Kosttillskott för ögon och synen

Ögonen är mycket komplexa sinnesorgan och behöver precis som övriga kroppen näring för att fungera bra. Blåbär och morötter är kända för att vara ögonvänliga livsmedel, men det finns många fler ämnen som kan ha positiva effekter på ögonen och synen.

  • Ögats funktion
  • Ämnen för ögon och syn

En kvinnas öga.

Ögats funktion

Trots att ögat är så litet innehåller det många olika delar, som alla är nödvändiga för att vi ska kunna se. Nedan kan du läsa kort om de viktigaste delarnas funktioner.

Pupillen är den del som kontrollerar hur mycket ljus som släpps igenom in till ögats näthinna.

Iris eller regnbågshinnan är den del som ger ögat dess färg.

Linsen sitter bakom iris och pupill och är den del som ser till att ljuset bryts på rätt sätt när det kommer in i ögat.

Hornhinnan sitter framför pupill och iris och deltar också i regleringen av ljusinsläppet.

Glaskroppen är den sega vätska som fyller ut ögat.

Gula fläcken kallas den lilla grop i näthinnan och det är i denna punkt som vi ser som skarpast.

Synnerven är den nerv som transporterar synintrycket från näthinnan till hjärnans syncentra.

Näthinnan (retina) är placerad längst bak i ögat och gränsar mot glaskroppen. I näthinnan finns ögats synceller, även kallade tappar och stavar. Det är dessa celler som omvandlar ljuset till bilder. Stavarna är mycket ljuskänsliga och gör det möjligt för oss att se i mörker. Tapparna ansvarar för att ge synskärpa i ljus. Alla färger har olika våglängder av ljus och detta kan uppfattas av tapparna. Med andra ord är det tapparna som gör att vi har ett färgseende.

Så fungerar synen

När vi tittar på ett objekt kommer ljusvågor från objektet att först nå ögats hornhinna, varefter ljuset fortsätter genom pupillen och glaskroppen. Slutligen når ljuset näthinnan där ljuset omvandlas till elektriska signaler som via synnerven skickas till syncentra i hjärnans bakre del. Det är sedan här som vi kan ”se” vad vi ser. Med andra ord är det egentligen inte ögonen vi ser med utan hjärnan.

Ämnen för ögon och syn

Precis som övriga kroppen behöver ögonen och hjärnans syncentra näring för att kunna fungera. Vissa av ögats delar innehåller dessutom extra mycket av vissa näringsämnen, vitaminer, mineraler och antioxidanter och att äta rikligt av dessa ska, enligt vissa, kunna hjälpa till att skydda ögonen och synen. Många av nedanstående ämnen är vanliga som ingredienser i tillskott för ögon och syn.

Blåbär: är sprängfulla med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Den blå färgen kommer av ett ämne som heter antocyanin, en antioxidant som enligt forskare hjälper till att skydda mot bland annat hjärt- och kärlsjukdomar då det minskar risken att fetter oxideras i blodet. Blåbär är känt som ögats bär och det är just antocyanin som tros stå för de positiva effekterna. Detta verkar ske på två sätt, dels genom att antocyanin hjälper till att skydda A-vitaminet i ögat från fria radikaler, och dels genom att hjälpa till att motverka ögonsjukdomar som kan komma på ålderns höst. 

Blåbär

 
Blåbärspulver
 
Blåbärsjuice
 
Blåbärspulver
 
Blueberry
 
Blåbär

Lutein: tillhör gruppen av karotenoider och finns i bland annat näthinnan och gula fläcken. Forskare tror att lutein hjälper till att filtrera bort skadligt UV-ljus och på så sätt bidrar till att skydda näthinnan. Forskare spekulerar i om lutein bland annat kan skydda mot grå starr och åldersrelaterad makuladegeneration. Lutein finns rikligt i livsmedel som grönkål, spenat, broccoli, majs, ägg och zucchini.

En liten korg med färska blåbär.

