Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Det här är: Kondroitin

Kodroitin är sällsynt som eget tillskott, men förekommer ofta i kosttillskott utvecklade för ledhälsa. Det är främst kombinationen med glukosamin som kondroitin verkar vara intressant.

  • Vad är kondroitin?
  • Effekter av kondroitin

Våra populäraste produkter

 
Core Joints
 
Biocell Collagen II

Vad är kondroitin?

Kondroitin är uppbyggt av glukoronsyra och galaktosamin och finns som kondroitinsulfat naturligt i brosk och bindväv. Kondroitinsulfat har två primära syften; att bevara brosket och fungera som stabilisator i bindväven. Som byggsten hjälper den till att skydda mot nedbrytande enzymer och hjälper därigenom till att bibehålla broskets kvalitet. I bindväven hjälper det även till att smörja och skydda mot yttre påfrestningar.

Effekter av kondroitin

Kondroitin används sällan som ett enskilt tillskott, men ingår ofta i kosttillskott designade för ledhälsa och rörlighet. Det är främst i kombination med andra verksamma ämnen, exempelvis glukosamin, som kondroitin är mest effektivt.

I en studie* där man undersökte effekten på leder av kondroitin och glukosamin, påvisade man betydelsefulla skillnader vid ett intag av de båda. 32 personer drabbade av artros, genomgick en 16 veckors behandling där testgruppen fick dagligt tillskott av de båda ämnena samt MSM och vitamin D, medan jämförelsegruppen fick placebo. Efter testperioden mättes kollagen och hyaluron, som testgruppen visade stora förbättringar av i jämförelse med placebogruppen som inte hade förändrats alls.

För att kunna avgöra om kondoritin är verksamt för dig, gör du bäst i att testa själv. Läs gärna mer om ledhälsa och olika ämnen i Muskel- och ledhälsa.

Våra populäraste produkter

 
Core Joints
 
Biocell Collagen II

Referenser:

*Effect of glucosamine-based combination supplement containing chondroitin sulfate ant antioxidant micronutrients in subjects with symptomatic knee osteoarthritis: A pilot study. Nakasone, Watabe, Watanabe, Tomonaga, Nagaoka, Yamamoto, Yamaguchi. 2011.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
  Förbättra rörligheten och prestera bättre

Förbättra rörligheten och prestera bättre

Förbättra din rörlighet och få bättre resultat i din träning!
  Så påverkar glukosamin rörligheten

Så påverkar glukosamin rörligheten

Glukosamin är ett kroppseget ämne som används i kosttillskott för ledhälsa.
  Rörlighet och spänst med Leksands IF

Rörlighet och spänst med Leksands IF

Öva upp rörlighet och spänst tillsammans med Leksands IF herrlag i hockey.
  Så bygger du en allsidig fysik

Så bygger du en allsidig fysik

Stark, snabb och smidig. Hur kan du utveckla alla de här områdena samtidigt?
  Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Gurkmeja innehåller curcumin som aktiv ingrediens, en kraftfull antioxidant.
  Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
  Undvik skador vid styrketräning - del 1

Undvik skador vid styrketräning - del 1

Viktiga tips för hur du undviker skador vid styrketräning med Louise Cederblad.
  Undvik skador vid styrketräning - del 2

Undvik skador vid styrketräning - del 2

Louise Cederblad delar med sig av sin kunskap för att hålla sig skadefri.
  Yoga för dig som styrketränar

Yoga för dig som styrketränar

Komplettera din styrketräning med yoga för att få ut mer av din träning.
  Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
  Vad är träning? En inblick bland våra olika motionsformer

Vad är träning? En inblick bland våra olika motionsformer

Träning innebär inte bara att ta sig till gymmet, det är mycket mer än så!
  Prehab och rehab

Prehab och rehab

Vad är skillnaden på prehab och rehab och vem behöver vad?
  Kondition: Så gör du uppladdning inför lopp

Kondition: Så gör du uppladdning inför lopp

Ladda upp rätt inför konditionsinriktad tävling och prestera på topp.
  Så tar du din löpning till nästa nivå

Så tar du din löpning till nästa nivå

Fyra anledningar till att intensifiera din löpträning och hur du gör det.
  Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Är det viktigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Benpress (leg press)

Benpress (leg press)

Benpress är en bra övning för framsida och baksida ben.
  Stor guide: Allt om MSM

Stor guide: Allt om MSM

MSM är en svavelförening som finns naturligt i all vår bindväv.
  Knäböj (Squats)

Knäböj (Squats)

Knäböj är en av basövningarna i gymmet
  Tips för träning under graviditet

Tips för träning under graviditet

Tips för hur du tränar bäst under och efter en graviditet.