Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Kickback med hantel (dumbbell triceps kickback)

Kickback med hantel är en tricepsövning som fungerar lika bra på gymmet som hemma, perfekt för att bygga snygga armar. Det viktiga i denna övning är att skapa en bra muskelkontakt för att kunna isolera triceps. Man fokuserar på en arm i taget och krävs en del balans och bålstyrka.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Placera höger knä och handflata på en bänk, armen på bänken ska vara under axeln och helt rak.
  2. I den fria armen greppar du en hantel.
  3. Lyft upp armen som håller i en hantel så att överarmen är parallell med överkroppen, håll armbågen intill kroppen, lite bakom din rygg i höjd.
  4. I startpositionen ska du ha 90 grader i armbågsleden.
  5. Sträck nu ut armbågen så att armen är helt utsträck och spänn triceps.
  6. Sänk sedan kontrollerat ner hanteln till startpositionen och upprepa.
  7. Gör dina repetitioner och byt sedan arm.

Tips!

  • Spänn bålen och skapa stabilitet i kroppen.
  • Tänk på att bara arbeta med att röra underarmen, kroppen i övrigt ska vara stilla.
  • Raka handleder i linje med underarmarna
  • Utför övningen kontrollerat.
  • Håll gärna kvar någon sekund i toppläget.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Triceps

Sekundära

  • Axlar

Kick-back med hantel.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej