Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Preachercurl med skivstång (barbell preacher curl)

Denna övning är grym när du verkligen vill isolera biceps. Då du har ett stöd under överarmarna kan du inte svinga upp vikten på samma sätt som om du står och genomför hantelcurl, därav ökar fokuset på muskelkontakten för biceps i denna övning.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa en stång och ställ dig eller sätt dig bakom en preacher curl-bänk (ibland finns även en ställning framför som du kan ha stången vilandes mot.
  2. Luta dig mot bänken och placera armbågarna på bänken.
  3. Sträck ut armarna
  4. Dra upp vikten med hjälp av att böja på armbågarna.
  5. Vänd tillbaka kontrollerat nedåt när du kommit upp med raka underarmar.
  6. Sträck ut armarna i bottenläget innan du vänder upp igen.

Tips!

  • Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still.
  • Går även att genomföra med hantlar. Ett tips då är att du tar en arm i taget och kan placera armbågen mot en bänk med ryggstödet uppåt.
  • Känns det obehagligt att sträcka ut i armbågsleden helt och hållet, kan du vända innan.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Biceps

Sekundära

  • Underarmar

Preachercurl med skivstång.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej