Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så väljer du rätt proteinbar

En bar kan vara ett gott och nyttigt mellanmål. De finns i många olika varianter som passar för olika tillfällen. Är du osäker på vilken du ska välja, får du några riktlinjer här.

  • Proteinbar
  • Energibar
  • Måltidsersättning

Kvinna håller fram proteinbar.Core Protein Bar 2.0 innehåller 17 gram protein per bar och finns i flera fantastiska smaker.

Tips! Här hittar du alla våra bars!

Proteinbar

En proteinbar innehåller framförallt en hög andel protein i förhållande till mängden kolhydrater och fett. Det fyller ungefär samma funktion som en proteindrink, men kan vara mer mättande. Därför är proteinbaren ett utmärkt alternativ till proteinshaken för återhämtning, för den som önskar lite omväxling. Proteinbars är dock inte bara funktionella utan de kan även vara riktigt goda, och många som tränar hårt äter dem som ett bättre snacks eller som ett smidigt mellanmål som smidigt kan packas ner i träningsväskan.

17-18 gram protein per bar får anses vara ett minimikrav för att den ska ses som en proteinbar (naturligtvis beroende på storlek på baren). Proteinbarsen kommer i många olika smaker och varianter, med olika andel kolhydrater som man kan välja bland beroende på hur mycket energi man behöver efter sitt träningspass.

Proteinbars

 
Core Protein Bar 2.0
 
Barebells Bar
 
Diet Bar
 
ProPud Proteinbar
 
Protein Bar
 
Nicks Protein Wafer
 
Swebar

Lågkolhydratbars

Lågkolhydratbars är särskilt anpassade till diet eller som nyttiga mellanmål. Förutom att de innehåller mycket protein och lite kolhydrater är ofta en del av kolhydraterna ofta utbytta till sockeralkoholer och ger då färre kalorier. En liten varning kan vara på sin plats för den som har känslig mage, då det har en viss laxerande verkan i alltför hög konsumtion.

Lågkolhydratsbars

 
PureFit Bar
 
Nicks Protein Wafer
 
Protein Bar
 
Pändy Protein Bar

Återhämtningsbars

Återhämtningsbars innehåller en större del kolhydrater, trots att proteinhalten fortfarande är hög. En sådan passar bra för dig som har ett aktivt liv och som älskar tuffa och svettiga pass på gymmet. Dessa bars är perfeka att inta efter hårda pass tack vare dess kolhydrater som ger kroppen snabb energi, samtidigt som proteinet bidrar med muskelbyggstenar som är av stor betydelse för den som vill bygga upp en vässad fysik. För den som vill ha ännu mer kolhydrater efter sitt träningspass finns energibars.

Återhämtningsbars

 
Swebar
 
Barebells Bar
 
Swebar Low Sugar
 
ProPud Proteinbar
 
Barebells Vegan Bar
 
Core Protein Bar 2.0

Energibar

Energibars innehåller framförallt mer kolhydrater än de andra sorterna. Den riktar sig främst till uthållighetsidrottare som behöver fylla på snabbt med energi för att kunna fortsätta prestera. Även efter ett hårt träningspass kan en energibar vara en bra återhämtning. Den som har svårt för att gå upp i vikt kan testa att äta energibars som mellanmål för att få i sig mer energi utan att bli alldeles för mätt.

Energibars

 
Crunchy Sport Bar
 
Vitargo Endurance

Måltidsersättningsbar

Fokus på näringsinnehållet i en måltidersättningsbar brukar ligga dels på hur många kalorier den ger samt om alla nödvändiga vitaminer och mineraler finns med för att undvika brister. De är ofta designade för att äta i en dietperiod, men fungerar givetvis även att ersätta enstaka måltider. I artikeln Välj rätt måltidersättning kan du läsa mer om olika måltidsersättningar och vad de används för.

Måltidsersättningsbars

 
Nutrilett Bar
 
One Meal Bar
 
Healthy Snack Bar
 
Diet Bar

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Proteinbars på fyra ingredienser

Proteinbars på fyra ingredienser

Gör egna proteinbars på enbart 4 ingredienser (som du förmodligen har hemma).
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
  Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
  Välj rätt fett och olja

Välj rätt fett och olja

Smör, margarin eller kokosolja? VIlket fett är bäst till vad? Lär dig mer här!
  Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
  Recept: Proteinbars med nötter

Recept: Proteinbars med nötter

Härliga proteinbars med nötter. Mixa dina favoriter!
  Stor guide: Vad är kasein?

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
  Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Proteinmuffins med mandel och proteinbar-gömma

Proteinmuffins med mandel och proteinbar-gömma

Baka dessa proteinrika muffinsar med en smarrig proteinbar-gömma!
  Hur bra är sojaprotein?

Hur bra är sojaprotein?

Sojaprotein är den vegetabiliska motsvarigheten till vassleprotein.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  Stor guide: Få resultat med proteintiming

Stor guide: Få resultat med proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
  Stor guide: Naturliga proteintillskott

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.