Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Omvänd sit-up (reverse crunch)

Omvända crunches en effektiv magövning som aktiverar stora delar av magmuskulaturen. Övningen är relativt enkel och kräver inga redskap vilket gör att du kan utföra den oavsett om du tränar hemma eller på gymmet.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Ligg på golvet med knäna i 90 graders vinkel.
  2. Höften ska var helt stilla under hela rörelsen.
  3. Spänn magen och bäckenbotten
  4. Pressa ned ländryggen mot golvet och lyft sätet med hjälp av magen.
  5. Pressa dig upp och mot huvudet så långt du kan.
  6. Håll jämnt långsamt tempo genom hela rörelsen.

Tips!

  • Tänk på att det är magen som ska dra upp underkroppen.
  • Kan även genomföras på bänk för att få bra grepp med händerna runt bänken.
  • För en tyngre variant kan du testa att ha raka ben eller placera en pilatesboll mellan fötterna.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Raka magmuskler

Sekundära

  • Sneda magmuskler

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej