Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Skivstångscurl (barebell curls)

Ibland räcker inte vikterna på hantlarna till i gymmet och då är det bra att skivstången finns och att du istället för hantelcurl kan genomföra skivstångscurl. I alla bicepsövningar är det viktigt att du ser till att det enbart är armbågsleden som rör sig, resten av kroppen ska vara stilla. Gungar du upp vikten är det ett starkt tecken på att du borde lätta vikterna, då du knappt tränar biceps på det sättet.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa skivstången axelbrett isär med ett underhandsgrepp.
  2. Stå höftbrett med fötterna och spänn kroppen.
  3. Dra upp vikten med hjälp av att böja på armbågarna.
  4. Överarmarna ska vara helt stilla eller svagt framför kroppen.
  5. Vänd tillbaka kontrollerat nedåt när du kommit upp till brösthöjd.
  6. Stanna precis innan armarna är helt sträckta, så att du hela tiden har en liten anspänning i musklerna och upprepa övningen igen.

Tips!

  • Spänn magen och sätet lite lätt så att du är stabil i kroppen.Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still.
  • Handlederna ska vara raka under hela övningen.
  • Går även att genomföra med Z-stång vilket kan vara skönare för handlederna.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Biceps

Sekundära

  • Underarmar

Skivstångscurl.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej