Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Det här är skönhetstillskottet selen bra för

Selen är ett mineral som deltar i immunförsvaret och fungerar som en antioxidant. Det är vanligt som tillskott för att vårda hår och naglar.

Selen

 
Selen
 
Selen
 
Selen 200
 
Selenium Caps

  • Vad är selen?
  • Tillskott
  • Var finns selen?

Vad är selen?

Selen fungerar som en antioxidant. Hela tiden utsätts cellerna för fria radikaler som bryter ner cellerna och föråldrar dem. Fria radikaler frisätts bland annat genom att vi omsätter syre, stressar och solar, och antioxidanter skyddar mot de fria radikalernas inverkan.

Selen medverkar även till reglering av sköldkörtelhormonerna och spelar därför också roll i förbränningen.  Vårt immunförsvar är beroende av selen för att kunna fungera ordentligt, vita blodkroppar som försvarar kroppen mot infektioner verkar fungera sämre vid för lite selen i kroppen. Låga selennivåer kan också leda till försämrad kvalitet på hår och naglar.

Rekommenderad mängd är 40 mcg för kvinnor per dag och 50 mcg för män. I genomsnitt får de flesta i sig ett för litet intag på runt 34 mcg dagligen, varför ett kosttillskott kan vara användbart.

Tillskott

Selen ingår i multivitaminer och finns även som enskilt tillskott där upp till 100 mcg är vanligt. Selentillskott riktar sig främst till den som vill vårda sitt hår och sina naglar, då ett för litet intag gör dem sköra.

Biverkningar

Inga vid normal användning. Men du bör troligtvis inte överstiga 300 mcg dagligen. Håravfall och hudförändringar är potentiella symptom vid mycket hög överdosering.

Var finns selen?

Förekomsten av selen i odlingsjorden är en avgörande faktor för hur mycket selen vi får i oss. Tyvärr är den svenska jorden relativt selenfattig, så vi får inte i oss tillräckligt av det. Fisk, skaldjur och ägg är de rikaste källorna till selen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 

Därför är zink viktigt för kroppen

ZMA är viktigt för kroppens produktion av muskelbyggande hormoner.
 

Hud- och hårvård för dig som tränar

Vi ger dig våra bästa tips på hur du slipper irriterad hud efter träning.
 

Allt om: Antioxidanter

Lär dig mer on antioxidanter och var du hittar dem i våra livsmedel.
 

Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
 

Stor guide: Allt om MSM

MSM är en svavelförening som finns naturligt i all vår bindväv.
 

Så boostas håret med koppar

Koppar är livsnödvändigt och vanligt i kosttillskott för hår och hud.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Mineraler för träning

Behöver du tänka på ditt mineralintag? Ta två minuter och ta reda på svaret.
 

Ladda upp med antioxidantsmoothie

Smoothie med vitaminer och antioxidanter som skyddar kroppens celler.
 

Recept: Kyckling med antioxidanter

Kål i maten ger dig antioxidanter som skyddar mot fria radikaler.
 

Grönt te och dess hälsoeffekter

Grönt te kan hjälpa dig bränna fett och har dessutom många andra effekter.
 

Så påverkar Q10 vår kropp

Q10 är en antioxidant och viktig komponent i alla celler och vitala organ.
 

Så bra är mjölksyrabakterier för din mage

Mjölksyrabakterier finns naturligt tarmarna och skyddar från skadliga bakterier.
 

Därför är nypon naturligt näringsrika

Nyponet har många näringsämnen och sägs kunna påverka vår ledrörlighet.
 

Så fungerar gurkmeja (curcumin)

Gurkmeja innehåller curcumin som aktiv ingrediens, en kraftfull antioxidant.
 

Vi tipsar: Så får du en hälsosam livsstil

Grundläggande tips för bättre välmående
 

Allt om vitamin C

Vitamin C är en antioxidant och främjar upptaget av järn och kalcium.
 

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.