Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så håller kollagen huden ung

Kollagen är ett armeringsprotein som förekommer i all bindvävsstruktur. Vi producerar själva kollagen, men en konstant nedbrytning av proteinet motverkar uppbyggnaden. Kollagen finns som tillskott för den som vill bibehålla sin rörlighet eller en god hudkvalité.

Vad är kollagen?

Kollagen utgör en strukturell komponent i all bindväv så som leder, ligament, brosk, hår och hud. Ungefär en tredjedel av kroppens protein utgörs av kollagenprotein och omkring 70 % av huden består av kollagen. Det fungerar som stödvävnad och tillsammans med elastin ger det stadga och struktur som skydd mot yttre påfrestningar.

Ge ditt hår och hy en boost med kollagentillskott.

Visste du att...

  • Kollagen bygger upp hud, hår, naglar och brosk
  • Huden består av 70 % kollagen
  • En tredjedel av allt protein i kroppen består av kollagen
  • Kroppens egna kollagenproduktion avtar efter 25-års ålder
  • Kollagen kan minska värk i leder

Som allt annat protein byggs kollagen upp av aminosyror, varav de vanligaste typerna är bland annat lysin och arginin. Kroppen producerar själv kollagen, men en ständig nedbrytning av proteinet förekommer samtidigt. Med åldern minskar produktionen av det kroppsegna kollagenet medan nedbrytningen däremot fortsätter i samma takt, det är därför vi med åren får synliga rynkor och fina linjer.

Olika typer av kollagen

De vanligaste formerna av kollagen du säkert stött på i olika sammanhang har olika betydelser och egenskaper för kroppen. Det finns flertalet olika typer av kollagen men främst är det kollagen typ I, II och III som används vid kosttillskott.

Kollagen typ I - Kollagen typ 1 är den kollagentyp som står för cirka 90 % av allt kollagen i kroppen. Kollagenet förekommer i stora mängder i hud, hår och naglar men återfinns också i ben, tänder, senor och ligament. Även i interstitialvätska och organ hittar man kollagen typ I. Kollagen bidrar till att återfukta huden och göra den elastisk som i sin tur gör fina linjer och rynkor mindre synliga. Kollagen typ I används främst till kosttillskott för hud, hår och naglar eftersom denna typ av kollagen stärker svaga och skadade naglar och gör håret friskt och starkt.

Kollagen typ II - Främst i brosk och leder återfinns kollagen typ 2 och är dessutom det dominerande proteinet i ledbrosk. Kosttillskott ämnade för ledhälsa innehåller därför ofta kollagen typ II.

Kollagen typ III - Likt kollagen typ 1 återfinns kollagen typ 3 i huden. Denna kollagentyp finns även i muskler och blodkärl och används i kosttillskott för muskelhälsa.

Kollagen som tillskott

Kollagen som proteintillskott marknadsförs inte främst som proteintillskott för den som vill bygga muskler, utan snarare för den som vill bibehålla sin ledrörlighet, exempelvis hårt tränande personer som sliter mycket på kroppen. Det används även tillskott för hår, hud och naglar eftersom kollagen i kroppen även fungerar som uppbyggnad på dessa områden.

Kollagen stärker leder, hud, naglar och hår.

Kollagen stärker kroppens leder, hud, naglar och hår inifrån.

Kollagen kommer både från animaliska och vegetabiliska källor och förekommer främst som hydrolysat, vilket betyder att proteinet är förspjälkat och i minsta beståndsdel. Det gör att kroppen kan ta upp det snabbt och lätt utan att först behöva bryta ner det i mindre delar. I en del kollagentillskott tillsätts vitaminer och mineraler för att effektivisera bildningen av kollagen samt fungera antioxidativt, Zink och vitamin C är två ämnen som fungerar fördelaktigen för detta.

Tips! Läs mer om kosttillskott för muskel- och ledhälsa samt för hår, hud och naglar.

Kollagentillskott

 
Core Collagen Pro
 
Collagen BeautyCaps
 
Collagen Shake
 
Skin & Nails+Collagen
 
Collagen Plus
 
Collagen Marint
 
Inflamin+Collagen
 
Collagen 1000
 
Collagen Skin & Nails
 
Collagen Beauty Shot

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 
Hud- och hårvård för dig som tränar

Hud- och hårvård för dig som tränar

Vi ger dig våra bästa tips på hur du slipper irriterad hud efter träning.
 
Så får du solbrun hud med betakaroten

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
 
Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
 
Guide: Så skyddar du huden i solen

Guide: Så skyddar du huden i solen

Skydda huden på rätt sätt och minska risken att bränna dig i solen.
 
Stor guide: Ekologisk hudvård

Stor guide: Ekologisk hudvård

I denna guide får du lära dig allt om ekologisk hudvård.
 
Så behåller du energin under Vasaloppet

Så behåller du energin under Vasaloppet

Ladda upp på rätt sätt och behåll energin under hela Vasaloppet med dessa tips!
 
Kom i form till sommaren med långsiktiga vanor som håller året runt

Kom i form till sommaren med långsiktiga vanor som håller året runt

Vad innebär att vara “i form”? Louise ger sina bästa tips inför sommaren!
 
Bli av med din vintertorra hud

Bli av med din vintertorra hud

En snabb guide till hur du enklast gör huden mjuk och fräsch igen.
 
Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
 
Vad gör aminosyran L-lysin?

Vad gör aminosyran L-lysin?

Aminosyran lysin är en av de livsnödvändiga aminosyrorna.
 
Välj rätt fett och olja

Välj rätt fett och olja

Smör, margarin eller kokosolja? VIlket fett är bäst till vad? Lär dig mer här!
 
Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
 
Så räknar du ut kalorier och energi

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.
 
Så behåller du formen i jul

Så behåller du formen i jul

Håll formen i jul! Välj rätt mat på julbordet och träna tidseffektivt.
 
Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Så håller du träningsmotivationen uppe - hela sommaren

Så håller du träningsmotivationen uppe - hela sommaren

Håll motivationen på topp i sommar. PT-Thomas visar vägen för roligare träning!
 
Därför är linfröolja bra

Därför är linfröolja bra

Linfröolja är rikt på omega-3-fettet ALA och vitamin E!
 
Så lyckas du med brun utan sol - Steg för steg

Så lyckas du med brun utan sol - Steg för steg

Bästa tipsen på hur du får en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.