Stor guide: Naturliga proteintillskott

Våra vanligaste källor till protein är kött och mjölkprodukter. Du som utesluter dessa livsmedel ur kosten, behöver därför se till att ersätta dem med annan proteinrik föda för att få i dig tillräckligt med protein. Du kan även bli hjälpt av ett gott proteinpulver som komplement. Övervägande andel av marknadens proteinpulver utgörs däremot av animaliska livsmedel, alltså proteiner från djurriket. Vegetarianen har inte ett lika stort utbud, men det finns flera nog så bra alternativ att välja bland för en grönare proteindrink.  

De vanligaste vegetabiliska proteinsorterna är dessa:

  • Sojaprotein
  • Hampaprotein
  • Risprotein
  • Ärtprotein

Grön drink i glas

Sojaprotein

Sojaprotein är det vanligaste vegetabiliska proteintillskottet och fungerar bra att ersätta vassleprotein med. Det har en medelsnabb upptagningshastighet och är en högvärdig proteinkälla med alla essentiella aminosyror. Sojaprotein kan användas både till mellanmål och som påfyllnad efter träning. Sojaprotein har länge haft en negativ klang i gymkretsar då det sägs innehålla östrogenliknande ämnen. Sojaproteinpulver är dock helt renade från dessa ämnen och kan därför användas av både män och kvinnor.

Sojaprotein

 
Core Soy Protein
 
ISO Soy
 
Soy Protein

Hampaprotein

Hampaprotein utvinns ur hampaväxtens frön. Det är ett näringsrikt proteinpulver med ungefär 50 % proteininnehåll. Hampaproteinpulver innehåller enbart hampa utan tillsatser, vilket gör det skonsamt för magen och passar den som är laktos- eller glutenintollerant. Det är ett perfekt alternativ för de som varken kan använda vassle eller sojaprotein på grund av allergier. Eftersom hampaprotein har en naturell smak går det bra att blanda i maten för att öka proteinmängden i måltiden.

Hampaprotein

 
Hampaprotein
 
Hampaprotein

Risprotein

Liksom hampaprotein är risprotein ett naturligt protein utan tillsatsämnen. Risprotein framställs genom att proteinet i riset separeras från kolhydraterna och bildar ett koncentrat av protein. Pulvret är helt naturellt och passar därför bra att blanda proteindrinkar med egenkomponerad smak. Kombinera gärna risprotein med ärtprotein för en högre aminosyratillgänglighet.

Risprotein

 
Risprotein

Ärtprotein

Ärter förekommer ofta i vegetarisk mat men mer sällan i proteinpulver. Ärtprotein förtjänar dock en plats bland de vegetabiliska högvärdiga proteinpulvren. Ärtprotein har liksom ärter en naturligt bred näringsprofil med vitaminer och mineraler. Ärtprotein har även ett relativt högt innehåll av aminosyran arginin, som påverkar blodcirkulationen och kan vara användbart för den som tränar mycket. Kombinera gärna ärtprotein med risprotein för en högre aminosyratillgänglighet.

Ärtprotein

 
Ärt & Havreprotein

Det finns med andra ord goda valmöjligheter för den som vill ha ett vegetabiliskt men högvärdigt proteintillskott. Läs gärna mer om sojaprotein, hampaprotein, risprotein och ärtprotein.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
 

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
 

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
 

Hur bra är sojaprotein?

Sojaprotein är den vegetabiliska motsvarigheten till vassleprotein.
 

Stor guide: Få resultat med proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
 

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
 

Stor guide: Allt om protein

En guide kring hur protein fungerar och hur mycket vi behöver.
 

Hur bra är risprotein?

Risprotein är ett naturligt och vegetabiliskt proteintillskott.
 

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
Visa fler