Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Därför snackar alla om: Chiafrön

Chiafrön har länge varit en doldis i våra svenska kök men har på senare tid vunnit stor mark som hälsosam ingrediens och näringstillskott. Chiafrön har en bred näringsprofil och en intressant historia.

  • Varför ska vi äta chiafrön?
  • Chiafrön i maten
  • Chiafrönens historia

Varför ska vi äta chiafrön?

Chiafrön har en utomordentlig näringsprofil med ett balanserat innehåll av det vi ofta eftersöker i vår kost: högvärdigt protein, essentiella fettsyror och kostfibrer.

CheckHögvärdigt protein18 av 20 aminosyror, 20 % protein
CheckLösliga kostfibrerMat till goda bakterier, verkar kolesterolsänkande
CheckOmega-31 gram omega-3/matsked, positivt för hjärta och hjärna

Högvärdigt protein kännetecknas av att så många aminsoyror som möjligt ska ingå i källan. För det mesta är det animaliska proteinkällor som har breda aminosyraprofiler, men chiafrön är ett exempel på en vegetabilisk motsvarighet. Chiafrön består av ca 20 % protein, med hela 18 av 20 aminosyror.

Lösliga kostfibrer utgör en annan stor del av chiafrön, med en rad hälsofrämjande effekter. Lösliga kostfibrer fungerar som mat till goda bakterier i vår naturliga tarmflora, och hjälper därigenom till med ett normalt fungerande immunsystem. Lösliga kostfibrer har även förmågan att föra med sig gallsalter ut ur kroppen, vilket i sin tur medför minskade kolesterolnivåer, eftersom återupptaget av gallsalter minskar och nya gallsalter tvingas produceras genom att bryta ner mer kolesterol.

Omega-3, den essentiella fettsyran som vi vanligtvis får höra förekommer i fet fisk, finns även i höga doser i chiafrön. Omega-3 är en viktig del för vårt allmäna häsotillstånd och medverkar till en rad positiva effekter på hjärta och kärl, samt till hjärnans normala funktion och utveckling. En matsked chiafrön innehåller 1 gram omega-3, vilket ungefär motsvarar 75 gram lax.

Chiafrön i maten

Chiafrön i matlagning har många användningsområden där bara fantasin sätter gränserna. Förutom att addera näring till din måltid, är chiafröna även en tacksam konsistensgivare. Fröna sväller nämligen i vätska och bildar ett slags geléskal runt sig,och ger en tjockare konsistens. Dess naturella smak gör att det passar det mesta; gröt, dryck och till och med desserter.

Den svällande effekten bidrar även till en ökad och mer långvarig mättnadskänsla, perfekt för en stadig frukost. Prova att boosta frukostmyslin eller blanda i smoothien. Kom ihåg att ju mer du tuggar på fröna desto lättare har kroppen att tillgodogöra sig alla näringsämnen.

Chiafrön

 
Chiafrön EKO
 
Chiafrön
 
Chia

Chiafrönens historia

Chiafrönen kommer ursprungligen från Mexiko där de växer på höga bergskedjor. Fröna har i tusentals år använts av aztekerna som en hälsokost för deras välbefinnande. Även Tarahumaraindianerna, som är kända för sin långdistanslöpning, sägs använda chiafrön som en kraftkälla inför sin löpning. Indianerna låter fröna ligga i vätska och svälla, och dricker sedan den törstsläckande drycken Chia fresca.

Laga något gott med chiafrön du också och hämta krafter, testa Chiapudding med kiwi.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Chia-proteinfluff med härlig vanilj

Chia-proteinfluff med härlig vanilj

Tillaga en fluffig måltidsdröm med protein, fiber och omega-3 från chiafrön.
  Därför är omega-3 bra

Därför är omega-3 bra

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
  Recept: Semlor med chiafrön

Recept: Semlor med chiafrön

Njut av saftiga semlor med chiafrön, nyttigt och gott!
  Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fiber är och vad det har för funktion.
  Recept: Chiapudding med bounty-smak

Recept: Chiapudding med bounty-smak

De nyttiga chiafröna i en proteinrik pudding med smak av bounty.
  Recept: Lussebullar med protein och fibrer

Recept: Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Recept: Chiapudding

Recept: Chiapudding

Grundrecept på pudding av chiafrön. Variera med olika smaker!
  Recept: Chiagröt

Recept: Chiagröt

Chiagröt är gott och ger en kraftfull start på dagen.
  Recept: Fibergröt

Recept: Fibergröt

En gröt som är mycket mättande och bra för magen berikad med Chiafrön.
  Gör din egen chia-sylt

Gör din egen chia-sylt

Tillaga en nyttig hemmagjord sylt med chiafrön och färska bär.
  Recept: Chiapudding med kiwi

Recept: Chiapudding med kiwi

Chiapuddingen innehåller omega-3, fiber och protein - utmärkt frukost.
  Därför är psylliumfrön bra för magen

Därför är psylliumfrön bra för magen

Psylliumfrön är rika på fiber och används vid magproblem och viktminskning.
  Recept: Julig chia- och hampafrö musli

Recept: Julig chia- och hampafrö musli

Denna müsliblandning kommer kickstarta dina dagar!
  Recept: Chiapudding med vanilj

Recept: Chiapudding med vanilj

Grundreceptet för chiapudding, med god vaniljsmak.
  Chiapudding med juliga smaker

Chiapudding med juliga smaker

Chiapudding med juliga pepparkakskryddor. En nyttigare jul!
  Recept: Proteinpannkakor med chiasylt

Recept: Proteinpannkakor med chiasylt

Dessa pannkakor kan inte beskrivas med ord, de måste upplevas.
  Recept: Chiapudding Choklad/Peanut

Recept: Chiapudding Choklad/Peanut

Chiapudding med rik smak av choklad och jordnöt.
  Recept: Chiapudding med apelsin

Recept: Chiapudding med apelsin

Chiapudding med uppfriskande smak av apelsin - som frukost eller mellis!
  Recept: Overnight oats

Recept: Overnight oats

Overnight Oats är en trendig, enkel och näringsrik frukost.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.