Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Nyckeln till all framgång inom idrott är kosthållningen, och CrossFit är definitivt inget undantag. För många utövare är CrossFit en livsstil där även maten involveras för att kunna prestera på topp. Peter Bláha, är en van CrossFit-utövare och hjälper dig här att ladda rätt inför din träning.

  • Rätt kost för CrossFit
  • Rekommenderade kosttillskott

Rätt kost för CrossFit

Grundläggande för CrossFit är idén om att du ska höja din fysiska prestanda på alla plan. För att kunna prestera på topp, behöver du också ladda rätt. För många utövare växer dig CrossFit till en hel livsstil, där du äter för att kunna träna. Bra, ren mat som ger kraft och energi är det som förespråkas. Ladda bra, och få bra resultat.

Peter Blaha står lutad mot ett däck och spänner biceps.Personer som tränar hårt har en högre förbrukning av näringsämnen och har ett högre behov av vitaminer och mineraler.

Olika dieter är inget hinder för att kunna träna CrossFit, men en alltför kalorisnål kost är inte optimalt om du vill satsa på hårt träning och prestera på topp. Tidigare pratades det mycket om Paleo i samband med CrossFit, men mer modernt är att äta enligt periodisk fasta 16:8. Du fastar då under 16 sammanhängande timmar på dygnet, och äter hela ditt energiintag fördelat på resterande 8 timmar. Ett exempel kan vara att fasta under natten när du sover och fasta fram till lunch, det upplevs som den bekvämaste varianten för de flesta. Den mat du äter ska naturligtvis vara av bra kvalitet och fördelas på ett smart sätt. Se till att ha ätit ett bra mål mat en stund före ditt träningspass för att ha tillräckligt med energi. Sedan efter ditt träningspass ska du äta den största delen av dagens energiintag för att återhämta dig och bygga upp kroppen. Läs mer om Periodisk fasta.

- Precis som vid all typ av idrott rekommenderas mycket protein, bra fetter och kolhydrater. Själv äter jag enligt periodisk fasta, vilket innebär att jag bara äter min mat mellan 14 och 22 på dagarna. Precis som vid all idrott rekommenderas bra energikällor och mycket protein. Jag håller mig borta från bröd, pasta och mejeriprodukter som inte ger mig något positivt, säger Peter Bláha.

Peter rekommenderar

ProteinkällorCheckKött, kyckling, proteinpulverKryssMejerier
KolhydraterCheckPotatis, rotfrukter, grönsakerKryssPasta, bröd
FettkällorCheckAvokado, frön, fiskoljaKryssSmör

Rekommenderade kosttillskott

Den som vill satsa på CrossFit strävar efter allsidighet och matintaget bör vara på en nivå så att du stödjer träningen och bygger upp en fysik utan att lägga på dig onödigt kroppsfett och tyngd. Ibland räcker inte den vanliga kosten till för att optimera energiintaget, och kosttillskott kan då vara till hjälp.

Peters rekommendationer

UppladdningBCAA och PWO
Under träningBCAA och Vitargo
ÅterhämtningPost Workout
På kvällenZMA och Kasein
DagligenProteinpulver, omega-3, multivitamin

BCAA innehåller grenade aminosyror som ingår i proteinsyntesen och motverkar att musklerna bryts ned vid träning. Upptaget sker direkt i kroppen och gör det optimalt att både ladda med före träning och fylla på med under träning för att underhålla aminosyratillförseln till musklerna.

PWO, pre-workout, är produkter avsedda att ladda upp med inför träningen, med en kombination av ämnen som bidrar till prestationsförmåga och muskelpump.

Före träning

 
RAW Rampage
 
Core Performance

Sportdryck med snabba kolhydrater ger extra energi under långa eller intensiva träningspass. Blanda din egen sportdryck med maltodextrin, dextros eller Vitargo.

Under träning

 
Vitargo Pure
 
Core BCAA Powder

Post Workout är produkter inriktade på återhämtning efter träning och innehåller vanligen hydrolyserat protein, snabba kolhydrater och eventuellt kreatin. Du kan även blanda din egen post workout med vassleproteinisolat eller -hydrolysat, snabba kolhydrater och kreatinmonohydrat, för att få den dosering du har behov av.

ZMA är ett populärt tillskott bland atleter och innehåller en kombination av zink, magnesium och vitamin B6. Magnesium bidrar till normala muskelfunktioner och hjälper till vid musklernas avslappning. Zink och vitamin B6 medverkar till hormonregleringen och normal ämnesomsättning. Tillsammans ger det dig maximala förutsättningar för återhämtning och uppbyggnad.

På kvällen

 
Core Casein
 
Core ZMA

Kasein är mjölkprotein med långsamt upptag i kroppen och förser musklerna med aminosyror flera timmar efter att du ätit det. Kasein passar därför bra som ett kvällsprotein inför nattsömn för att motverka muskelnedbrytning under natten.

Omega-3 är hälsosamma fettsyror som bidrar till normal funktion av hjärta och hjärna, och en självklar del i en sund kost för vår allmänna hälsostatus och en förutsättning för att vi ska kunna prestera på topp. Det vanligaste kosttillskottet med omega-3 är fiskolja.

Ett multivitamin kan säkerställa ditt dagliga intag av vitaminer och mineraler. Personer som tränar hårt har en högre förbrukning av näringsämnen och därmed även ett högre behov.

Dagligen

 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
Arctic Omega-3
 
Core Protein Pro
 
Core Whey Protein

Tips! Lär dig mer om CrossFit i artiklen CrossFit: grunderna. Prova på att träna en egen WOD med tips från Peter Bláha i CrossFit: WOD.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
  Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Vad är CrossFit Open?

Vad är CrossFit Open?

Det är dags för Crossfit Open! Hur går det till och vilka är med?
  När ska jag ta mina kosttillskott?

När ska jag ta mina kosttillskott?

Olika kosttillskott passar att intas vid olika tidpunkter på dygnet.
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott är i ständig utveckling och lanserar nu varumärket QURE
  Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
  Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
  Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open 2021 är i full gång och atleterna har gjort klart WOD nummer 1!
  Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
  Kosttillskott för vegetarianer

Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
  Mikaela Norman

Mikaela Norman

Lär känna ambassadören Mikaela Norman, som tillhör eliten inom crossfit.
  Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open fortsätter att utmana atleterna. Hur gick det för dom under 21.2?
  Så mycket förbränner du när du tränar

Så mycket förbränner du när du tränar

Så många kcal bränns vid träning och så lång promenad krävs för att bränna godis
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.