Träningsövning: Sittande lårcurl

Sittande lårcurl är en isolerad övning för baksida lår, för styrka och volym.

Utförande

1. Ställ in maskinen så att du har kontakt med svanken i ryggstödet. Knäna ska vara i linje med maskinens vridmoment och fotlederna ska ligga på fotstödet.

2. Pressa ned vikten hela vägen och låt den långsamt komma upp igen. Rörelsebanan ska vara mellan raka ben och maximalt bakåtböjda.

Vanliga misstag

Den som stressar igenom övningen kommer att hjälpa till med överkroppen i onödan. Håll kontrollen i övningen för maximal kontakt.

Den som använder alltför tung vikt kommer att släppa kontakten mellan svank och ryggstöd. Vill du köra tyngre än hållningen tillåter, är ett tips att köra ett ben i taget. På så vis kan du hjälpa till med det andra benet på nedvägen, och hålla emot med bara ett ben på uppvägen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Sittande lårcurl

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsövning: Liggande lårcurl

Liggande lårcurl är en isolerad övning för baksida lår.
 

Träningsschema: Fokus baksida lår och rumpa

Svårt att bygga baksida lår och rumpa? Testa detta träningsprogram och nå målet!
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Få dig ett par snyggt muskulösa ben likt en hockeyspelare och testa detta pass!
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Träna ben hemma

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det är ofta effektivare att baserar sitt träningsprogram på helkroppsövningar.
 

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
 

Träna rumpa med Ellen Färnström "Fitspooration"

Ellen "Fitspooration" Färnström tipsar om sina favoritövningar för rumpa/lår.
Visa fler