Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Toes-to-bar

Toes-to-bar, TTB eller T2B är en övning som är populär inom crossfit. Den ger både styrka och uthållighet. Du tränar magmuskulaturen men även armar och greppstyrka får sig en rejäl omgång!

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Börja med att hänga i räcket med händerna något bredare än axelbrett.
  2. Börja med att föra knäna till armbågarna för att därefter sparka upp mot stången.
  3. Sänk ner dina ben till startposition

Den svårare varianten är de så kallade "strikta" toes-to-bar (strict toes-to-bar). När du gör strikta toes-to-bar tar du ingen fart alls, utan övningen ska utföras med full kontroll och här använder du fler muskler för att stabilisera din kropp samt för att hålla upp dig själv. De strikta toes-to-baren är bättre för att bygga upp din styrka, så se till att du kan göra några strikta med bra teknik innan du går på de kippade.

Tips!

  • Träna upp greppstyrkan, då det är det som brukar svika först.
  • Det finns en lättare variant som kallas "kippade" toes-to-bar (kipping toes-to-bar). Kippade toes-to-bar innebär att du svingar din kropp och kroppsvikten hjälper dig att få fart när du utför övningen.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Bukmusklerna
  • Höftböjare

Sekundära

  • Underarmar

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej