Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Vässa sommarformen - Styrka under deff

Sommaren är här och det är dags för det sista rycket för att vässa sommarformen. Våra ambassadörer Jesper Munoz och Cassandra Klemm delar med sig av sina tips för att inte tappa muskelmassa och styrka under deff. Detta är del 2 i en artikelserie på två delar.

Del 1

Hitta balansen mellan kost och träning

Att deffa innebär att du ligger på ett kaloriunderskott samtidigt som du ser till att bibehålla din muskelmassa. Genom att ligga på ett kaloriunderskott får din kropp hämta sin energi från lagrade reserver. Vår största energireserv är just fett, fettet som lagras direkt under huden - underhudsfettet. För att inte tappa för mycket muskler men fortfarande försöka bli tightare är det viktigt att ha en bra balans mellan kost och träning och inte ligga på ett för stort underskott av kalorier. Det är lagom att ligga på 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt och dra ned på kolhydraterna, men inte för mycket då kolhydrater är viktigt för bland annat återhämtningen.

En annan viktig del under deff, som man inte ska glömma, är att ha en bra balans med vila och sömn. Efter en lagom mängd vila och sömn blir kroppen successivt starkare och redo för att köra på hårt igen. Hormonerna i kroppen påverkas av hur mycket du sover och dessa hormoner spelar en stor roll i din kroppssammansättning. Drick även mycket, då vätska driver vätska. Får du bort en del vätska kommer du snabbt att märka av resultat, vilka kommer att motivera dig till att fortsätta.

- Underskatta inte sömnen, sov gärna 8-9 h per natt, rekommenderar Cassandra.

Ambassadörernas favoriter under deff

 
Core Power
 
Core Waterloss
 
BURN
 
Core EAA Powder
 
Core BCAA Powder

Jesper tipsar! Se till att fylla på kroppen med kolhydrater då och då. Ta en ätardag, med med bra mat och inte skräpmat, där du äter lite extra ris exempelvis. Tanken är att fylla på kroppen med glykogen och då med en bra kolhydratkälla.


Behåll styrkan under deff

Viktigt under deff är att se till att behålla muskelmassa och det främst genom styrketräning och en bra och proteinrik kost. Försök att hålla det enkelt genom att hålla dig till basövningar och ge ifrån dig allt du har och våga träna tungt, du ska känna att musklerna växer. Styrketräning under deff försäkrar dig om att du får behålla din muskelmassa och kanske i även i vissa fall öka den. Under deff är det viktigt att vara motiverad och att ha disciplin, då kommer resultaten. Du kan även ge förbränningen en extra skjuts med olika kosttillskott. Läs vår stora guide: så deffar du.

Cassandra tipsar! Kosttillskott som kan hjälpa dig på vägen är Core BCAA Powder som främjar muskelbyggnad, Core Waterloss för att få bort den sista vätskan och BURN för ökad fettförbränning och ökad prestation.

NÄR SKA TILLSKOTTEN TAS?

När:Tillskott:
Före, under eller innan träningCore BCAA Powder
2 kapslar morgon och kvällCore Waterloss
2 kapslar två gånger per dag mellan eller inann måltider.
På träningsdagar: 30 min innan träning.
BURN


Bild på kvinna på ett gym som utför övningen knäböj med skivstång på ryggen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej