Tillskott för ungdomar

Barn och ungdomar som växer är i ett extra stort behov av att få i sig tillräckligt med näring. För ungdomar som äter en allsidig kost behövs sällan tillskott, men för de som är allergiska eller tränar väldigt hårt kan ibland kosttillskott vara behövligt. I den här artikeln får du lära dig mer om tillskott för ungdomar!

  • Vanliga tillskott för ungdomar
  • Tränande ungdomar

För barn och ungdomar är behovet av en näringsrik kost extra viktigt eftersom deras kroppar fortfarande växer och utvecklas. Som förälder kan det vara svårt att veta om barnen får i sig allt de behöver när de är små, och än svårare blir det när de kommer upp i skolåldern och man inte längre vet vad eller hur mycket de äter till lunch. För många föräldrar är det också ett pussel att få ihop vardagen med jobb, aktiviteter, träning och mat. Tyvärr är det då ofta just maten som hamnar sist på listan över prioriteringar och kanske väljer man något halvfabrikat som går snabbt att tillaga, men som inte innehåller lika mycket näring.

Kosttillskott ska aldrig ersätta en sund och varierad kost, varken för vuxna eller barn, men för de som utesluter olika livsmedel ur kosten, är allergiska, eller av andra orsaker har svårt att få i sig tillräckligt med näring från den vanliga kosten är tillskott mycket användbara. När det kommer till barn och ungdomar är det dock mycket viktigt att man anpassar dosen efter ålder. För barn finns speciella tillskott med lägre doser som är anpassade efter deras dagliga behov av näring. Det finns flera vitaminer och mineraler som är toxiska om man konsumerar dem i för stora doser och därför är det viktigt att man anpassar dosen efter åldern på barnet. Barn över 12 år kan ofta ta samma doser som vuxna, men det är inte alltid det stämmer.

Unga fotbollsspelare på en fotbollsplan.

Vanliga tillskott för ungdomar

Det finns vissa näringsämnen, vitaminer och mineraler som är vanligare som tillskott än andra. För barn och ungdomar är detta exempelvis omega-3, järn, vitamin D samt B-vitaminer. Du kan läsa mer om respektive ämne nedan. 

Omega-3

Både barn och vuxna bör äta fisk tre gånger i veckan. För barn är omega-3-fett särskilt viktigt för att utvecklingen av ögonen och hjärnan ska ske normalt. Svenska barn och ungdomar äter dock ofta mindre fisk än rekommendationen. För att få i sig tillräckligt av de nyttiga omega-3-fettsyrorna behöver man äta fet fisk i form av exempelvis lax, sill eller makrill alternativt välja ett vegetabiliskt alternativ, exempelvis chiafrön eller linfrön. För barn och ungdomar som inte äter tillräckligt med fisk kan ett omega-3-tillskott komma till god användning.

Järn

Järn är speciellt viktigt för unga tjejer som genomgår en omvälvande hormonell period då de kommer in i puberteten. Under tonårstiden är det inte ovanligt med hormonell obalans och menstruationen kan ofta vara mycket oregelbunden. En del järn går varje månad förlorat via just menstruationen och för kvinnor rekommenderas ett något högre intag av detta mineral. För kvinnor som inte äter kött, eller som har svårt att få i sig tillräckliga mängder järn kan ett tillskott behövas. Ett järntillskott ska dock aldrig tas om det inte finns någon brist, eftersom järn är toxiskt om det överdoseras. Om man misstänker att man har järnbrist bör man uppsöka en läkare för att få detta bekräftat.

D-vitamin

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som bland annat behövs för att barn och ungdomars skelett ska kunna växa och utvecklas i normal takt. Människokroppen kan själv bilda D-vitamin, något som sker i huden när den exponeras för solljus. Under vinterhalvåret, när solen lyser med sin frånvaro, blir hudens produktion lidande och vi måste sätta vår tilltro till D-vitamin från kosten. Då är det fet fisk som är den största källan till D-vitamin tillsammans med berikade mejeriprodukter. För barn och ungdomar som inte äter tillräckligt med fisk och/eller mejeriprodukter under vintern kan ett D-vitamintillskott komma till användning. På sommaren täcks vanligtvis dagsbehovet av hudens egen produktion. 

B-vitamin

Vitamin B är inte ett vitamin utan består av en grupp av hela åtta stycken olika vitaminer. Under tonåren får många problem med akne och andra hudproblem och vissa B-vitaminer kan ha effekt mot denna typ av problem, bland annat pantotensyra (vitamin B5). B-vitaminer är vattenlösliga, vilket innebär att ett eventuellt överskott utsöndras med urinen. Till skillnad från de fettlösliga vitaminerna är det svårt att överdosera vattenlösliga vitaminer, vilket kan vara tryggt att veta.

Tränande ungdomar

Ungdomar som tränar hårt har ett ökat behov av näring och energi och idag är det vanligt att både proteinpulver och gainers säljs i anslutning till träningsanläggningar. Många ungdomar är intresserade av tillskott och här gäller det att informera barnen om hur dessa fungerar. För tonåringar som tränar hårt och ofta kan protein- och kolhydrattillskott vara ett bra komplement till den övriga kosten, men det är viktigt att det är just komplement. Tillskott ska aldrig ersätta den vanliga kosten, men kan vara välbehövliga för att orka med hård träning. Tonåringar bör hålla sig till protein- och kolhydrattillskott och eventuellt vitamin- eller mineraltillskott om det behövs. Koffein- och taurintillskott bör inte användas av tonåringar, men en sportdryck kan vara användbart under längre träningspass. 

Som förälder är det viktigt att man vägleder sina barn i djungeln av tillskott och det är också viktigt att man stöttar sina barn med bra och näringsrik mat hemma. Naturligtvis är det viktigt att man som förälder har koll på vad barnen stoppar i sig och att man ser till att barnen inte börjar med tillskott som är avsedda för vuxna förrän de fyllt 18 år.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!