Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så bra är mjölksyrabakterier för din mage

Magens bästa vän

Våra tarmar har en egen liten koloni av bakterier, som utgör en stor del av vårt immunsystem. Ibland kan vi få magproblem som både orsakar och orsakas av att tarmfloran är i obalans. Mjölksyrabakterier kan då komma till vår räddning.

  • Hur fungerar mjölksyrabakterier?
  • Pro- och prebiotika
  • Hur får vi i oss dem?

Magvänliga bakterier

 
Probiotic Premium
 
Probiotic Active
 
Probiotic Vital
 
Probi Original
 
Probioplex

Hur fungerar mjölksyrabakterierna?

En normal tarmflora består av flera miljarder bakterier från över 500 olika bakteriestammar. De sätter sig längs slemhinnan och bildar ett slags syratåligt försvar mot andra bakterier som bildar giftämnen och gör oss sjuka. Upp till 90 % av immunsystemets celler finns i tarmen och med hjälp av bakteriefloran klarar tarmarna av att reagera normalt på olika ämnen utan att överreagera på ett sätt som vi mår dåligt av.

Ibland rubbas vår tarmflora av olika skäl och vi drabbas av magbesvär och av andra sjukdomar orsakade av ett nedsatt försvar. Vi kan då behöva stärka upp floran på nytt genom att tillföra nya mjölksyrabakterier som hjälper till att återställa balansen och hämma de skadliga bakterierna.

Pro- och prebiotika

Probiotika är ett samlingsnamn på de goda bakterierna som har en bevisad hälsosam effekt. Prebiotika kallas den näring som bakterierna använder för att växa. Prebiotika är lösliga och gelbildande fibrer som stimulerar tillväxten, exempelvis betaglukaner i havre och chiafrön. En sista benämning som ibland används är synbiotika, som är probiotika och prebiotika i samverkan för allra bästa effekt. För att ytterligare gynna tarmfloran, bör du därför se till att äta både probiotika, alltså goda mjölksyrabakterier, samtidigt som du även fyller på med prebiotika som främjar dess tillväxt i tarmen.

Var finns mjölksyrabakterier i kosten?

Mjölksyrabakterier bildas naturligt inne i tarmen, men kan även fyllas på genom kosten. Det är främst sura livsmedel, som filmjölk och fermenterade grönsaker som innehåller en större mängd bakterier. Det är även vanligt att vissa livsmedel och kosttillskott är berikade med mjölksyrabakterier för att gynna magen. I dagens samhälle behöver vi inte fermentera livsmedel tack vare nya möjligheter att kyla och förvara mat, vilket resulterat i att vi får i oss mindre av både onda och goda bakterier och det har blivit svårare att tillföra något nytt till tarmen.

Enskilda kosttillskott med mjölksyrabakterier innehåller ofta flera miljarder bakterier från några olika stammar. Det kan gynna dig som ofta har problem med magen, eller fått en tillfällig obalans i tarmarna på grund av exempelvis magsjuka eller andra orsaker. Probiotikan kan då hjälpa till att snabbare återupprätta tarmfloran.

Har du problem med obalans i magen kan mjölksyrabakterier bli din bästa vän. Testa själv för att upptäcka om det är produkten för dig.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
  Därför är psylliumfrön bra för magen

Därför är psylliumfrön bra för magen

Psylliumfrön är rika på fiber och används vid magproblem och viktminskning.
  Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram för axlar och armar, med superset!
  Träningsprogram: Mage

Träningsprogram: Mage

För ett hett sixpack: Avsluta ditt träningspass med dessa övningar för magen!
  Träningsprogram: Rygg

Träningsprogram: Rygg

En genomkörare för ryggen med fem rekommenderade övningar.
  Träningsprogram: Bröstmuskler

Träningsprogram: Bröstmuskler

Ett komplett bröstpass i gymmet, med basövningar som bygger volym!
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Träningsprogram: Ben

Träningsprogram: Ben

En rejäl genomkörare till benens alla muskler!
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Få en vältränad mage med crunches på boll

Få en vältränad mage med crunches på boll

Crunches på boll är en effektiv magövning som aktiverar & stärker magmusklerna.
  Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
  Kabelcrunch (cable crunch)

Kabelcrunch (cable crunch)

Vill du utmana dina situps med mer vikt ska du testa denna övning!
  Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fiber är och vad det har för funktion.
  Träna ben: basövningar

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
  Träningsprogram: Träna ben hemma

Träningsprogram: Träna ben hemma

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
  Träna explosivitet med Svenska Rugbylandslaget

Träna explosivitet med Svenska Rugbylandslaget

Följ med på ett hårt träningspass med Svenska Rugbylandslaget.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Liggande benlyft (lying leg raises)

Liggande benlyft (lying leg raises)

Bra men tung övning för magen som du kan variera väldigt mycket.
  Recept: Nyttig lasagne

Recept: Nyttig lasagne

Nyttig och kalorisnål lasagne som både är krämig och har fantastisk smak.