Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Hantelcurl (dumbbell curl)

För att bygga stora och starka armar krävs rätt övningar. Hantelcurl, bicepscurls eller bicepscurls med hantlar som övningen även kallas, är definitivt en av dem. Övningen aktiverar muskeln på överarmens framsida (biceps) och är en vanlig och populär övning som du lätt kan utföra både hemma och på gym.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa hantlarna med händerna axelbrett isär och ställ dig stadigt med fötterna.
  2. Placera armbågarna intill midjan och ha handflatorna riktade ifrån dig.
  3. Dra upp vikten med hjälp av att böja på armbågarna.
  4. Överarmarna ska vara helt stilla eller svagt komma framför kroppen.
  5. Vänd tillbaka kontrollerat nedåt när du kommit upp med hantlar i brösthöjd.
  6. Stanna precis innan armarna är helt sträckta, så att du hela tiden har en liten anspänning i musklerna och upprepa övningen igen.

Tips!

  • Spänn magen och sätet lite lätt så att du är stabil i kroppen.
  • Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Biceps

Sekundära

  • Underarmar

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej