Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Guide: Så skyddar du huden i solen

Överdrivet solande ökar risken för att drabbas av hudcancer och av denna anledning är det mycket viktigt att man skyddar sig mot solens strålning. I denna artikel går vi igenom vad man ska tänka på och hur man bäst skyddar sig.

  • UV-strålning
  • Skydda dig i solen

Att njuta av sol och värme är naturligtvis härligt och att ta vara på sköna sommardagar är något man absolut ska göra. Dock är det otroligt viktigt att man skyddar huden, eftersom överdriven solexponering ökar risken för hudcancer och speciellt det som kallas malignt melanom. Malignt melanom är en av de cancerformer som ökar snabbast i Sverige, och detta kopplas direkt samman med våra förändrade – och ökade – solvanor, enligt Cancerfonden.

Jämfört med många andra länder både solar och bränner vi oss mer i Sverige, trots att de flesta vet om vilka risker ett överdrivet solande medför. Enligt Cancerfonden har antalet fall av malignt melanom i Sverige fördubblats sedan år 2000, vilket är en mycket tragisk utveckling. Det enklaste sättet att minska risken att drabbas är att skydda sig ordentligt när man vistas ute i solen.

UV-strålning

Solen sänder ut tre olika typer av strålning; UVA, UVB och UVC, där UVC-strålningen dock bromsas av ozonlagret och aldrig når jorden. UVC-strålningen är den strålningsform som har mest energi och följs av UVB och till sist UVA som alltså är minst energirik. Den största delen utgörs av UVA-strålning och det är denna som tränger ner djupast i huden och också den UV-strålning som får vårt pigment att mörkna och gör oss solbrända.

UVB-strålningen är den strålningsform som gör att vi bränner oss om vi är ute för länge i solen. Det är också UVB som i störst utsträckning kan orsaka DNA-skador, vilka i sin tur eventuellt kan orsaka hudcancer. UVB-strålningen har vissa positiva egenskaper eftersom det är UVB-strålningen som gör att huden kan producera D-vitamin. För att huden ska producera dagsbehovet av D-vitamin räcker det dock med att man vistas i solen i 15 minuter med bart ansikte och bara armar. Att man behöver ligga och pressa i solen i syfte att bilda tillräckligt med D-vitamin är med andra ord en myt. UVB-strålningen varierar i intensitet över dagen och är som starkast vid lunchtid. UVA-strålningen är däremot konstant över hela dagen.

Vill man ha en snygg bränna kan man använda sig av tillskott med betakaroten, ett förstadium till A-vitamin, vilket kan bidra till att ge huden en snygg solbrun färg. Det verkar även som att betakaroten, som lagras under huden, kan ha en potentiellt skyddande effekt mot solens strålar. Naturligtvis bör man alltid använda solkräm, även om man tar tillskott med betakaroten.

Betakaroten

 
Betakaroten 100
 
Core Betakaroten
 
Betakaroten Plus
 
Betakaroten
 
Maxosol
 
Betakaroten

Skydda dig i solen

Solkräm är något de flesta har hemma i badrumsskåpet, men faktum är att många använder alldeles för liten mängd för att krämen ska det skydd som utlovas. Många tror att man använt för mycket kräm när huden får en vitaktig hinna men så är inte fallet. För maximalt skydd ska solskyddskrämen lägga sig som på huden eftersom det är då den hindrar solens strålar från att skada huden.

Nästa fråga är hur hög solskyddsfaktor man behöver ha. Att använda högre solskyddsfaktor än vad man kanske egentligen behöver är naturligtvis ingen nackdel, men för att veta vad man behöver är det bra att ha något att utgå från. Nedan ser du en tabell som visar vilket skydd olika hudtyper behöver beroende på hur intensiv strålningen är.

En tabell över rekommenderat solskydd.

