Så fungerar ingefära och gingeroler

Den kryddstarka roten ingefära är omtyckt både för sin kraftfulla smak och för sina välgörande egenskaper. Roten används både i matlagning och som hälsokost bland de som vill gå ner i vikt, besväras av ledproblem eller bara vill använda det som en näringskälla.

  • Ingefäran och dess egenskaper
  • Användningsområden

Ingefärans egenskaper

Ingefäran är en populär smaksättare i asiatisk matlagning, bland annat äter vi det tillsammans med sushi och dricker i hälsosamt te. Ingefäran har en het, lite stickande smak och medför en känsla av värmeökning i kroppen.

Ingefärashot och ingefärarot

Ingefäran innehåller flera intressanta aktiva ämnen, så som antioxidanter, vitaminerna B6, C och E samt mineralerna kalium, magnesium, koppar och zink. Dessutom ingår gingeroler, shoagoler och zingeroler.

Användningsområden

Ingefäran har länge använts som naturmedel mot diverse åkommor, bland annat magproblem, illamående och i förebyggande syfte för hjärta, leder och immunsystem och det används än idag för många olika ändamål.

Vid viktminskning kan ingefära användas där man tar tillvara på känslan av värme som gingerolerna medför. När kroppen bli varm krävs nämligen att mer energi går åt till värme och därmed blir energiförbrukningen högre. Personer som testar olika detoxkurer i syfte att hitta balans i näringsintaget, brukar använda ingefära som en ingrediens i sin kur, för dess välgörande egenskaper.

För led- och muskelhälsan är ingefäratillskott ett vanligt förekommande inslag. Man tror att gingerolerna till viss del kan motverka inflammatoriska processer i kroppen, och antar därför att detta kan gynna personer som besväras av slitna leder och ledproblem. Om detta fungerar och hur mycket som krävs är inte kartlagt, men om det gör skillnad vore det ett enkelt sätt att på naturlig väg lindra sina besvär.

Immunsystemets funktion stödjs av flera olika vitaminer och mineraler, som många av dem ingår i ingefäran. Ingefära är även rikt på antioxidanter, som skyddar cellerna från att brytas ned av fria radikaler. Många hälsomedvetna människor använder därför en bit ingefärarot i smoothies eller te för att på daglig basis få i sig dessa näringsämnen.

En färsk ingefärarot i affären är relativt billigt med tanke på hur mycket nyttigheter du får i dig. Riv ner någon centimeter av roten i en kopp te, smoohtie eller över salladen. Vill du förenkla det för dig ytterligare, finns det koncentrerade tillskott med ingefära och hög halt gingeroler, och olika örtteer med ingefära som smaksättning.

Ingefära

 
Ingefära
 
Ingefära
 
Yogi Tea Ginger

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

5 fettförbrännande ämnen

Effektivisera din fettförbränning med naturliga ämnen.
 

Recept: Äpple och ingefärasmoothie

Ingefära innehåller många antioxidanter och är svagt inflammationshämmande.
 

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
 

Recept: Kokos-kycklingwok med krispigt tillbehör

Denna kycklingrätt serveras med krispigt tillbehör, ris och wokade grönsaker.
 

Recept: Fettförbrännande chiligryta på högrev

Kryddig gryta som hjälper dig bränna fett.
 

Recept: Supersmoothie

Supersmoothie fullspäckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter.
 

Recept: Kyckling med sweet chili-sås

Kyckling med chilisås som ger en smakrik hetta i maten och tillför C-vitamin.
 

Recept: Kyckling med jordnötssås

Jordnötter i maten är ett bra sätt att öka innehållet av fleromättat fett.
 

Kom i form - för dig som är nybörjare

Kom i from till sommaren med vårt trestegsprogram. Denna del är för nybörjaren.
 

Recept: Tropisk Detox

Läskande god smoothie med tropisk mango och kokos och ett sting av ingefära.
Visa fler