Zeaxantin: är en nära släkting till lutein och tillhör också gruppen av karotenoider. Precis som lutein finns zeaxantin i ögat och just zeaxantin finns framför allt i gula fläcken. Man tror att zeaxantin kan ha positiva effekter på ögonhälsan, men ännu finns få vetenskapliga bevis för detta. Zeaxantin finns rikligt i livsmedel som saffran, paprika, gojibär, ägg och majs.

Tillskott för ögonen

 
Blue Eye
 
Blue Berry Plus
 
Öga Blåbär Lutein
 
Strix Forte
 
Eye Q Kapslar

Selen: är en kraftig antioxidant och ett grundämne som finns i jorden. Selen ingår bland annat i vissa enzym som hjälper till att skydda kroppens celler mot oxidation. Dessutom samverkar selen med vitamin E och ingår i immunförsvaret. I Sverige är jordarna selenfattiga och det är inte ovanligt att svenskar får i sig för lite selen. När det gäller synen tror vissa forskare att selenbrist kan öka risken för grå starr. Selen finns i nästintill all mat, i varierande halter, men mest rika på selen är paranötter, inälvsmat, fisk, linser och kikärter.

Selen

 
Selen
 
Selen
 
Bringwell Selen

Vitamin A: är ett mycket viktigt vitamin som behövs för synen, men även för hud och slemhinnor. För foster som utvecklas är vitamin A absolut nödvändigt för att utvecklingen ska ske normalt och för att synen ska bli fullgod. Hos vuxna är vitamin A nödvändigt för att mörkerseendet ska fungera och brist kan medföra nattblindhet. Vid allvarlig brist kan man få nedsatt immunförsvar. I Sverige är det ovanligt med vitamin A-brist, och kroppen kan även lagra vitaminet i levern samt till viss del i lungorna, njurarna och i fettväven. Vitamin A finns bland annat i inälvsmat, framför allt lever, matfett, ägg och till viss del i ost. Dessutom kan kroppen själv bilda aktivt vitamin A från betakaroten när det behövs. Beta-karoten lagras under huden och om man äter mycket får man en lätt solbrun hudton. Beta-karoten finns i grönsaker och rotfrukter och då framför allt i morötter.

Vitamin A & betakaroten

 
Betakaroten
 
Betakaroten
 
Betakaroten Mega

Zink: är ett mineral som finns i särskilt höga halter i en del av ögat som kallas åderhinnan. Man tror att långvarig zinkbrist kan öka risken för att drabbas av synförändringar, grå starr och åldersrelaterad makuladegeneration. Zink finns i bland annat kött, mejerier, musslor, nötter och fullkornsprodukter.

Zink

 
Zink
 
Zink
 
Zink

Omega-3: DHA finns rikligt i gula fläcken och även ögats synceller (tappar och stavar). Ett tillräckligt intag av omega-3-fettsyror är viktigt för normal syn och det är särskilt viktigt att foster får i sig tillräckligt med DHA eftersom det behövs för att utvecklingen av hjärnan och ögonen ska ske normalt. Som gravid är det alltså extra viktigt att man äter tillräckligt med omega-3-rika livsmedel som exempelvis fet fisk (lax, sill, makrill), rapsolja, chiafrön och linfrön.

Omega-3

 
Arctic Omega-3
 
Omega-3 Fiskolja
 
Omega-3
 
Omega-3 Forte
 
Omega-3 Fiskolja

Vitamin E: är ett fettlösligt vitamin som också fungerar som antioxidant. Forskare tror att vitamin E kan hjälpa till att skydda mot grå starr samt åldersrelaterad makuladegeneration. Vitamin E hjälper till att skydda fleromättade fettsyror från nedbrytning, vilket är positivt för alla kroppens celler. Du hittar vitamin E i mandel, jordnötter, pinjenötter, ägg, fullkorn, vegetabiliska oljor och avokado.

Vitamin E

 
Vitamin E

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 

Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
 

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
 

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Så fungerar synefrin och fettförbränning

Syefrin kommer från pomeransskal och används i tillskott för fettförbränning.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
Visa fler