Även om solkräm hjälper till att skydda huden är det bra om man kan hålla sig i skuggan när solen är som starkast. Generellt kan man säga att solen är mest intensiv mellan 11 och 15 på dagen. Vill man vara ute och pressa under denna tid bör man vara extra noga med att smörja in huden med solskyddskräm. Det är även viktigt att använda en solkräm som skyddar mot både UVA och UVB och som dessutom är vattenfast. Men även om man använder en vattenfast solkräm behöver man smörja in sig på nytt efter bad och om man svettas mycket.

Solskyddsprodukter

 
Sun Spray 100 ml
 
Face Sun Cream
 
Sun Lotion SPF 50
 
Face cream SPF30
 
Solkräm Karoten
 
Sport Spray SPF 30
 
Sport Extreme SPF50

Det är viktigt att känna till att vissa läkemedel och hudbehandlingar ökar hudens känslighet för solstrålning. P-piller, antibiotika, vissa preparat för aknebehandling samt kemisk peeling och vissa laserbehandlingar. Om man använder några av dessa läkemedel eller behandlingsformer bör man rådgöra med sin läkare för att veta hur man ska förhålla sig till solexponering.

Barn har mycket känslig hud och de har inte samma förmåga att bilda skyddande pigment som vuxna har. Av denna anledning bör barn alltid bära solkräm med högsta SPF. Barn under ett år bör aldrig vistas i direkt solljus eftersom deras hud är så känslig.

Om man trots allt råkar bränna sig i solen bör man, precis som vid ”vanliga” brännskador, kyla ner det brända området. Detta kan göras med kallt vatten, en svalkande lotion eller ett kylbalsam. Har man mycket ont kan man använda sig av kortisonkräm som finns att köpa på Apoteket. Vid allvarligare brännskador bör man uppsöka en vårdcentral för att få skadan undersökt av en läkare. Naturligtvis ska man också undvika solen under några dagar tills rodnaden lagt sig helt.

After sun

 
Body Butter
 
Aloe Vera After Sun

Även aloe vera sägs kunna ha en lugnande effekt på brännskadad hud eftersom det ska kunna lindra sveda och mjuka upp torr hud. Det finns många som är överkänsliga mot aloe vera och innan man smörjer på det på det skadade området bör man testa någon annanstans på kroppen för att säkerställa att man inte är allergisk. Vissa är av uppfattningen att aloe vera kan minska inflammation, men en del påstår att det inte har någon effekt. Huruvida aloe vera fungerar eller inte är alltså med största sannolikhet individuellt.

Aloe vera

 
Cooling Aloe Gel
 
Aloe Vera Gel
 
Aloe Vera Gel

Eftersom risken för hudcancer ökar om man bränner sig bör man naturligtvis göra allt för att undvika att bränna sig. Något som också är viktigt är att hålla koll på sina födelsemärken. Har man födelsemärken som på något sätt förändras i sitt utseende, exempelvis vad gäller färg, form eller storlek bör man uppsöka en läkare för att få det undersökt. Det gäller även om man har födelsemärken som kliar eller blöder, eller om man har sår som inte läker på flera veckor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så får du solbrun hud med betakaroten

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
  Så lyckas du med brun utan sol - Steg för steg

Så lyckas du med brun utan sol - Steg för steg

Bästa tipsen på hur du får en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Så fungerar GLA (nattljusolja)

Så fungerar GLA (nattljusolja)

Nattljusolja är rikt på GLA och används i samband med PMS och övergångsåldern.
  Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
  Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
  Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
  Guide: Det här är vitamin A

Guide: Det här är vitamin A

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ett populärt tillskott.
  Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
  Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Stor guide: Därför behöver vi vitaminer

Varför behöver vi vitaminer och vad gör de i kroppen?
  Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
  Guide: Så väljer du rätt aminosyror

Guide: Så väljer du rätt aminosyror

En guide bland alla aminosyror som finns på marknaden.
  Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
  Guide: Protein för träning

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
  Superprodukten alla pratar om: Kokosolja

Superprodukten alla pratar om: Kokosolja

Kokosfett är ett MCT-fett som enkelt används som energikälla av kroppen.
  Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Guide: Det här är vitamin B1 (tiamin)

Tiamin behövs för vår förbränning och behovet ökar när man tränar mycket.
  Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.