Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Kom i form till sommaren med långsiktiga vanor som håller året runt

Att försöka komma i form till sommaren är något många strävar efter när våren närmar sig. Men vad innebär egentligen att vara “i form”? Vår ambassadör Louise Cederblad ger sina bästa tips för att sätta tydliga mål, hålla motivationen och bygga långsiktiga vanor.

Louise Cedeblad gör pull-ups.Louise tipsar om att ha tydliga mål och att definiera vad som är "i form" för just dig.

Definiera dina mål tidigt

För att öka dina chanser att nå ditt mål inför sommaren är det viktigt att ha klara och specifika mål. Vad är det du strävar efter inför sommaren? Är det att gå ner i vikt, öka i muskelmassa eller förbättra din kondition?

- Börja med att definiera vad “i form” är för dig. Om du inte har ett tydligt mål blir det svårare att uppnå, och "i form" är ju extremt luddigt och individuellt. Handlar det om en viss fettprocent, en känsla, en vikt du orkar lyfta, hur ofta du tränar eller hur ofta du vardagsmotionerar, säger Louise.

Louise menar också att det är viktigt att du bestämmer NÄR målet ska vara uppfyllt. Sätt upp delmål och en tydlig tidsram för när du vill uppnå dem och börja redan idag! Att skjuta upp starten av dina tränings- eller kostmål är ett vanligt misstag. Ju längre du väntar, desto svårare blir det att komma igång, menar Louise. Ta det första steget redan idag och börja arbeta mot dina mål.

Louises bästa träningstips för att nå dina mål

  • Hitta något du tycker är kul: Att träna ska vara roligt och motiverande. Prova olika träningsformer tills du hittar något som passar just dig.
  • Skaffa en träningskompis: Att träna tillsammans med en vän kan göra träningen både roligare och mer motiverande. Att ha någon som stöttar dig och som drar med dig de dagar när motivationen inte finns där kan vara guld värt.
  • Sätt upp ett mål att sträva mot: Anmäl dig till ett lopp eller sätt upp andra specifika mål som kan hjälpa dig att hålla fokus och motivation.

Louises bästa kosttips för att nå dina mål

- Protein, protein och protein. Det finns tydlig evidens att ett högt proteinintag, framförallt under diet, är jätteviktigt. Speciellt viktigt är det även vid styrketräning, för att bibehålla och öka muskelmassan men minska i fettmassa. Jag dricker Core Whey varje dag, och har Core Casein i det mesta jag kan hitta på som i smoothies, pannkakor, gröt osv.

Använd kosttillskott klokt: Proteintillskott som Core Whey Protein och Core Casein kan vara användbara för att säkerställa ett tillräckligt proteinintag, men kom ihåg att kosten bör vara baserad på naturliga livsmedel.

- Om "komma i form" betyder att gå ner i vikt eller att få fram musklerna mer, så behöver man ju såklart också ligga på ett kaloriunderskott i förhållande till sin basalmetabolism och hur mycket man rör sig och tränar.

Basalmetabolism är den mängd energi som din kropp behöver för att hålla sig viktstabil när du är i total vila.

Louise Cedeblad på en konstjgord strand.För att få mer muskeldefinition krävs det att man ligger på ett kaloriunderskott.

Så hanterar du motivationsdippar på vägen till ditt mål

Motivation är inte det enda man ska förlita sig på, det är nämligen något som kommer och går och kan variera från dag till dag. Det är normalt att vissa dagar känna sig nedstämd eller känna noll intresse för träning.

- Alla kommer ha motivationsdippar till och från på vägen till sitt mål, det viktiga är att se till att få jobbet gjort ändå!

Något som är vanligt efter att man nått sitt mål är att falla tillbaka i gamla vanor, och därför är det extra viktigt att hitta en hållbar livsstil som innebär mer än bara att komma i form till sommaren eller semestern.

- Att hitta ett hållbart sätt att äta, träna och röra på sig i vardagen som håller i långa loppet är viktigt för att inte falla tillbaka i gamla vanor. Hitta saker som motiverar dig på riktigt, det kommer att få dig att fortsätta hålla din nya livsstil så länge du bara kan. Påminn dig också om att du inte vill behöva börja om igen varje vår, säger Louise.

Att komma i form till sommaren handlar inte bara om att förändra sin kropp under en kort period, utan det handlar om att skapa hållbara vanor som varar livet ut. Genom att definiera tydliga mål, hitta en tränings- och kostplan som passar dig och ditt liv kommer du att kunna nå dina mål och må bättre både till sommaren och långt därefter.

Tips på produkter

 
Core Whey Protein
 
Core Casein
 
Core Creatine
 
Core Protein Pro
 
Core Creatine Pro
 
Core Electrolytes
 
Whey Laktosfri

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
 
Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
 
Nå beachformen - Ät rätt

Nå beachformen - Ät rätt

Planera din kost och träning och låt det här bli sommaren du kommer i form!
 
När ska jag ta mina kosttillskott?

När ska jag ta mina kosttillskott?

Olika kosttillskott passar att intas vid olika tidpunkter på dygnet.
 
Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 
Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 
Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 
Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vårt program för 5 dagar.
 
Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
 
Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 
5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
 
Nyårslöftet: Kom i form

Nyårslöftet: Kom i form

Få inspiration kring kost och träning för att komma tillbaka i form igen!
 
Nå Beachformen - Träningsschema del 1

Nå Beachformen - Träningsschema del 1

Träningsprogram för att bygga upp muskelmassan. Detta är del 1 i tema Beachform!
 
Nå beachformen - Muskeltillväxt

Nå beachformen - Muskeltillväxt

Detta är del 3 i vår artikelserie Nå Beachformen. Få till muskeltillväxten!
 
Nå Beachformen - Träningsschema del 2

Nå Beachformen - Träningsschema del 2

Andra delen i vår artikelserie på fyra delar som kan guida dig till beachformen.
 
Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 
Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
 
Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.