Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Det här är: Kondroitin

Kodroitin är sällsynt som eget tillskott, men förekommer ofta i kosttillskott utvecklade för ledhälsa. Det är främst kombinationen med glukosamin som kondroitin verkar vara intressant.

  • Vad är kondroitin?
  • Effekter av kondroitin

Våra populäraste produkter

 
Core Joints
 
Biocell Collagen II

Vad är kondroitin?

Kondroitin är uppbyggt av glukoronsyra och galaktosamin och finns som kondroitinsulfat naturligt i brosk och bindväv. Kondroitinsulfat har två primära syften; att bevara brosket och fungera som stabilisator i bindväven. Som byggsten hjälper den till att skydda mot nedbrytande enzymer och hjälper därigenom till att bibehålla broskets kvalitet. I bindväven hjälper det även till att smörja och skydda mot yttre påfrestningar.

Effekter av kondroitin

Kondroitin används sällan som ett enskilt tillskott, men ingår ofta i kosttillskott designade för ledhälsa och rörlighet. Det är främst i kombination med andra verksamma ämnen, exempelvis glukosamin, som kondroitin är mest effektivt.

I en studie* där man undersökte effekten på leder av kondroitin och glukosamin, påvisade man betydelsefulla skillnader vid ett intag av de båda. 32 personer drabbade av artros, genomgick en 16 veckors behandling där testgruppen fick dagligt tillskott av de båda ämnena samt MSM och vitamin D, medan jämförelsegruppen fick placebo. Efter testperioden mättes kollagen och hyaluron, som testgruppen visade stora förbättringar av i jämförelse med placebogruppen som inte hade förändrats alls.

För att kunna avgöra om kondoritin är verksamt för dig, gör du bäst i att testa själv. Läs gärna mer om ledhälsa och olika ämnen i Muskel- och ledhälsa.

Våra populäraste produkter

 
Core Joints
 
Biocell Collagen II

Referenser:

*Effect of glucosamine-based combination supplement containing chondroitin sulfate ant antioxidant micronutrients in subjects with symptomatic knee osteoarthritis: A pilot study. Nakasone, Watabe, Watanabe, Tomonaga, Nagaoka, Yamamoto, Yamaguchi. 2011.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Förbättra rörligheten

Förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet och få bättre resultat i din träning!
  Därför är nypon naturligt näringsrika

Därför är nypon naturligt näringsrika

Nyponet har många näringsämnen och sägs kunna påverka vår ledrörlighet.
  Stor guide: Allt om MSM

Stor guide: Allt om MSM

MSM är en svavelförening som finns naturligt i all vår bindväv.
  Så påverkar glukosamin rörligheten

Så påverkar glukosamin rörligheten

Glukosamin är ett kroppseget ämne som används i kosttillskott för ledhälsa.
  Därför är fiskolja bra för oss

Därför är fiskolja bra för oss

Fiskolja innehåller fett som bidrar till hjärtat och hjärnans normala funktion.
  Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Gurkmeja innehåller curcumin som aktiv ingrediens, en kraftfull antioxidant.
  Så håller kollagen huden ung

Så håller kollagen huden ung

Kollagen bygger upp leder, brosk, hår och hud.
  Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
  Därför är kisel bra för dig som tränar

Därför är kisel bra för dig som tränar

Kisel är ett spårämne som bland annat är betydelsefullt för vår ledhälsa.
  Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
  Bli stark med 3 övningar

Bli stark med 3 övningar

Bli stark på rätt sätt med tre enkla övningar som ger bättre resultat.
  Peter

Peter "Pansar" Bláhas tips för muskelökning

Peter Bláha ger sina bästa tips för att bygga muskelmassa effektivt.
  Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Är det viktigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Så tar du din löpning till nästa nivå

Så tar du din löpning till nästa nivå

Fyra anledningar till att intensifiera din löpträning och hur du gör det.
  Bli vältränad: 7 enkla steg

Bli vältränad: 7 enkla steg

Gör träningen okomplicerad och ta enkla vägar för att bli vältränad.
  Tips för träning under graviditet

Tips för träning under graviditet

Tips för hur du tränar bäst under och efter en graviditet.
  Så fungerar ingefära och gingeroler

Så fungerar ingefära och gingeroler

Ingefäran är inte bara god utan även rik på nyttigheter.
  Kost för dig som spelar golf

Kost för dig som spelar golf

7 viktiga tips som kan hjälpa dig ute på golfbanan.