Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Vad är träning? En inblick bland våra olika motionsformer

Träning innebär inte bara att ta sig till ett gym, utan träning är en fysisk aktivitet för att förbättra eller bibehålla exempelvis styrka, kondition och rörlighet. Vi har alla olika smak och tycke, detta gäller även träningsformer. Det viktiga är att hitta en träningsform som är rolig och som du faktiskt vill fortsätta med!

  • Motivation, vana och tålamod
  • Vad vill du få ut av träningen?
  • Våga prova en ny träningsform

Leende kvinna med huva på sig.

Motivation, vana och tålamod

Att röra på sig är livsviktigt - våra kroppar är byggda för rörelse! Du blir bland annat piggare, starkare, sover bättre, får bättre minne och klarar av vardagen mycket bättre. Men alla vet att det kan vara lättare sagt än gjort att ta tag i träningen. Vissa håller igång den och andra tappar den efter några veckor. De som lyckas behålla en aktiv livsstil är de som faktiskt gör rörelsen till en nödvändighet i vardagen och får det till en vana. Det gäller även att ha tålamod, istället för att ge upp vid tuffare perioder ska du fortsätta och ha en nyfiken inställning till varför det blir så och se det som en lärdom. En misslyckad eller sämre träning är inget som ska stoppa dig. Du kanske behöver köra ett lugnare träningspass eller kanske till och med ta en vilodag.

Vad vill du få ut av träningen?

Idag finns en hel värld med möjligheter för att välja din personliga träningsform. Några frågor du kan börja med att ställa dig själv är vad du behöver, vad du vill få ut och hur mycket du vill lägga ner när det gäller pengar, tid och energi. Vill du hålla formen och må allmänt bra med mer energi? Vill du gå ner i vikt eller öka din vikt? Eller vill du träna för att förebygga eller rehabilitera skador och smärta?

Det viktigaste är att du faktiskt rör på dig, hur du väljer att göra det är upp till dig. Du kan även enkelt börja med att få in fysisk aktivitet i vardagen genom att till exempel alltid ta trapporna, gå eller cykla istället för att ta bilen eller gå av en hållplats tidigare för att få in fler steg! Du behöver inte göra det svårare än vad det är. Är en dag fullspäckad, kör ett hemmapass eller öka intensiteten på ditt vanliga pass.

Våga prova en ny träningsform

Det nya träningsåret är en perfekt start för att få igång träningsvanorna. Att sätta på sig löparskorna och ta sig ut för att springa eller gå är enkelt och kan vara otroligt härligt. Men ibland krävs det något nytt och spännande. Här går vi igenom 4 träningsformer som du kanske inte testat ännu! Våga prova något nytt detta år och skaffa dig en egen uppfattning, du kanske hittar en ny och oväntad träningsform som faktiskt får dig att längta efter träning.

Klättring
Vill du ha en träning som både är fysisk och mental? Prova klättring! En sport som involverar hela kroppen och som handlar mycket om fysisk styrka där du ska orka ta dig uppåt. Det handlar även om motorik, rörlighet och inte minst kroppskontroll. Klättring kan innebära lugn och harmoni men ju högre upp du tar dig kan du få uppleva en riktig adrenalinkick.

Kampsport
Om du föredrar att hålla dig på marken kan kampsport vara något för dig! Det är träningsformen som sätter hela kroppen på prov. Du får träna på muskulär styrka, kondition, smidighet, spänst och explosivitet men även den mentala biten är en stor del. Det är en sport som bygger på att ständigt lära in nya mönster. Här är vikten du har att göra med rörlig, då den utgörs av en träningskompis som du ska kunna flytta med kontroll och precision.

Simning
Hur låter breda axlar, starka armar och rygg blandat med mindfulness och rörlighet? Om det låter som något för dig kan simning vara ett säkert kort. Det är en skonsam träningsform som är effektiv för både muskler, kondition och rörlighet. Det meditativa i simning kommer in när du befinner dig under vattenytan, här kopplar du bort världen och går helt in i dig själv. Kroppen får även gratis rörlighetsträning då du i simning sträcker ut kroppen ordentligt och på det sättet ger senor och ligament rörlighetsträning. Simningen går att variera med olika intervaller och tekniker och på sommaren kan du även utmana dig och simma i exempelvis hav eller sjö!

Padel
Alla har vi nog hört talats om padel som är en av Sveriges snabbast växande sporter. Har du inte provat så är det dags nu! Padel är enkelt att spela och lära sig, passar alla åldrar och du som nybörjare kan snabbt få igång ett spel. Den är perfekt om man vill koppla ihop träning med gemenskap och härligt häng. Ta ihop ett gäng och kör, varför inte som en after work! Det ger dig bra träning för puls, koordination och motorik.

Perfekt före och efter träning

 
Core Recovery
 
Core PWO Power
 
Extreme Creatine
 
Core Whey EKO
 
Core Creatine
 
Core EAA Powder
 
Core Creatine Pro
 
Core Casein
 
Core Whey Protein
 
BCAA med Koffein
 
Core PWO Zero
 
Core Protein Bar 2.0

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Våra märkningar och certifieringar

Våra märkningar och certifieringar

Läs om våra märkningar och certifieringar.
  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
  Så fungerar detox med juice

Så fungerar detox med juice

Lär dig hur du renar kroppen med hjälp av färskpressade juicer.
  Det här är: Ginkgo biloba

Det här är: Ginkgo biloba

Ginkgo biloba har många intressanta hälsoeffekter och egenskaper.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Välj rätt fett och olja

Välj rätt fett och olja

Smör, margarin eller kokosolja? VIlket fett är bäst till vad? Lär dig mer här!
  Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
  Det dolda sockret - i dessa livsmedel hittar du socker

Det dolda sockret - i dessa livsmedel hittar du socker

Upptäck det dolda sockret i livsmedel och gör smartare val för att undvika det!
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Varför är havtorn nyttigt?

Varför är havtorn nyttigt?

Havtorn är ett bär fullt av nyttiga egenskaper du kan läsa mer om här.
  Så fungerar enzymer i kroppen

Så fungerar enzymer i kroppen

Enzymer hjälper till att byta ned maten vi äter så att vi kan ta upp näringen.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
  Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
  Gör din egen sportdryck

Gör din egen sportdryck

Lär dig blanda till din egen sportdryck.
  Guide: Protein för träning

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
  Nybörjarguide om protein

Nybörjarguide om protein

En guide kring hur protein fungerar och hur mycket vi behöver.
  Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
  Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

Lär dig allt om RDI: Rekommenderat Dagligt Intag

I den här artikeln kan du läsa mer om RDI och andra begrepp av betydelse.