Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Hantelflyes (dumbbell flyes)

Flyes, hantelflyes, liggande bröstflyes eller flyes med hantlar på bänk som övningen även brukar kallas är en effektiv och populär isolerande styrkeövning för främst bröstmusklerna. Detta är en utmärkt övning för dig som vill bygga en stark och välformad bröstmuskulatur. En bra kompletterande övning till exempelvis bänkpress.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa hantlarna och lägg dig på bänken med fötterna stadigt i golvet.
  2. Lyft hantlarna till utgångsposition som är nästintill raka armar ovanför axelleden.
  3. Sänk kontrollerat ner hantlarna åt sidorna.
  4. Sänk och kom ner med hantlarna så djupt du kan
  5. Kontrollerat vänder du rörelsen upp igen och känner att du pressar ihop bröstmuskulaturen.

Genom att justera lutningen på bänken kan du träna en viss del av bröstmusklerna mer, exempelvis får övre delen av bröstet och framsida axlar mer träning om du lutar upp bänken. Lutar du istället ner bänken ger det mer träning åt nedre delen av bröstet.

Tips!

  • Värm upp 1-2 set med en lättare vikt för att bana in rörelsen och värma upp axlarna.
  • Tänk på att hålla skuldrorna tillbakadragna under hela övningen.
  • Utnyttja hela rörelsebanan maximalt, speciellt på vägen ner när musklerna sträcks ut.
  • Denna övning ger mest träning med full muskelkontakt. Välj lättare vikter och var säker på att du har rätt teknik genom hela övningen innan du går på tyngre vikter.
  • Andas ut när du pressar upp hantlarna och andas in när du sänker hantlarna ut mot sidan

Muskler som aktiveras

Primära

  • Bröst

Sekundära

  • Framsida axlar

Hantelflyes.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej