Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Vässa sommarformen - Styrka under deff

Sommaren är här och det är dags för det sista rycket för att vässa sommarformen. Våra ambassadörer Jesper Munoz och Cassandra Klemm delar med sig av sina tips för att inte tappa muskelmassa och styrka under deff. Detta är del 2 i en artikelserie på två delar.

Del 1

Hitta balansen mellan kost och träning

Att deffa innebär att du ligger på ett kaloriunderskott samtidigt som du ser till att bibehålla din muskelmassa. Genom att ligga på ett kaloriunderskott får din kropp hämta sin energi från lagrade reserver. Vår största energireserv är just fett, fettet som lagras direkt under huden - underhudsfettet. För att inte tappa för mycket muskler men fortfarande försöka bli tightare är det viktigt att ha en bra balans mellan kost och träning och inte ligga på ett för stort underskott av kalorier. Det är lagom att ligga på 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt och dra ned på kolhydraterna, men inte för mycket då kolhydrater är viktigt för bland annat återhämtningen.

En annan viktig del under deff, som man inte ska glömma, är att ha en bra balans med vila och sömn. Efter en lagom mängd vila och sömn blir kroppen successivt starkare och redo för att köra på hårt igen. Hormonerna i kroppen påverkas av hur mycket du sover och dessa hormoner spelar en stor roll i din kroppssammansättning. Drick även mycket, då vätska driver vätska. Får du bort en del vätska kommer du snabbt att märka av resultat, vilka kommer att motivera dig till att fortsätta.

- Underskatta inte sömnen, sov gärna 8-9 h per natt, rekommenderar Cassandra.

Ambassadörernas favoriter under deff

 
Core Waterloss
 
BURN
 
Core EAA Powder
 
Core BCAA Powder

Jesper tipsar! Se till att fylla på kroppen med kolhydrater då och då. Ta en ätardag, med med bra mat och inte skräpmat, där du äter lite extra ris exempelvis. Tanken är att fylla på kroppen med glykogen och då med en bra kolhydratkälla.


Behåll styrkan under deff

Viktigt under deff är att se till att behålla muskelmassa och det främst genom styrketräning och en bra och proteinrik kost. Försök att hålla det enkelt genom att hålla dig till basövningar och ge ifrån dig allt du har och våga träna tungt, du ska känna att musklerna växer. Styrketräning under deff försäkrar dig om att du får behålla din muskelmassa och kanske i även i vissa fall öka den. Under deff är det viktigt att vara motiverad och att ha disciplin, då kommer resultaten. Du kan även ge förbränningen en extra skjuts med olika kosttillskott. Läs vår stora guide: så deffar du.

Cassandra tipsar! Kosttillskott som kan hjälpa dig på vägen är Core BCAA Powder som främjar muskelbyggnad, Core Waterloss för att få bort den sista vätskan och BURN för ökad fettförbränning och ökad prestation.

NÄR SKA TILLSKOTTEN TAS?

När:Tillskott:
Före, under eller innan träningCore BCAA Powder
2 kapslar morgon och kvällCore Waterloss
2 kapslar två gånger per dag mellan eller inann måltider.
På träningsdagar: 30 min innan träning.
BURN


Bild på kvinna på ett gym som utför övningen knäböj med skivstång på ryggen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Vässa sommarformen - Träningstips

Vässa sommarformen - Träningstips

Tips från våra två ambassadörer för att vässa sommarformen!
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  Tweaka formen och definiera dina muskler - del 1

Tweaka formen och definiera dina muskler - del 1

Synliggör dina muskler inför sommaren - atleterna ger sina bästa tips!
  Tips för träning under graviditet

Tips för träning under graviditet

Tips för hur du tränar bäst under och efter en graviditet.
  Tweaka formen och definiera dina muskler - del 2

Tweaka formen och definiera dina muskler - del 2

Atleternas favoriter för att tweaka formen inför tävling och beachen!
  Så behåller du energin under Vasaloppet

Så behåller du energin under Vasaloppet

Ladda upp på rätt sätt och behåll energin under hela Vasaloppet med dessa tips!
  Nyårslöftet: Bygga muskler

Nyårslöftet: Bygga muskler

Få inspiration kring kost och träning för muskelbyggning i vårt nyårslöfte!
  Så kan du träna styrka hemma

Så kan du träna styrka hemma

Läs våra bästa tips på hur du tränar tungt & jobbigt även utan redskap.
  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Recept: Underbart krämig kvargfrukost

Recept: Underbart krämig kvargfrukost

Denna skål passar perfekt när du vill ha en god och proteinrik frukost.
  Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
  Så fungerar detox med juice

Så fungerar detox med juice

Lär dig hur du renar kroppen med hjälp av färskpressade juicer.
  Fitness för tjejer: Diet

Fitness för tjejer: Diet

Deff innebär fettförbränning och kaloriunderskott, ett måste för fitnessformen.
  Träning och kosttillskott för armbrytning

Träning och kosttillskott för armbrytning

Läs om träning och kostillskott som passar vid kraftsporter såsom armbrytning.
  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Sommarträning - Kost under semestern

Sommarträning - Kost under semestern

Mycket godsaker lockar under sommaren och det är helt okej att unna sig lite.
  Så tränar du löpning - sprint

Så tränar du löpning - sprint

Lär dig hur du bör äta och träna för att utvecklas som sprinter.
  Hemmaträning styrka

Hemmaträning styrka

Detta passet fokuserar på styrka och övningarna utförs med 20 reps x 4 set.
  Så går du ned i vikt

Så går du ned i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.