Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Sommarträning - Kost under semestern

Nybakta bullar, paj med vaniljsås och svalkande glass eller en svalkande öl eller ett vinglas på en uteservering är några saker man vill njuta av på semestern och som man ska njuta av utan att få dåligt samvete. När det är semester innebär det ofta att de vanliga matrutinerna ändras lite och det är helt okej.

Under semestern ska man passa på att unna sig lite. Viktigt är att inte tänka “nu när jag ändå ätit onyttigt så kan jag lika gärna fortsätta, det är ändå kört”. Välj dina tillfällen, är du sugen på något onyttigt till middag, så ät det och njut. Ät sedan kanske en nyttigare frukost dagen efter. Äter du bra under resten av året gör det inget om du äter onyttigare under de veckor du har semester.

Släpp kontrollen

Under semestern är det ett bra tillfälle att släppa kontrollen över att räkna kalorier och istället försöka äta så mycket som är lagom för dig. Lär känna din kropp och försök känna när du ätit tillräckligt och känner dig nöjd, inte proppmätt så att du nästan mår illa. Om du ska bort på middag är det bra att äta ett mellanmål innan så att du inte är utsvulten, på det sättet kan du äta lagom mycket av det som bjuds.

Att tänka på! Mättnadskänslan minskar i samband med alkoholintag vilket gör att man oftast äter mer när man dricker alkohol till maten.

4 tips för att hålla kosten

  • Prioritera protein, ät mat som mättar
  • Laga egen mat
  • Drick mycket vatten
  • Koncentrera dig på det goda du får äta och inte på det du inte får äta

Träningspass i friska luften

Här är ett exempel på ett pass som du kan köra var du än är, ute, inne, på ett hotellrum eller på din altan. Kör igenom alla övningar och vila sedan i 1 minut för att sedan göra om allt igen 2-6 gånger beroende på tid och dagsform. Våga utmana dig!

Tjej som tränar ute och gör knäböj.Djupa knäböj 20 st

Tjej som tränar och kör gående utfall.Gående utfall 12 st per ben
Gör ett vanligt utfallssteg framåt och tryck därefter ifrån och ta ett nytt, så stort steg framåt som möjligt med den andra foten så att du rör dig framåt hela tiden.

Burpees12 st

Tjej som tränar ute och gör hoppande utfall.Hoppande utfall 10 st per ben
Gör ett vanligt utfall framåt och pressa dig sedan upp från golvet med explosiv kraft och hoppa upp samtidigt som du växlar ben halvvägs upp i luften. Landa sedan i utfallsposition med motsatt ben fram.

Tjej som tränar ute och gör smala armhävningar.Smala armhävningar 10 st strikta på tå eller knä

Tips! Vill du har mera flås? Leta upp en lång backe och spring upp för backen allt vad du kan, jogga sedan lätt ned och repetera. Är du ovan kan du börja med 2-4 vändor och sikta successivt på att komma upp i 8-10 vändor.

Proteinrikt mellanmål

 
Core Casein
 
Core Whey Protein
 
Protein Pancakes
 
Core Mellanmål
 
Core Protein Bar 2.0
 
Core Proteinbröd

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
  Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
  Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
  Sommarträning - Behåll motivationen

Sommarträning - Behåll motivationen

Ta del av tips för att hålla träningen igång under sommaren.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  4 tips för styrketräning i sommar

4 tips för styrketräning i sommar

Tips för sommarträningen och svar på en vanlig fråga!
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
  När ska jag ta mina kosttillskott?

När ska jag ta mina kosttillskott?

Olika kosttillskott passar att intas vid olika tidpunkter på dygnet.
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott lanserar nya generationens kosttillskott

Svenskt Kosttillskott är i ständig utveckling och lanserar nu varumärket QURE
  Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
  Recept: Underbart krämig kvargfrukost

Recept: Underbart krämig kvargfrukost

Denna skål passar perfekt när du vill ha en god och proteinrik frukost.
  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
  Kosttillskott för vegetarianer

Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
  Sätt mål - lyckas med kost & träning

Sätt mål - lyckas med kost & träning

Peter Bláha tips kring kost och kosttillskott som tar träningen till nästa nivå!
  Vässa sommarformen - Styrka under deff

Vässa sommarformen - Styrka under deff

Tips från ambassadören för att inte tappa muskelmassa och styrka under deff.