Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Träningsövning: Sittande lårcurl

Sittande lårcurl är en isolerad övning för baksida lår, för styrka och volym.

Utförande

1. Ställ in maskinen så att du har kontakt med svanken i ryggstödet. Knäna ska vara i linje med maskinens vridmoment och fotlederna ska ligga på fotstödet.

2. Pressa ned vikten hela vägen och låt den långsamt komma upp igen. Rörelsebanan ska vara mellan raka ben och maximalt bakåtböjda.

Vanliga misstag

Den som stressar igenom övningen kommer att hjälpa till med överkroppen i onödan. Håll kontrollen i övningen för maximal kontakt.

Den som använder alltför tung vikt kommer att släppa kontakten mellan svank och ryggstöd. Vill du köra tyngre än hållningen tillåter, är ett tips att köra ett ben i taget. På så vis kan du hjälpa till med det andra benet på nedvägen, och hålla emot med bara ett ben på uppvägen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Sittande lårcurl

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsövning: Liggande lårcurl

Liggande lårcurl är en isolerad övning för baksida lår.
 

Träningsschema: Fokus baksida lår och rumpa

Svårt att bygga baksida lår och rumpa? Testa detta träningsprogram och nå målet!
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Få dig ett par snyggt muskulösa ben likt en hockeyspelare och testa detta pass!
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Träna ben hemma

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
 

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
 

Träna rumpa med Ellen Färnström "Fitspooration"

Ellen "Fitspooration" Färnström tipsar om sina favoritövningar för rumpa/lår.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Beach 2011: träningsprogram tjejer

Drömmer du om en vältränad kropp med definierade muskler? Vi har övningarna!
 

Träningsprogram: Ben

En rejäl genomkörare till benens alla muskler!
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 4

Förutom att mängden energi du stoppar i dig är avgörande, så finns även en del ämnen i naturen som via olika mekanismer kan effektivisera din fettförbränning.
 

Så utför du raka marklyft

Raka marklyft tränar främst baksida lår.
 

Träningsprogram Basic: Kom igång med styrketräning

Helkroppsprogram på basnivå för dig som vill komma igång med styrketräningen.
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Kom i beachform snabbt och effektivt.