Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Bicepscurl Z-stång (bicep curl z bar)

Istället för hantelcurl kan du genomföra skivstångscurl, här med z-stång. I alla bicepsövningar är det viktigt att du ser till att det enbart är armbågsleden som rör sig, resten av kroppen ska vara stilla. Gungar du upp vikten, är det ett starkt tecken på att du borde lätta vikterna.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa skivstången axelbrett isär med ett underhandsgrepp.
  2. Stå höftbrett med fötterna och spänn kroppen.
  3. Dra upp vikten med hjälp av att böja på armbågarna.
  4. Överarmarna ska vara helt stilla eller svagt framför kroppen.
  5. Vänd tillbaka kontrollerat nedåt när du kommit upp till brösthöjd.
  6. Stanna precis innan armarna är helt sträckta, så att du hela tiden har en liten anspänning i musklerna och upprepa övningen igen.

Tips!

  • Spänn magen och sätet lite lätt så att du är stabil i kroppen.Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still.
  • Handlederna ska vara raka under hela övningen.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Biceps

Sekundära

  • Underarmar

Bicepscurl med z-stång.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej