Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Koncentrationscurl (concentration curl)

Koncentrationscurls är en övning som är svår att svinga och fuska sig igenom. Här låser vi fast armbågsleden mot låret vilket gör att all fokus läggs på biceps, så tips är att gå ner lite i vikterna på hantlarna i denna övning.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Sätt dig på en bänk och greppa en hantel.
  2. Luta armbågen mot insidan av ditt lår.
  3. Dra upp vikten med hjälp av att böja på armbågarna.
  4. Överarmarna ska vara helt stilla.
  5. Vänd tillbaka kontrollerat nedåt när du kommit upp med hanteln.
  6. Stanna precis innan armarna är helt sträckta, så att du hela tiden har en liten anspänning i musklerna och upprepa övningen igen.

Tips!

  • Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med.
  • Axelleden ska hållas still.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Biceps

Sekundära

  • Underarmar

Koncentrationscurl.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej