioner i kroppen.
 

Så undviker du att bli sjuk när du börja träna

En hård igångsättning av träning kan lätt leda till att man blir sjuk.
 

Så påverkar Q10 vår kropp

Q10 är en antioxidant och viktig komponent i alla celler och vitala organ.
 

5 anledningar att äta D-vitamin

Vi listar 5 starka anledningar till varför du ska hålla koll på D-vitaminintaget
Visa fler