Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Därför är psylliumfrön bra för magen

Det lilla psylliumfröet är ett fiberrikt frö som är snäll mot magen. De säljs både hela och krossade, båda med tydliga effekter på magens och tarmarnas arbete.

  • Hur påverkar psylliumfrön oss?
  • Olika sorter

Psylliumfröets påverkan

Psylliumfrön finns både ljusa och mörka och tack vare sin ringa storlek och åtdragande effekt, kallas det ibland för loppfrön. Psylliumfröets skal består till 85 % av fiber, av vattenlöslig och gelbildande karaktär. Denna typ av fiber har flera positiva effekter för oss.

Psylliumfrön i en träskål på ett bord.

Vid magproblem kan psylliumfrön vara ett effektivt hjälpmedel. Fibrerna absorberar vätska och bildar en geléliknande substans som hjälper till att öka tarmarnas aktivitet och påskynda förloppet. Effekten blir dock bara hållbar om du även dricker tillräckliga mängder vatten. Eftersom fibrerna drar åt sig vätska, kommer du i annat fall att riskera förstoppning.

Vid viktminskning är fibertillskott som psyllium en extra hjälp på traven. Fibrerna är komplexa för magen att bryta ner och förhindrar magen att bryta ner maten du äter lika snabbt. Det ger en långsammare magsäckstömning, så att du känner dig mätt snabbare och dessutom håller dig mätt under längre tid. Detta innebär också att måltidens GI-värde sänks och att blodsockret hålls på en jämnare nivå, så att du minimerar risken för sockersug och frestelser som raserar dieten.

Vid högt kolesterol ger lösliga och gelbildande fiber som hos psylliumfrön en positiv effekt. Kostfibrerna fångar nämligen upp de gallsalter som frisätts när vi äter fett och för med sig dessa ut ur kroppen. Det medför att fler gallsalter måste tillverkas, och det går då åt mer kolesterol i denna process, med en kolesterolsänkning som resultat.

Olika sorter

Psylliumfrö säljs både hela och krossade och som psylliumfröskal där enbart skaldelen används. Skillnaden mellan frö och skal ligger i att skalen har en något längre hållbarhet, och bär på den mesta av näringen. Psylliumfröskal innehåller även mindre kalorier, eftersom det mesta av fettsyrorna är reducerade. Hela eller krossade frön är att föredra om du även vill komma åt de fettsyror som ingår.

Mörka och ljusa frön är två olika sorter, men med liknande egenskaper. Det ljusa psylliumfröet kallas även huskfiber. Psylliumfrön kan användas i mysli eller läggas i blöt och drickas. Vill du prova psylliumfrön i din kost, är 1-3 matskedar per dag en lämplig mängd, och ska alltid motsvaras av lika många dl vätska för att skapa balans i tarmarna.

Psylliumfrö

 
Psylliumfröskal
 
Psylliumfröskal EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
 
Det här är: Ginkgo biloba

Det här är: Ginkgo biloba

Ginkgo biloba har många intressanta hälsoeffekter och egenskaper.
 
Så räknar du ut kalorier och energi

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.
 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
 
Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fibrer är och vad det har för funktion.
 
Därför pratar alla om spirulina

Därför pratar alla om spirulina

Spirulina är en av de mest näringsrika växterna man känner till.
 
Så mycket förbränner du när du tränar

Så mycket förbränner du när du tränar

Så många kcal bränns vid träning och så lång promenad krävs för att bränna godis
 
Så behåller du energin under Vasaloppet

Så behåller du energin under Vasaloppet

Ladda upp på rätt sätt och behåll energin under hela Vasaloppet med dessa tips!
 
Våra märkningar och certifieringar

Våra märkningar och certifieringar

Läs om våra märkningar och certifieringar.
 
Guide: Så väljer du rätt aminosyror

Guide: Så väljer du rätt aminosyror

En guide bland alla aminosyror som finns på marknaden.
 
Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
 
Därför är linfröolja bra

Därför är linfröolja bra

Linfröolja är rikt på omega-3-fettet ALA och vitamin E!
 
Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 
Hängande benlyft (hanging leg raises)

Hängande benlyft (hanging leg raises)

Hängande benlyft är en tuff övning med egen kroppsvikt för mage.
 
Stor guide: Ekologisk hudvård

Stor guide: Ekologisk hudvård

I denna guide får du lära dig allt om ekologisk hudvård.
 
Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Därför behöver du fett när du tränar.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Därför snackar alla om: Chiafrön

Därför snackar alla om: Chiafrön

Chiafrön är rika på protein, kostfibrer och omega-3.
 
Så fungerar aminosyran L-arginin

Så fungerar aminosyran L-arginin

Aminosyran L-arginin används både för prestation vid träning och sexuell lust.